Hvordan kan man være sikker
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus, jeg har fået følelser for min ven og jeg tror også han har fået den slags følelser for mig. En af mine andre venner som også er ven med min ven, siger også at han er sikker på at han har fået følelser for mig, men min ven har ikke sagt noget selv. Jeg vil ikke ødelægge noget mellem os, så jeg tør ikke gøre noget før jeg er 100 procent sikker. Så hvad skal jeg gøre for at finde ud af om han har romantiske følelser for mig? Kan jeg gøre noget så han tager første skridt?
Den forelskede

Svar:
Hej Den forelskede,
Det super godt at du har mod på, at skrive ind, for der er bestemt mange der har stået i samme situation og kan relatere til dine tanker om hvordan du skal håndtere situationen.
Hvor er det dejligt at høre, at du har fået følelser for en anden. Samtidig kan jeg godt forstå at det er svært, for det kan være svært at navigere i den slags følelser når det involverer ens ven og man ikke ønsker at ødelægge et venskab.
Først vil jeg lige nævne, at jeg ikke har ét rigtigt svar men vil derfor prøve at komme med et par råd til hvad du kan gøre i situationen.
En måde du kan starte med er at være opmærksom på hans signaler eller tegn og se om de antyder noget mere romantisk. Tegn eller signaler kan f.eks. være hans kropssprog, måden han taler til dig, hvor meget han søger din opmærksom eller forsøger han at være tæt på dig i sociale sammenhænge. På den måde kan du måske blive mere sikker i om der kan lægge følelser i det fra hans side. Derudover handler det om tid, giv dig tid til at observere hans tegn eller signaler, og mærk efter i dig selv til du er helt sikker!
Du nævner selv, at du har snakket med din ven som også er venner med ham du har følelser for, at han er sikker på han også har fået følelser for dig. Her kan du overveje at tale mere med ham eller nogen af dine andre venner for at høre om de har bemærket nogen tegn der kan indikere at han også har følelser for dig.
Der er selvfølgelig også den direkte vej, hvis du har mod på det at tage en snak med din ven omkring dine følelser. Som nævnt, kræver dette ret meget mod at være åben og direkte men det kan også have en vis risiko, og måske bryde hans grænser hvis ikke han er klar til det eller hvis hans romantiske følelser ikke er gengældt. Omvendt kan det også være at han bliver glad eller lettet over at du tager initiativet, hvis han selv synes det er svært.
Husk på, at selvom han ikke tager første skridt, er det ikke nødvendigvis et tegn på, at han ikke har følelser for dig. Måske kan han være lidt usikker eller genert når det angår romantiske følelser og derfor være lidt mere tilbageholdende med at indrømme dem.
Helt sikker, er svært at blive, men håber du kan bruge mine råd ellers er du meget velkommen til at skrive ind igen.
Al held og lykke fremover!
Mvh
Camilla