HVORFOR SAVNER JEG MIN EKS?
brevkassespørgsmål af
Emilia
15 år
Kære brevkasse, for ca her et år siden havde jeg en kæreste. Vi var kærester i ca 2 måneder, dog var det ikke så seriøst. Det endte ud med at han fandt en anden pige, sådan ved enden af vores forhold. De blev så kærester, men slog op noget tid efter. Igennem hele den periode var der ret meget trekantsdrama, man han stopper aldrig med at skrive. Der er ikke længere drama mellem os tre, og han skriver rigtig meget for tiden. Han siger hele tiden at han er forelsket i mig, og sådan noget. Jeg savner ham selv virkelig, virkelig meget... for jeg har aldrig haft en følelse før, som den jeg havde med ham. Jeg tænker på ham mindst en gang om dagen, og nogen gange græder jeg, fordi jeg savner ham så meget. Tanken om aldrig at skulle se ham igen, er helt forfærdelig. Jeg har aldrig følt sådan en følelse før, det gav mig kriller i maven at være sammen med ham. Jeg spiste ikke i en periode, fordi jeg havde så mange sommerfugle i maven På et tidspunkt efter ham var jeg så sammen med en anden fyr, vi havde en lille flirt. Vi var så sammen, og lavede lidt småting. Men når han holdte mig i hånden og den slags, tænkte jeg bare på min eks, forestillede mig at det var ham. Jeg droppede så fyren, pga mine følelser for min eks. Min eks var en kæmpe idiot, og han har virkelig behandlet mig dårligt. Men jeg elsker ham stadig, jeg kan bare ikke hade ham. Hvorfor elsker jeg ham stadig? er det virkelig rigtig forelskelse? kommer jeg mig nogenside over det? burde jeg få noget med ham igen- da jeg elsker ham helt ulideligt? og hvordan ved jeg at han elsker mig?

Svar:
Kære Emilia
Jeg kan virkelig godt forstå, at du er forvirret, og at det kan være svært at finde ud af, hvad du egentlig føler. Jeg kan desværre ikke fortælle dig, om det, du føler, er en forelskelse eller ej. Måske kan det være, at det er lidt af begge dele? At du både har lidt følelser fra, da I var kærester, men også at det måske har påvirket dig at se ham være kæreste med en anden eller bare at være fra hinanden? Følelser er en underlige størrelse, og det er ikke altid nemt at finde rundt i dem, men jeg tror, at mange oplever, at man har en eller anden form for varm følelse forbundet med ekskærester, fordi de jo trods alt på et tidspunkt har betydet noget og været en vigtig del af ens hverdag. Hvorvidt det er det eller om du stadig er forelsket i ham, det tror jeg dog, at du bedst selv kan mærke.
Derfor tror jeg også, at uanset hvad det er, du føler, så handler det om at mærke efter, hvad du har lyst til, at der skal ske fremadrettet. Vil du allerhelst bare komme på den anden side af det hele og ikke længere skulle forholde dig til ham, eller vil du gerne give det en chance til? Når du fortæller, at din eks har været en rigtig idiot, og at han har behandlet dig dårligt, så tænker jeg dog, at hvis du har lyst til at give ham en chance mere, så vil det være en rigtig god idé at snakke med ham, om hvad det er, han har gjort tidligere, som ikke var okay, og som gjorde dig ked af det, og gøre det klart, at du ikke vil acceptere det, hvis han opfører sig sådan igen. Og hvis han så ikke vil lytte, så er det måske en bedre idé at fortælle ham, at det ikke skal være jer. Det er i hvert fald vigtigt, at man som kærester behandler hinanden ordentligt og lytter, hvis den ene er blevet såret eller ked af det, så man kan løse det. For jeg tror, at de fleste oplever, at man engang imellem får sagt en dum ting, man ikke mente, eller måske man kommer op at skændes engang imellem. Det er helt normalt, men i et sundt forhold så snakker man om de dårlige ting og forsøger at løse dem, når de opstår. Du spørger også, hvordan du ved, at han elsker dig, og selvom jeg ikke kan give dig et entydigt svar på det, så tænker jeg, at det er et godt tegn, hvis han vil være villig til at lytte til dig og lære af hans fejltrin fra tidligere. Nu hvad jeg ikke, hvad det er for nogle ting, din eks har gjort, for det er selvfølgelig ikke alting, man hverken kan eller bør tilgive, men igen tror jeg, at det handler om at mærke efter. For hvis det er nogle ting, som du føler altid vil ligge lidt i dit baghoved og påvirke tingene på en træls måde, så er det måske bedre at skilles som venner og lade fortid være fortid, selvom det kan være svært.
Hvis det er tilfældet, og du føler, at det bedste ville være at komme helt videre, så tror jeg, at ærlighed er vejen frem. At fortælle ham, at det selvfølgelig er smigrende, at han gerne vil have dig tilbage, men at du, som tingene er nu, tror, at det er bedst, at I ikke er kærester, og at du derfor måske har brug for lidt ro og plads, så tingene kan komme lidt på afstand. Det er i hvert fald svært at komme sig over en, hvis man hele tiden skal forholde sig til dem, og hvis deres navn hele tiden er det, der lyser op på telefondisplayet. Så med lidt afstand tror jeg helt sikker, at du med tiden vil komme dig over ham, hvis det er det, du ønsker.
Så for at opsummere lidt, så tror jeg at det vil være en god idé at gå lidt i tænkeboks, og kun tage hensyn til dig selv, dine behov, ønsker og følelser, og så prøve at følge dit hjerte.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at det hele løser sig for dig.
Mange kærlige hilsener fra Amanda