Søger altid konflikt med authoritet.
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej brevkasse. Jeg har på det seneste blevet meget grebet af den sorte blok (Anarko-Kommunismen). Jeg fandt ud af det på nettet og blev meget interesseret af det. Men problemet er at jeg ikke har nogen venner inden for det (Eller venner generelt). Og jeg har aldrig hørt om nogle foreninger eller kom-sammen grupper inden for det (Bor ude på landet så har ikke mange muligheder). Men istedet er jeg jo så begyndt at søge konflik med authoritet. Grafiti, butikstyveri, vandalisme. Jeg sidder også bare og venter på den næste store demo så jeg kan komme i noget vildere. Jeg ved godt at alt det jeg gør er forkert men jeg føler mig bare som et sandkorn i verden og vil gerne høres. På min skole var der ingen som gad politik så jeg havde bare frit spil til at få lavet et verdensbilled fra nettet. Jeg har sprunget fra die-hard nationalist til kommunist og nu anarkist. Tror at jeg har sprunget så meget fordi jeg aldrig har hørt andres politiske meninger men kun det jeg har set på nettet. Ved ikke helt hvad jeg skal gøre og vis jeg fortsætter sådan her kan min fremtid blive ødelagt. Og vis jeg stopper hvad gør jeg så? Lader jeg så bare den vrede følese af ikke at blive hørt vokse og til sidst explodere i vold?

Svar:
Hej med dig
Hvor er det nogle vigtige spørgsmål du stiller og hvor er jeg imponeret over de reflektioner du har om dit eget liv og hvorfor du reagerer som du gør. Jeg tror du rammer lige ind i kernen af det som nogle unge føler er svært, men det er ikke alle der kan sætte ord på det som du kan.
Du virker til at være et søgende og politisk engageret menneske og det kan være både spændende og fylde alt i ens liv, men det kan også være frustrerende. Fordi hvor finder man andre som brænder for det samme? Man føler måske ikke andre forstår? Sommetider er der ingen klare svar på ens store spørgsmål?... Der kan være flere grunde.
Jeg vil rigtig gerne prøve at komme med mine tanker og svar på dine spørgsmål, måske kan det hjælpe dig fremad i dit liv.
Når jeg læser dine tanker og dine spørgsmål, så synes jeg du kommer omkring mange spændende ting og jeg vil prøve at skrive lidt til dem alle, før jeg svarer på dit egentlige spørgsmål.. hvad nu?
Politik
Du har fundet en samfundsmodel og en teoretisk retning som interesserer dig og det synes jeg er super. Jeg googlede lidt og læste om Anarko-kommunismen, som åbenbart stammer helt tilbage til 1700 tallet og som i alle andre teorier og politiske retninger, så indeholder den også en masse spændende tanker.
Men som du skriver, så adskiller den sig lidt fra nogle af de store partier og politiske retninger der for eksempel er i Danmark. Og derfor kan jeg godt forstå, det kan være svært at finde andre, som interesserer sig for det samme. Men jeg tænker, at det ikke kun er ligesindede du søger, men lige så meget mere politisk engagerede mennesker, som du kan snakke med, diskutere med og udveksle ideer og synspunkter med. Er det rigtigt?
Jeg har to forslag, som måske kunne være en mulighed for dig. Ungdomsorganisation er SUF, socialistisk ungdomsfront. Den samarbejder med enhedslisten, men spænder rent politisk meget bredt på den yderste venstrefløj. De har flere grupper landet over og de tager afstand fra vold osv. Men laver aktivisme på mange måder. Her kunne du helt sikkert fiinde nogle andre unge, som også er meget politisk aktive. Derudover findes der en hjemmeside - modkraft.dk - hvor du kan blogge og debattere m.m. om og med venstrefløjen.
Jeg tror du har ret i, at der er mange unge som ikke er vildt engageret i politik eller i samfundet omkring dem. Derfor tror jeg også du skal acceptere, at du må søge efter det. Så prøv de to muligheder af, og se om det er noget for dig.
Autoriteter og sandkorn
Jeg synes det ord "Sandkorn" er et knivskarp billede på hvordan du føler det. Du har en masse tanker, ideer og holdninger til samfundet, men ikke nogen at dele dem med, og du føler ikke at der er nogen der gider at høre på dem, der hvor du bor. Og det er slet ikke en rar følelse, at stå alene med en holdning, en tanke eller en masse drivkraft inden i. Og selvfølgelig vil du høres.. det er et naturligt behov for de fleste mennesker. At føle sig hørt og respekteret.
Så det bobler over inden i og du er begyndt at komme i konflikt med autoriteter. Og ud fra den måde du beskriver det på, så handler det både om at dine holdninger kommer ud, men lige så meget om den vrede du har inden i, fordi du ikke føler dine holdninger kommer rigtig ud.
Jeg kan godt forstå det må være frustrerende, når du ikke kan få afløb for dine tanker og holdninger.. Problemet med de ting du nævner er bare, at alle de mennesker som du gerne vil råbe op og komme i dialog med, vil fokuserer på det ulovlige og destruktive du gør og så ser de slet ikke den unge mand, som faktisk bare vil diskutere politik og prøve at ændre verdenen til noget du synes er bedre.
Og så bliver det bare dobbelt op af vrede inden i dig og det kan betyde, at du næste gang vil prøve noget endnu mere voldsomt...og så er du på vej ned af en vej som du selv skriver vil ødelægge dit liv. Og det synes jeg både er flot og vigtigt du kan se, fordi du har nok ret.
Der er også en anden tanke jeg får og som jeg synes du lige skal overveje. Det er i hvertfald ikke unormalt, at man kan opleve noget i sit liv, som gør at der bliver bygget vrede op inden i og at det kan blive ret voldsomt når den vrede skal ud. Har du overvejet, om noget af den vrede du oplever inden i, kan skyldes noget andet end politik? Måske er det en kombination?
Jeg tænker i hvert fald, at hvis du ved der er noget andet, som også fylder meget inden i, så er det lige så vigtigt at du tager fat i det, som at du finder nogle andre at snakke politik med. Og et sted at starte med det kunne være chatten her i Cyberhus, hvor du anonymt kan chatte med voksne.
Die-hard nationalist til kommunist og nu anarkist
Hvis du har oplevet nogle svære ting i det liv, så kan det også være en del af forklaringen på, at du har svært ved a finde dit politiske ståsted. Måske fordi at du finder noget spændende som svarer på nogle spørgsmål, men inden i kan der stadig være nogle spørgsmål som det politiske ikke kan besvare? Bare en tanke...
Men som jeg har skrevet et par gange, så er du søgende og nysgerrig på politik og samfundet. Det er helt okay at være uenig i den måde landet ledes nu og jeg synes det er vigtigt, at vi også hører andre ideer til ´hvordan vi kan leve og tænke. Og jeg tror mange mennesker skifter holdninger og ståsted igennem livet, specielt hvis de er åbne og respektere andre mennesker og deres holdninger.
Jeg så en spændende udsendelse i går med Troels Kløvedal Jeg ved ikke om du kender ham, men han har sejlet rundt i verdenen hele livet og mødt nye kulturer. Han sagde noget klogt synes, omkring det at rejse med et åbent sind. Nemlig at man møder spændende kulturer og måder at leve på, som kan inspirerer og udfordrer ens egen måde at leve på. Og det er lidt du gør også synes jeg... Du søger og er åben, og det er fedt.
Når man er meget søgende, kan man også sommetider miste fodfæste og føle at man ikke hører til der hvor man er, og det tror jeg kan være det svære i det her med at være søgende og nysgerrig.
Søge svar på nettet
Og når man ikke kan finde fællesskaber eller inspiration i de mennesker der er omkring en, så er det jo meget naturligt at søge ud på nettet. Og det kan der være en masse gode ting i, men jeg tror du har en fantastisk god pointe i, at man på den måde nemt kan komme til at opbygge sit eget verdensbillede. Måske fordi man kan finde mange ret ekstreme holdninger på nettet, fordi det er så anonymt og nemt at skrive de ekstreme ting. Måske også fordi man ikke får diskuteret det igennem med andre mennesker ansigt til ansigt. Og det verdensbillede man så opbygger, kan måske være meget langt fra den virkelighed der er omkring en, og så kan man rende ind i problemer.
Så jeg tænker egentlig at en kombination af fællesskaber på nettet, debatter på nettet og artikler på nettet er gode, men endnu bedre hvis de kombineres med de samme ting ansigt til ansigt.
Det var mine tanker på dit spændende spørgsmål og jeg håber du kan bruge dem til lidt. Jeg håber du kan finde inspiration i de to links jeg har givet dig og hvis du kan mærke der er andre ting som er skyld i din vrede, at du så prøver at være nysgerrig på det også.
Kan du have det godt..
Venlig hilsen
Erroll