Ikke flere kræfter
brevkassespørgsmål af
Noone
24 år
Kære Cyberhus
Det er torsdag den 3 december i dag, og grunden til at jeg skriver dato er, at jeg blot starter dette “spørgsmål” som en note på min iPhone og ikke ved, om eller hvornår jeg får det sendt.
Første gang jeg skrev til jeg var fra 9 år siden - sidste gang er fra ca 4 år siden. Jeg har ikke et spørgsmål og i kan ikke give mig et svar. Men tanken om at nogen læser, lytter og ser, er nogengange nok.
Mit liv er et levende helvede. Så forbandet og kompliceret. Jeg er 24. Jeg har været syg med anoreksi i over ti år og den er gået hånd i hånd med selvskade. Jeg har siden jeg blev født haft en mor som ikke har været ordentlig. Hun har mange psykopatiske træk, udøvede psykisk vold, var utilregnelig og har enkelte gange også været fysisk og jeg har derfor heller ikke set hende siden jeg var 15. På trods af at have en god og kærlig far, har det sat sine spor at vokse op på den måde. Jeg blev desuden mobbet i skolen, fik en angst diagnose da jeg var 12 og har bare aldrig været “normal”. Jeg er vokset op med en enæggettvilling. Hun har også lidt af svær anoreksi og selvskade. Mod alle odds blev vi begge i sommeren 17 stx studenter. Her “skilles” vi dog. Hun er kommet langt; men hun kæmper stadig. Hun er færdig udd som sygeplejerske om en månedstid og jeg er netop blevet sendt videre til rehabiliteringsteamet i min kommune med henblik på ressourceforløb/pension. For mig er det det største nederlag i hele verden. Jeg har altid været enormt god og dygtig i skolen og har alverdens potentiale og en god STX med 5-afag og et godt snit. Men jeger syg... og det har konsumeret hele mit liv.
De sidste mange år har vores forhold været kompliceret. Og vi har haft lange perioder hvor vi ikke har set hinanden. Hvor HUN ikke vil se mig. Og det er ligegyldig om hun har haft det værst eller som nu hvor det er mig. Det tager livet af mig. Jeg er som sunket i jorden for hende.
Jeg har de sidste 1,5 år boet alene efter jeg flyttede fra bosted. Grunden var, at de ville indføre mere “kontrol” (måltidsstøtte osv) og det kunne jeg (min sygdom) ikke være i. Jeg har selvsagt ikke fået det bedre. Blev i sommers afsluttet fra jeg ved ikke hvilket nummer behandlingsforløb fordi jeg er “for syg” til ambulant regi og ikke kan holde en indlæggelse ud som er det sidste de vil tilbyde. Jeg har været i behandling i min egen region de første 5 år og derefter henvist til region H pga deres højere ekspertise. Jeg er så angst og bange. Jeg er SÅ syg, har de sidste 6 år (siden jeg blev 18 og selv kunne bestemme) haft en kronisk lav vægt på 33-43 kg (er 170 cm høj). I sommers da jeg blev afsluttet fra behandling, prøvede jeg indlæggelse for 117 gang (har været indlagt mange gange gennem årene) ig kravet var at jeg skulle “gennemføre” den indl til BMI 16 og derefter kunne jeg komme tilbage til amb. Igen - jeg gennemførte ikke og blev afsluttet til egen læge som har monitoreret min vægt de sidste 6 mdr. Hun har været ved at indlægge mig flere gange, men hver gang har jeg snakket mig fra det og lige taget et kilo på, så jeg kom uden for farezonen. Jeg lider desuden af ekstrem tvangsmotion som er en overlevelse for mig. Vi snakker 6-7 timer/dgl. Det giver en masse bøvl med kroppen som bare er enormt slidt. Har haft træthedsbrud, overbelastninger, mine blodprøver er konstant skæve osv.
Sagen lige nu er, at jeg er ubeskrivelig træt. Og ikke bare fysisk.
Jeg har ikke set min søster i 3 mdr.
min fars og mit forhold er slidt op. Jeg er helt alene. Jeg føler mig i hvertfald alene og der går ofte flere dage imellem at jeg ser andre mennesker.
Jeg har de sidste 3 uger været på skadestuen 14 gange for at blive syet sammen (så skadestuen er faktisk der hvor jeg ser andre mennesker oftest, hvor ynkeligt det end er) Det giver bekymring (altså de er bange for at jeg ender med at tage mit liv, enten bevidst eller ved en fejl) både der og hos min egen læge, men hvad kan de gøre? Jeg siger jo at jeg ikke har planer om at tage mit liv, og så slipper jeg udenom psyk. Det er flovt og pinligt at blive ved med at komme der. Jeg har en journal med ca 600 notater og i hvertfald 400 af dem er fra skadestuebesøg gennem årene. De kender mig så godt at jeg ikke behøver at sige mit navn eller cpr nr længere... jeg har så mange fysiske smerter oveni de indre som en konsekvens heraf...
For 12 dage siden døde en af de sidste veninder jeg har tilbage. Jeg har i mange år kun haft veninder “inden for systemet”, og ud over hende her, har jeg én anden, som dog selv har det enormt svært. Hun tog sit liv. Jeg har oplevet det før, desværre for mange gange, men denne gang kan jeg slet ikke kapere det. Vi plejede at være i dgl kontakt, og jeg tror aldrig jeg bliver hel igen. I morgen skal jeg til bisættelse... familien har ønsket at det kun er for de næreste, men det er både jeg selv og jeg ved min søster også var. Jeg har gennem vores far fået at vide, at hun ikke ønsker at følges med mig eller kendes ved mig. Det er dobbelt smerte. Vores far har dog også udmeldt nu, at han ikke ønsker at være mellemled længere. Og det er forståeligt nok!
Jeg har aldrig følt mig mere “klar”... jeg har bare en halv procent af mig som stadig er bange for at gøre det.
Alle omkring mig forsvinder. Jeg tænker tit, at jeg har lyst til at tage mit liv, bare for at “hævne” min søster, for så kan det være at hun finder ud af at jeg ikke bare var luft. Med det sagt, så elsker jeg min søster mere end noget i verden.
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre... jeg kan ikke mere.
Jeg er så styret af min sygdom at jeg ikke kan lade mig indlægge, selvom det kunne ske i morgen. Jeg ved godt, hvorfor der ikke er et ambulant tilbud til mig - jeg er for syg. Jeg har dårlig samvittighed over alle dem som råber og skriger på hjælp og for alt i verden gerne ville indlægges når jeg afviser det tilbud hele tiden. Er jeg så kronisk syg, at jeg bare skal opgive? Der er grænser for hvad et lille menneske kan holde til. Og jeg er bare et menneske... jeg råber og skriger jo også på min egen måde - men end ikke jeg selv ved, hvad jeg har brug for.
Tak fordi i tog jer tid til at læse.
Kram en træt sjæl

Svar:
Kære Noone,
Tak fordi du har taget dig tid til at skrive til os igen. Jeg har læst hele dit brev, lytter og ser dig. Jeg sender dig de varmeste, kærligste tanker og en kæmpe krammer. Jeg tror, at det er rigtig vigtigt, at du har skrevet det her brev. Især for dig selv, så du får tankerne og følelser ud et sted og får afløb for den afmagt, du føler. Der er grænser for, hvad vi mennesker kan holde til, hvis vi føler, vi kæmper alene. Og jeg kan læse, at du har kæmpet og stadig gør det. Det er så sejt, at du stadig er her, og at du rækker ud. Du er ikke alene, og nu får du mine tanker med på vejen.
Jeg er ked af at høre, at du har haft det svært i din barndom og ungdom, og at du har skulle kæmpe med så mange ting. Hvor er det helt ekstremt flot gået, at du har gennemført en STX, og så endda med et ekstra A-fag og et godt snit. Det kan du virkelig være stolt af. Sikke en styrke det bevidner om. Anoreksi er en helt vildt svær og hård sygdom. Det er en sygdom, som tager kræfterne fra en, som du også beskriver, og den er en kontrollerende og dominerende følgesvend. Det kan være meget svært at tage imod behandling og hjælp, og jeg kan også læse, at du har været meget igennem for at prøve at blive rask. Det er muligt at blive rask, men det kan tage lang tid.
Det er svært for alle mennesker, som føler sig anderledes eller føler, at de skiller sig ud. Det er på ingen måde rart at føle, at man ikke kan det samme som alle andre. Jeg forstår virkelig godt, at det er svært for dig, at din søster snart er færdiguddannet, og at du måske skal til at starte på ressourceforløb eller have pension. Når man er vokset op som tvillinger og har været igennem mange af de samme ting, kan det være svært ikke at sammenligne sig. I er hver jeres person, og selvom det føles som et kæmpe nederlag for dig, at du ikke kan de samme ting lige nu, så tænker jeg, at det, du kan gøre, er at forsøge at hvile i, at du får den hjælp, DU har brug for, for at komme videre. Og det betyder ikke, at du aldrig kommer til at opnå nogle af dine ønsker og drømme her i livet. Din vej er en anden, og den er kun din.
Det lyder til, at I lige nu har ramt endnu en periode, hvor din søster ikke ønsker kontakt. At føle sig afvist og ikke god nok er sådan en tung og svær følelse. Men du er god nok, det er du virkelig. Jeg tænker på, om det kan være en mulighed at skrive et brev til hende, hvor du fortæller hende, hvordan du har det, når I ikke har kontakt, og at du savner hende? Hun behøver ikke svare tilbage, men så har du fået fortalt hende det, og det er et skridt på vejen. Hvis det ikke er en mulighed, kan du gøre ligesom du har gjort her – skriv et brev til hende i en note på din telefon, selvom du ikke kan sende det. Jeg forstår godt, at du har lyst til at gøre noget helt vildt ekstremt for at afspejle den smerte, du har indeni over, at hun ikke vil snakke med dig, men det er ikke en hævn eller en løsning at tage dit eget liv for at bevise, at du ikke er luft.
Det er så uendelig svært at miste, og jeg er ked af at høre, at din veninde har taget sit eget liv. Det kan føles så meningsløst og uforståeligt, at én man holder af, pludselig ikke er her mere. Selvom det kan være helt umuligt at se, når man er fortvivlet og langt nede, så er selvmord ikke en løsning. Smerten stopper, men man er der ikke til at mærke, at den er væk. Alt forsvinder, også alt det gode man nogensinde har haft og alt det gode man kan få. Måske har din veninde følt nogle af de samme ting som dig - måske har hun følt sig som luft og helt alene. Det kan være rigtig svært at se, at andre holder af én og vil være der for én, når man har det så skidt. På samme måde kan det være svært for dig at se, at dine nærmeste vil stå med samme smerte, som du føler lige nu, hvis du tager dit eget liv. Du vil være væk, og de vil mangle dig og være i dyb sorg, fordi du er elsket. Du har skrevet det her brev, og du viser mig, at du kæmper - at selvom du er træt og ikke føler, at du kan mere, så rækker du stadig ud, åbner op og søger hjælp. Jeg er helt sikker på, at du nok skal få den. Du skal ikke give op. Hvis du står i en situation, hvor det hele bliver for overvældende og tankerne om selvmord presser på, så tøv ikke med at ringe til Livslinjen på tlf. 70 20 12 01. De er så søde at snakke med og lytter gerne med et varmt hjerte. Jeg kan læse, at du har prøvet rigtig meget behandling, alligevel vil jeg lige nævne LMS, hvis nu du ikke kender dem. Det er en forening, som arbejder med selvskade og spiseforstyrrelse. De har flere forskellige rådgivningskanaler. Når man føler sig meget alene, kan det være rigtig rart at tale med nogen, som har oplevet noget lignende det, man selv kæmper med.
Jeg vil endnu en gang sige tak for dit brev. Du har brugt tid og energi på at skrive det, og du har virkelig forklaret og givet et billede af, hvordan det kan være at kæmpe med anoreksi. Ræk ud, og kæmp videre. Du fortjener det bedste her i livet, og jeg håber, at du finder et lys i mørket, som kan hjælpe dig videre på din vej.
De bedste hilsner
Jeanette