alt for lille og tynd
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
vil lige sige at jeg prøver nu at skrive her fordi jeg ikke har fået svar på debatten !!! og at jeg har prøvet at skrive på sundhed og kost også men at jeg også vil prøve at skrive herinde ! HEI er en pige på 13 og mener selv at jeg har et stort problem. Problemet er at jer er meget meget tynd og meget meget lille ca.1,42 i højde og vejer 26 kg og går allerede i 7. klasse. Jeg bliver ikke drillet men jeg får tit dumme kommentarer. Som f.eks. "går du virkelig i 7.klasse og " ej hvor har du små sko" og mere om mit tøj. Jeg vil ikke sige at det er slemt med hensyn til kommentarer altså hvor tit de kommer men det er så slemt når jeg får dem og så den person ser så selvglad og "haha hvor det sjovt". Og der har jeg nogengange lyst til at løbe derfra. jeg har heldigvis nogle ok støttende venner men alligevel. jeg har egentlig selvtillid men når kommentarene kommer så er det bare som man kan mærke vreden og tårene presse på. Både min far og mor og læge siger at jeg nok skal vokse men at jeg vokser langsomt. Det kan være de har ret, men føler bare at hver gang jeg måler mig er jeg næsten aldrig vokset. Tit føler jeg mig også udenfor i klassen fordi alle i min klasse er jo selvføglelig højere end mig men der er jo også nogen som er meget høje og lidt mindre. men jeg føler bare at ALTID er den som er mindst. Det påvirker også meget min skolegang. F. eks vil jeg i idræt gerne have leggings på fordi jeg ikke vil have nogen kan se mine tynde ben og nu skal jeg også gå med bukser der er bredere fordi så ser mine ben ikke så tynde ud. Jeg går til håndbold i fritiden og jeg har tit tænkt på at stoppe fordi jeg virkelig føler mig så lille og svag blandt de andre, og tit føler jeg også at jeg gør mig selv til grin og sådan. JEG er virkelig ved at blive urolig om det er noget galt med min krop !!!! Før i tiden irreterede det med at jeg var tynd mig ikke men nu begynder det også fordi altså jeg hader bare at se min krop i et spejl:. nogengange føler jeg jeg ligner en der har anoreksi !!!! JEG VED GODT DER VAR MEGET AT LÆSE MEN VILLE SÅ GERNE UD MED DET !!!! HÅBER VIRKELIG I KAN HJÆLPE MIG !!!! HILSEN DEN MEGA IRRETERET OG BEKYMRENDE PIGE.

Svar:
Hej med dig
Jeg vil gerne starte med at give dine forældre ret..Du skal nok vokse og der er ikke noget galt med din krop. Du er 13 år og det er meget forskelligt hvor hurtigt man udvikler sig, vokser og bliver kønsmoden. Så derfor skal du vide, at det er en periode lige nu hvor det kan føles rigtig svært, specielt hvis der er nogen der kommenterer det.
Jeg synes det er rigtig godt at du kommer ud med alle dine tanker og følelser. Hvis man går med en masse følelser inden i, i for lang tid, så kan det godt føles som om man er ved at springes inden i.
Derfor skal de følelser deles med andre, så du ikke går rundt med dem alene. På den måde føles de ikke så tunge mere og din hverdag kan måske blive lidt lettere.
Ud fra det du skriver, lyder det til at du er meget godt tilfreds med dine venner i skolen. Det lyder også til at du har snakket med dine forældre om det. Det er dejligt at høre.
Det er okay at du bliver ked af det engang imellem, det er også okay at det hele er svært sommetider. Det er helt normlt, men det der er vigtigt er, at du bliver ved med at snakke med de mennesker der holder af dig (og jeg kan høre at der er flere, og det er dejligt) og som du har det godt med.
På den måde får du ordene og følelserne ud af kroppen og det hjælper at snakke med andre mennesker. Derfor synes jeg du skal fortælle dine forældre det som du har fortalt mig. Bagefter synes jeg du skal lave en aftale med dem om, at du altid kan komme til dem, de dage hvor du synes det er svært.
Hvis du en dag sidder og er ked af det og dine forældre ikke er en mulighed, så har du også andre muligheder:
1. En anden voksen du har det godt med, måske en fra din familie
2. I chatten, her i Cyberhus, kan du anonymt chatte med en voksen som gerne vil lytte. Den har åben mandag til torsdag kl. 14-19.00.
Kan du have det godt..
Venlig hilsen
Erroll