Et hjerte af guld er ikke altid godt!
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
det gør rigtig ondt indeni! Jeg er en pige på 18, og har de sidste 5 år, været ”aktiv” på nettet hvis man ka sige det sådan. Har haft netvenner kalder man det vidst i dag? Og det har altid været de eneste jeg har haft, da jeg har været et mobbeoffer.. de sidste 2 år har jeg så snakket med den her dreng, han er et år ældre end mig, og vi bor i hver vores ende af landet. Vi er blevet lidt uenige om hvor vidt vi burde mødes eller ej? Men jeg har ikke lyst da jeg ikke åbner mig for folk jeg møder og er sammen med, så vil ikke ødelægge vores gode venne forhold vi har fået nu. Han er på underligvis blevet virkelig værdifuld i mit liv? Det er ham jeg skriver til når alt ramler hos mig, og det ham som enlig ka ringe mig op og gøre mig tryg når jeg er ked og bange. Han er dog skrøbelig som jeg selv er. han har en Far som drikker, og er EKSTREM voldelig. Han er lig eflyttet hjemmefra, og ved at han fra barn af er blevet truet på livet af sin far, og det sidder stadig dybt i ham. Han har altid haft det svært, men på det sidste er det bare blevet slemt, og det tager simpelthen så hårdt på mig! jeg aner ikke hva jeg ska gøre eller ikke gøre! :( han er flyttet hjemmefra for et par måneder siden og bor alene nu, men hans far plager ham stadig, så slemt at det nu er gået ud til at han vil tage sit eget liv. Hans far har flere gange tæsket ham synder og sammen, uden noget bliver gjort. Jeg føler mig magtesløs og det er jeg sikkert også! Men ved at jeg er den eneste han har som bekymre sig for hvordan han har det:( Hans far kommer i tide og utide, og banker på hans dør, og gør alt for at komme ind, i forgårs måtte min ven, kravle ud af vinduet, og ned af et nedløbsrør, for at stikke af, han var iført shorts og tshirt, og hans far havde denne gang 6 venner med som nu var efter min ven! Han løb udenfor i 7 timer, og gemte sig for dem, fordi de råbte og ville tæske ham. Den nat skrev han at hvis ikke det var fordi hans loft i lejligheden var så svagt, så havde han hængt sig selv den nat :’( Jeg får reglmæssigt beskeder om at han står på noget broværk de har deroppe, og vil springe ud (med døden til følge), at han vil skære sig selv ihjel, eller tage piller.. det tager så fuckin hårdt på mig, at jeg faktisk ikke længere magter denne opgave jeg har påtaget mig at være hans veninde der støtter ham :’( for ved ikke hva fanden jeg ska gøre. Vi er begge enige om at vi ikke ska kendes af hinandens familie da vi egentlig bare er venner de rhjælper hinanden over nettet? :S men jeg vil hører om JEG som anonym, ikke kan gøre et eller andet og stadig forblive anonym? For at hjælpe ham?:/ har sagt han ska tage hjem til sin mor, når han må ”stikke af ” fra sit eget hjem, eller ringe til politiet når hans far opsøger ham på hans adresse men han tør ikke udsætte sin mor for farens vrede, og han er bange for at det hele bliver værre hvis han kontakter politiet selv :/ intet stopper mine forældre kender ikke til ham, og det skal de heller ikke. Det er et stort TABU i vores familie at man skriver med nogen man ikke kender. Jeg har set ham på cam, og ja snakket med ham, hehe jeg ved at han er den han udgir sig for at være. Hvad kan jeg gøre? Jeg vil så godt hjælpe, og kan ikke glemme ham.. For 3 år siden, oplevede jeg et lignende tilfælde.. en jeg havde kendt gennem nettet i 1½ år, vi havde både camet og snakket over telefonen, en dag fik jeg en besked om han havde taget sit eget liv, og det fik mig ned i et sort hul, hvor jeg selv røg ned i selvmordstanker, og selvskade.. (oveni jeg selv var et mobbeoffer) og er bange for at stå med skyldfølelsen for et selvmord igen! :( Har lyst til at sige stop, og sige at jeg ikke kan mere, men har et så stort hjerte at jeg ikke kan lade sårn en stakkel være alene! :( hva ska jeg gøre :’( ! hjælp :(

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt se det er et stort dilemma du er havnet i !
På den ene side er din ven rigtig værdifuld for dig fordi han er èn af de stærkeste kontakter du pt har, nu hvor mobning har gjort at det er nemmere for dig opsøge netvenner fremfor direkte kontakt.
På den anden side er det opslidende for dig at have kontakt med denne dreng, fordi han har så mange problemer at det skaber flere bekymringer end glæder for dig at have ham som ven. Du har sikkert i forvejen rigeligt svært ved at overskue dine egne livsudfordringer - og nu skal du så også overskue din vens meget volsomme problemer oven i hatten ! Pyh ... jeg synes det lyder som en uoverkommelig opgave for dig, som jeg er helt enig med dig i, at han skal have noget andet hjælp til, end du kan give ham.
Han er 19 år og er flyttet hjemmefra. Dvs han er faktisk ikke en dreng, men en voksen mand. Så han er derfor ikke tvunget til at være sammen med sin far på nogen som helst måde, hvis han ikke ønsker det. Hvis hans far opfører sig så modbydeligt som du beskriver og chikanerer ham så groft - og din ven ikke selv kan få sin far til at forstå han skal holde sig væk, jamen så er eneste løsning at kontakte politiet. Det skal din ven selv gøre, som voksen mand. Hvis han dog ikke på egen hånd føler sig i stand til dette, skal han bede en person i hans omgangskreds om at gøre det sammen med ham. Hvis han ikke selv kan finde frem til hvem han bede om dette, kan du sige til ham at han kan henvende sig i chatrådgivningen her på cyberhus, hvor vi så kan være ham behjælpelig med at finde ud af hvor han skal søge hjælp.
Ønsker din ven ikke at modtage hjælp fra politiet eller andre omkring sig, så kan du ikke hjælpe ham, fordi det er første skridt. Så jeg synes du skal give ham denne opfordring.
Efter min mening, så ER et hjerte af guld altid godt og jeg synes det er meget prisværdigt at du tænker så meget på ham :), MEN så længe du har det så svært selv, så synes jeg det er vigtigt at du bruger din energi rigtigt, så du selv kan komme ovenpå først og fremmest. "Uden mad og drikke dur helten ikke ", som man siger :). Det lyder som om tiden som mobbeoffer har været med til at "låse" dig i hvordan du kan have kontakt med andre, hvilket jeg absolut synes du skal have hjælp til at komme videre med. Vi har alle brug for nærværende kontakt omkring os. Nettet er ikke nok .
Du er også meget velkommen i chatrådgivningen her i Cyberhus, hvis du har brug for det :).
Husk at du har allerede givet din ven en yderst prisværdig hjælp og nu er turen kommet til at han selv skal tage de næste skridt for at komme ud af sin dårlige situation.
Kærlige tanker og gode ønsker til både dig og din ven
Denise