Fede
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej undskyld jeg skriver herind igen men føler mig bare stadig rigtig fed, dog har jeg tabt mig 3kg og vejer nu 49 kg og er 160cm, jeg mener dog stadig at det er for meget og at jeg er fed og føler mig rigtig utilpas. Ville bare gerne vide hvad jeg skal gøre for at få tabt nogen kilo hvis i kan hjælpe med det.

Svar:
Hej med dig
Jeg synes det er rigtig godt at du skriver til Cyberhus igen, så det behøver du ikke at undskylde.:)
Hvis vi lige starter med din vægt, så vejer du lige i underkanten og det vil sige at det kan blive skadeligt hvis du taber dig mere. Men da jeg læste dit spørgsmål, så tænkte jeg på at du sikkert har fået det at vide før.
Du har måske også fået at vide, at du ikke er fed og at du ser fin ud som du gør. Alligevel så føler du dig fed og vil gerne tabe dig endnu mere og derfor vil jeg ikke give dig gode råd til hvordan du kan tabe dig, men hellere prøve at hjælpe dig, så du måske kan tænke nogle mere positive tanker om din krop og dig selv.
Sommetider er det sådan, at hvis man er ked af det, usikker på et eller andet, eller måske synes der er et eller andet der er svært, så kan man begynde at tænke på noget andet fordi det føles nemmere. Det er som om man glemmer lidt det som der egentlig var svært til at starte med.
Der er nogle unge mennesker som begynder at tænke på sin egen krop og på hvor meget man vejer. Jo mere de tænker på det, jo mere vil de gerne tabe sig og lige pludselig føler de, at de først kan blive lykkelige når de har tabt sig meget eller et bestemt antal kilo.
Måske kan du genkende det. Desværre løser det ikke noget og du bliver ikke gladere af at tabe dig, faktisk så bliver det sværere af det, fordi så kan man også blive meget syg.
Sommetider kan det være rigtig svært at vide, hvorfor man begynder at tænke så meget på sin vægt og på det her med at blive tynd. Det er faktisk noget som man har brug for hjælp til at finde ud af og det skal være fra en voksen.
Derfor er det meget vigtigt at du får fat i en voksen som du stille og roligt kan få snakket med. på den måde kan i sammen finde ud af hvorfor du så gerne vil være meget tynd og hvad I kan gøre for at du tænker mere på alle mulige andre ting.
Det første jeg vil foreslå er, at du viser din mor eller far det du har skrevet til mig og mit svar til dig. Det er vigtigt at have nogle voksne til at støtte dig, så du kan mærke du ikke er alene om det her. Og måske er det nemmere at starte snakken, hvis de lige læser det her først. På den møde kan de spørge dig om forskellige ting og du vil måske have nemmere ved at svare på dem.
Jeg vil også foreslå dig at komme ind i chatten her i Cyberhus. Den har åben mandag til torsdag kl. 14-19 og her kan du anonymt chatte med en voksen som har meget erfaring med at chatte med unge. Her kan du øve dig i at snakke med en voksen og sammen med den voksne kan i finde ud af hvem du bedst kan få hjælp af der hvor du bor.
Det er rigtig godt at du har skrevet herind og du skal vide, at ligegyldigt hvor svært du kan synes det er, så er der hjælp at hente og jeg synes du fortjener at tænke mere på venner og sjov i skolen, end på hvor meget du vejer...
Venlig hilsen
Erroll