fest på strand
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hej, jeg ved ikke lige hvor jeg skulle stille spørgsmålet, så det kommer her.
jeg skal holde 17 år lige om lidt (i weekenden). men jeg blev pludselig i tvivl omman måtte holde det på stranden. jeg kunne godt tænke mig at gøre det på peder mads strand, hvor der kommer til at være musik, og lidt fakler for at lyse op... men der dette ulovligt? festen komemr til at vare til kl 1 om natten
håber i kan svare

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, hvis du er lidt i tvivl om, hvordan reglerne er med hensyn til at bruge strande til en fest. Men det er rigtig godt, at du prøver at undersøge det inden festen.
Som udgangspunkt er alle stande i Danmark offentlige for alle og må benyttes døgnet rundt. Det betyder altså, at du gerne må holde din fødselsdag på stranden. Men helt generelt gælder det, at I skal tage hensyn til andre ved ikke at larme for meget og ikke at oplyse stranden med stærk belysning. Det er nemlig ikke tilladt at støje på en strand, herunder at benytte radio eller andet musik i for høj lydstyrke. Så I må gerne høre musik, men I skal tage hensyn til eventuelle naboer til stranden eller andre mennesker på stranden. Og ligeledes må I gerne bruge fakler eller lave bål til at lyse op med, men vær også opmærksom på hvor I sætter dem, da de skal stå et sikkert sted. Jeg synes at det lyder som en god idé, at du allerede nu ved, hvornår festen skal slutte. På den måde er du også med til at tage hensyn til andre mennesker omkring stranden.
Du skriver ikke hvor mange gæster du har inviteret og om der er voksne til stede ved festen. Det kan som regel være en god idé, at have sine forældre med eller andre voksne til at holde øje og hjælpe med festen. Det kan være svært at have et overblik over alle gæster og samtidig nyde festen, hvis man står for det selv. Og selvom du lyder til at være en fornuftig dreng, så kan der være nogle risici forbundet med at være ved åbent hav, og der kan et par voksne være gode til at hjælpe, for at undgå at der skulle ske noget.
Jeg håber, at du får en god fest.
De bedste hilsner, Pernille