Gøre Ondt
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Jeg er begyndt rimelig tit at få afvide at jeg er negativ af en ven, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det jeg føler ikke selv jeg er negativ men altså man kan heller ikke selv se problemerne nogle gange, det er sådan da jeg var 10 år at jeg mistede mine forældre og søskende i en bilulykke tilbage var der kun lille mig, jeg har forklaret ham at jeg kan have perioder med trælse tider som negativ og humørsvingninger men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre bedre mere, det er også hårdt for mig at høre jeg er negativ.

Svar:
Kære du.
Tak for dit brev.
Jeg forstår godt, at det ikke altid er lige let at være dig. Alle mennesker har perioder, hvor de svinger humørmæssigt. Du har en god grund til at have disse perioder, idet du jo bærer rundt på en stor sorg indeni.  I dit brev beskriver du, at du synes det er svært at få at vide af din ven, at du er negativ.
Selvfølgelig er det ikke rart at få at vide, at man er negativ. Det er alligevel godt, at din ven siger det til dig, så du kan blive gjort opmærksom på det. For som du selv skriver, ser man ikke altid selv problemerne, når de er der.
Har du spurgt, hvad din ven helt nøjagtigt mener med, at du er negativ? Er det noget, du siger eller gør, som får dig til at virke negativ? Man kan være negativ på mange måder: ved at kritisere andre, ved ikke at ville være med til at lave noget sammen med andre, ved at tale og tænke negativt osv.
Det er ikke sikkert, du kan lave noget om, men det er alligevel rart at vide, hvordan man virker på andre mennesker og hvorfor. Så kan man bedre forstå de mennesker, man omgås.
Du kan ikke gøre alle tilfredse. Jeg forstår godt, at du synes, det er hårdt at få at vide, at du er negativ, men sådan er du bare nogle gange, for det har du brug for at være. Du kan ikke pludselig lave dig om og være glad og positiv, hvis du er inde i en periode, hvor du har det dårligt og er trist og negativ.
Det er vigtigt, at du får tænkt over, hvad der fylder dine tanker, når du har dine perioder med negativitet og humørsvingninger. Det er også meget vigtigt, at du får talt med nogen om dine tanker og dine humørsvingninger. Ellers kan det komme til at præge dig for meget hele livet og det er dumt, hvis følelsen i stedet kan mindskes. Du vil selvfølgelig altid gå rundt med nogle negative følelser indeni dig pga. dit tab af din familie. Det er vilkårene, som de ser ud for dit vedkommende. Men de skal ikke have lov til at styre dit liv så meget, at du måske mister venner pga. at du bliver for negativ i perioder.
Når man oplever at miste hele sin familie sådan som du har gjort, er det vigtigt at få episoden bearbejdet. Ellers kan andre almindelige oplevelser pludselig komme til at fylde for meget inde i éns hoved, fordi det andet optager så meget plads indeni.
Vi mennesker er sociale – ingen har godt af at gå rundt med sine problemer alene i længere tid ad gangen. Vi er nødt til at dele dem med andre for på den måde at komme videre i livet.
Derfor vil jeg foreslå, at du prøver at tale med en psykolog om de følelser og tanker du har i dine negative perioder.  Som regel vil samtaler hos en psykolog kunne hjælpe dig med at tackle de perioder, hvor du oplever de triste og negative tanker.
Du kan også prøve at tale med din ven om det igen. Fortæl ham, hvad du tænker på og føler i de perioder, hvor du er negativ. Måske er I ikke så vant til at tale om følelser, men det er vigtigt, at man prøver at tale sammen om det alligevel. Så kan man nemlig bedre forstå og hjælpe hinanden videre bagefter. Prøv at spørge din ven, om han har nogle ideer til, hvordan du kan være mindre negativ.
Når man er negativ – det er vi alle i perioder – skubber vi ofte andre væk fra os, fordi de ikke kan magte at være i nærheden af os, mens vi er negative. Det er ikke rart og gavner ikke nogen. Derfor er det vigtigt at lære, hvordan man kan blive positiv igen, så andre mennesker lettere kan holde ud at være sammen med én.
Hvad kan gøre dig glad? Skriv det ned og husk det! Gør nogle ting, som gør dig glad i løbet af dagen og forsøg at tænke på noget rart så mange gange om dagen som muligt.
Husk altid på, at kun de færreste går rundt og er positive hele tiden. Langt de fleste mennesker har perioder med humørsvingninger og tristhed. Det er en naturlig del af det at være menneske. Men hvis de negative tanker og handlinger tager for meget over i éns liv, er det vigtigt at få hjælp. Ingen har gavn af at være negativ i for lang tid ad gangen. Hvis du har det for slemt i dine negative perioder, vil en psykolog kunne hjælpe dig videre. Det koster penge at få samtaler med en psykolog, men i dit tilfælde vil jeg tro, at din læge vil kunne hjælpe dig med at få kommunen til at give tilskud til en psykologbehandling. Hvis din læge skriver en udtalelse om, at du har brug for psykologhjælp og du giver denne udtalelse til din sagsbehandler i kommunen, hvor du bor, skulle der være en chance for, at du kan få økonomisk hjælp til at betale for dine psykologsamtaler.
Held og lykke fremover.
Jeg er sikker på, at der venter dig noget godt forude.
Hilsen Linda