Hjælp jeg ved ik hva jeg skal gøre hun begyndt
brevkassespørgsmål af
Sara
19 år
hejsa
jeg starter bare lige ud ser i jeg begyndte til psykolog super sød kvinde intet problem
normalt spiser jeg rigtig meget mad og jeg kæmper for at tage på :) det gik også rigtig godt Indtil hun begyndte og snakke om og spørge ind til om jeg spiser nok og det gør jeg jo også mente hun så det ikke var nok det fortalte hun mig hver gang jeg var der jeg troede ikke det ville gå ind og påvirke mig men jeg fik det dårligere og dårligere for hver gang følte ik jeg spiste nok lige meget hvad så jeg stoppede og håbede på jeg ku kom tilbage til mine vaner.. Men nej.. Jeg helt ude nu!!!
jeg græd og jeg skriger inden i ...
Jeg vejer kun 35!! Kg
tænk det har ramt mig så hårdt
jeg var kommet så langt med at tag på før vejede 42-43 hvilke jeg var ret stolt af fordi det gik frem af
men hva skal jeg gøre nu jeg kan ikke tage mig sammen til at lave mad mere og jeg bliver bare exstremt hurgtigt stresset
jeg overvejer at sæt mig selv på psyk men jeg en kræsen person så jeg bange for at det bare gør det være hvis de tvinger mig til at spise

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå du føler dig presset over din situation. Jeg forstår dig sådan at du kæmper mod en spiseforstyrrelse, eller at du i hvert fald kæmper for at tage på og har det svært med mad.
Jeg forstår dig også sådan at du har været i behandling hos en psykolog som egentlig er god nok, men som spørger ind til nogle ting der får dig til at tvivle på om du gør det godt nok? Jeg kan ikke helt tolke om du stadig er i behandling hos den her psykolog eller om du får anden behandling i øjeblikket?
Men lige meget hvad så tænker jeg at det er vigtigt at du får hjælp til at komme igennem de tanker der fylder for dig lige nu. Jeg tænker at du har gjort nogle gode fremskridt, og det er ikke fair overfor dig selv at du nu kommer til at stille spørgsmålstegn ved din egen indsats...for den er jeg sikker på har været rigtig god.
Det er rigtig svært at kæmpe mod en spiseforstyrrelse og bare det at det er lykkes dig at komme så langt er virkelig godt gået.
Du siger at du har overvejet at lade dig indlægge. Det er svært for mig at vurdere om det vil være den rigtige vej at gå. Det tænker jeg du skal have mere professionel hjælp til at vurdere.
Hvis du stadig er i behandling hos den her psykolog synes jeg du skal fortælle hvordan du har det og fortælle hvordan de ting hun har sagt har påvirket dig. Jeg er sikker på at hun ikke har sagt de her ting for at få dig til at føle som du gør nu, og jeg tænker at hun faktisk vil være rigtig glad for at vide hvordan det har påvirket dig. Så har hun nemlig muligheden for at forklare og hjælpe dig igennem de her tanker.
Hvis ikke du er i behandling tænker jeg at du skal kontakte din egen læge eller den/de behandlere som du havde i tankerne når du overvejer at lade dig indlægge. Få deres hjælp til at vurdere hvordan du får den bedste hjælp lige nu og her.
Jeg synes du er sej og jeg kan høre at du allerede er nået et godt stykke i kampen for at få det bedre. Hold fast...bliv ved med at kæmpe. Jeg ved det nok skal lykkes
Mange hilsner
Niels-Christian