Hvad skal jeg gøre og er det lovligt overhodet
brevkassespørgsmål af
Simone
16 år
Okay så det her er nok lidt underligt...
Men mine forældre blev skilt for mange år siden og min far er blevet gift igen og jeg har fået en ny halv lillebror han er 5 år nu.
Har også en papbror på alder med mig, vi har tit været uvenner fordi jeg synes hans venner er irriterende og jeg synes det var irriterende når han havde kærester med hjem for han har haft mange.
Min lillesøster har ikke rigtig kunne forstå det hele men nu er hun gammel nok kan man sige og det jeg så har fundet ud af at de har sex (min lillesøster og papbror). Men er det incest???
Synes det er pisse irriterende og høre på, de gør det efter skole osv. ærligt bliver jeg liderlig og lidt misundelig forstår ik hvorfor han vil med min lillesøster og ikke med mig når han er samme alder som mig, er det mærkeligt???
Er det klamt hvis jeg også har sex med ham på et tidspunkt da jeg gerne vil prøve det og kender ikke andre drenge det kunne være...
Hvad skal jeg gøre

Svar:
Kære dig..
Mange tak for dit brev.
Du spørg, hvad du skal gøre..
Først og fremmest skal du vide, at hvis I er papsøskdende, så er det ikke ulovligt for din søster (og dig) og din papbror at være sammen seksuelt, selvom det kan virke meget upassende, særligt for jeres forældre, hvis de finder ud af det. Så nej, det er ikke incest. Incest er når  forældre har sex med deres børn, det er sex mellem søskende, sex mellem bedsteforældre og børnebørn eller sex mellem oldeforældre og oldebørn. Altså sex med en, som man er biologisk relateret til.
Jeg kan godt forstå, din irritation over at kunne høre dem, når du kommer hjem efter skole. Det er noget, som man ikke har lyst til at høre eller være vidne til.
Jeg kan dog godt forstå, du bliver nysgerrig og misunderlig på det, som din søster og din papbror har sammen. Sex er et spændende og nyt univers, som venter dig. Især her i teenårene, hvor kroppen er fyldt med hormoner, og man bliver mere opmærksom på det andet køn og man begynder at udvikle sig både fysisk psysisk. Men sex er ikke noget, som man bare skal have overstået og gøre med den første og bedste. Jeg vil derfor ikke opfordre dig til at spørge, om din papbror har lyst til at være sammen med dig. Men det er selvfølgelig helt op til dig selv at vurdere, om det er noget, som du har lyst til. Jeg tænker, at i jeres situtaion, så er det vigtigt, at I tænker over, hvilke konsekvenser, det kan have - både for dig, din søster og din papbror, men også for jeres forældre og jeres omdømme, hvis der er andre, som hører om det, som foregår. De fleste har nogle ret hårde holdninger til sex i familien, også selvvom det ikke er ulovligt at dyrke sex eller være kærester med sin papsøskende. Det er nok lidt i tabu i vores samfund i dag.
I bund og grund så ligger der nok også noget etisk over det, at være sammen med en, som man er i "familie" med. Det kan godt være, at I ikke er biologiske, men I bor stadig sammen, og jeres forældre er forældre for begge. Man skal derfor overveje, om man synes, det er passende og om det er noget, man mener, man kan stå inde for, hvis man får et forhold til hinanden. Jeg synes derfor, du burde overveje det meget nøje, hvis du ønsker, at være sammen med din papbror. Og så er der også tanken om, at din søster har været sammen med ham. For mig er det ikke tiltrækkende at vide, og ville nok derfor ikke begynde at indlede et forhold.
Hvis du har brug for snakke lidt mere om, hvad du skal stille op i din situation, så synes jeg, du kan kigge forbi vores 1-1 chat,
som har åben mandag-onsdag 14-27, og tirsdag-torsdag 18-21. Du kan finde chatten her
Jeg håber, du kunne bruge mit svar, og finder ud af, hvad du skal gøre.
Kærlig hilsen
Anna