hvordan genoprettes tilliden ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hvad gør man i en situation , hvor man har stort set gjort alt hvad en teenager kan gøre for at nedbryde tilliden hos sine forældre , og man nu vil have den op igen?
Mine forældre har absolut ingen tillid til mig , men det er stort set min egen skyld . nu vil jeg så gerne have tilliden op igen , men jeg er ikke helt klar over hvad der skal til for at opnå dette .
selvfølgelig skal man være ærlig , men det hjælper jo ikke når tilliden er nede for så blive sandheden til "bare ord" , netop fordi de ikke tror mig .
hvad kan man gøre for oprette ny tillid?

Svar:
Kære pige på 16 år !
Jeg tror, det er vigtigt, at I har nogle samtaler med hinanden, - måske med jævne mellemrum.
Hvor I giver jer tid til at udtrykke gensidige forventninger, behov og laver aftaler med hinanden.
Det kan I måske gøre 1 gang hver 14. dag.
Det er vigtigt, at I så overholder de aftaler, som I er blevet enige om.
Derfor er det også vigtigt at disse aftaler er realistiske, så du ikke bliver overambitiøs og tror du kan overholde mere end hvad du kan.
Dette er vigtigt, fordi du så gerne vil have at dine forældre skal få tillid til dig igen.
Du kan også spørge dem, hvad der skal til for, at de stoler på dig igen.
Det er vigtigt, at man i alle forhold evner at tilgive hinanden og starte på en frisk og det er også naturligt, at man afprøver grænser som teenager.
Held og lykke til dig fra
Anita