Jeg er jaloux på mine x-veninder
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Jeg har brug for hjælp! Mine tidligere veninder (Vi kalder dem Bente og Yvonne) de stjæler mine nye venner. Min bedsteveninde ved det godt, men hun gøre ingen modstand og jeg er bare så træt af dem. De er nogle lede klamme divaer. Hvordan skal jeg sige det til dem? Eller hvordan stopper jeg det?

Svar:
Hej til dig der er jaloux.
Tak for dit brev. Det er godt du spørger om hjælp for det lyder ikke som om du har det rart lige nu.
Jeg vil prøve om jeg kan hjælpe dig ved at dele mit svar op:
Din veninde:
Jeg syntes det er rigtig godt du har fortalt din veninde hvordan du har det og kan det være hun ikke gør modstand overfor Bente og Yvonne, fordi hun godt kan være venner med jer allesammen? Prøv om du kan snakke noget mere med din veninde om hvad du føler, så du ikke skal blive bange for, om hun ikke vil være venner med dig mere. Et venskab går ud på at dele sine tanker med hinanden, gøre hinanden glade og hjælpe hinanden. Venner skal turde stole på, at lige meget hvad der sker, vil man være der for hinanden og ikke bestemme over hinanden. Så derfor prøv om du kan tage en snak med hende.
Du vil gerne holde på din veninde, men du kan jo ikke bestemme over hende. Den bedste måde du kan holde på hende er, ved at vise, du er lige så god eller bedre end Bente og Yvonne. Det vil sige uanset hvad Bente og Yvonne gør eller siger om dig, så prøv om du kan snakke pænt om dem. Jeg ved det er det sidste du har lyst til når du er så sur på dem, men jeg er sikker på det vil få din veninde til at blive ved at være venner med dig, fordi du ikke opfører dig så diva agtig som de gør.
Dine eks-veninder:
Når du skriver du er træt af Bente og Yvonne, så forstår jeg det sådan, du gerne vil være i fred fra dem. Har du prøvet at være ligeglad med dem. Jeg mener, det er rigtig svært og kedeligt for dem at være efter dig, hvis du prøver at være ligeglad. Og ellers prøv om du kan tale om almindelig ting med dem, som ikke har noget med jeres uvenskab og gøre. På den måde vil du få dem lidt på afstand og ikke blive så træt af dem.
En anden mulighed er at bede en voksen om hjælp til at få talt ud imellem jer, så I kunne finde ud af at være sammen uden at være uvenner.
Du spørger hvad du skal sige til dem. Jeg syntes selvfølgelig ikke du skal finde dig i hvad som helst. Så hvis Bente og Yvonne er lede imod dig, kunne du sige til dem, du ikke gider bruge din tid på at høre på dem, hvis de ikke har noget godt at sige og så gå væk fra dem. Det er det bedste at gøre, fordi det ikke er særlig sjovt at drille en som er overlegen og ligeglad.
Men til sidst vil jeg sige, hvis det er noget som gør dig rigtig ked af det og ødelægger din dag, så prøv om du kan snakke med dine forældre om det, så I sammen kan finde ud af hvad du kan gøre.
Jeg håber mit svar kunne hjælpe dig.
Hilsen Maria