JEG KAN IKKE KLARE DET LÆNGER !
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hej jeg er en pige på 15 år og jeg plejer nomalt ik belaste andre med mine ting men jeg kan bare ik holde det helle ud længer så nu har jeg taget mig sammen til at skrive her selv om jeg ik var maget for det men ved bare ik hvad jeg ellers skal men vis i ik vil læse det er det os okay og så må i undskylde men det er fordi at jeg her gennem den sener tid har tænkt maget på selvmord og så her for ca 7 uger siden der blev jeg indlagt på grund af jeg havde prøvet at begå selvmord og så blev jeg over flyttet til børne unge psykiatrisk afdeling efter en uge og der skete ik nået jeg prøvet at tag mit liv mens jeg var der nogen gange og så blev jeg sat op i medicin mod deprasjon og så blev jeg udskravet men jeg tænker helle tiden på at tag mit ejget liv for jeg kan ik holde det ud mere og jeg ville ønske jeg var død og jeg ved ik hvad jeg skal stille op og helt hvorfor jeg skriver det her ved jeg ik det var nok os dumt af mig og jeg undskylde mange gange men viste ik hvad jeg ellers skulle gøre håber det er okay og ellers kan i bare lade vær at svare hilsen bel

Svar:
Hej Bel
Det er godt du skriver, for jeg kan høre, at du har det rigtig svært. Og jeg vil meget gerne besvare dit spørgsmål.
Du lyder rigtig alvorligt, at du har været indlagt for selvmordsforsøg. Du fortæller, at det endte med at de satte dig op i medicin for din depression. Det er sådan, at hvis man er meget deprimeret, så kan det være svært at overskue hverdagen, og derfor kan det være godt, at man får noget mere medicin, for hvis lægerne får styr på din depression, så tror jeg også, at du vil få færre selvmordstanker. Derfor er det vigtigt, at du ærligt fortæller enten dine forældre eller din læge om, hvordan du har det.
Da du blev udskrevet fra psykiatrisk afdeling, fik du så at vide, at du skulle snakke med en læge eller måske en psykiater om, hvordan du har det? Det lyder nemlig som om, at du har brug for at få snakket om de ting som gør dig ked af det. Hvis du ikke har nogen at snakke med om dine problemer, synes jeg at du først skal prøve, at snakke med dine forældre om, hvordan du har det. Måske kan du vise dem det, som du har skrevet her. Hvis du ikke føler, at de forstår dig, kan du selv ringe og bestille en tid hos lægen. Og så synes jeg faktisk, at du skal printe det, som du har skrevet her i brevkassen og vise det til lægen. Så kan lægen måske hjælpe dig med at finde frem til en som kan hjælpe dig.
Det kan også være, at du har en anden voksen som du kan snakke med. Det kan være en god ven af familien eller måske en lærer på skolen.
Det er vigtigt, at du viser det, som du har skrevet her til en voksen - enten dine forældre, en lærer, din lægen eller en anden, så du kan få den hjælp du har brug for.
Du skal vide, at selvom det hele måske ser håbløst ud lige nu, så findes der andre løsninger end selvmord. Jeg ved godt, at det kan være svært at tro på - og derfor har du brug for hjælp fra en voksen, til at finde andre løsninger på dine problemer.
Jeg håber, at du finder modet til at opsøge en voksen og vise dem det, som du har skrevet her.
De bedste tanker
Marianne