Jeg kan ikke klare det mere!!!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej, jeg er en pige på 19 år, er en meget stille pige, vil helst sidde alene, vær alene hele tiden, folk skal ikke altid være omkring mig, for så føler jeg mig dårlig tilpas. lige fra da jeg var helt lille er jeg blevet behandlet dårligt i min familie, min mor slog mig, råbte af mig gav mig ikke den kærlighed og omsorg som jeg havde brug for, min far ham så jeg næsten aldrig, han var ligeglad hvad min mor gjorder ved mig, hvis jeg ikke stod stille da min mor slog mig, så ville min far slå mig i stedet. da jeg blev ældre i teenageraldern, følte jeg tomhed indeni i mig selv, jeg havde ingen følelser tilbage, følte mig så ensom, mine venner gad mig ikke mere fordi jeg kunne ikke holde på aftaler, fordi jeg altid kun ville være alene, fælte jeg var ikke noget værd. Så begyndte jeg en dag, og skrive med en fyr på nettet, jeg ved ikke hvad det var men følte der var noget han gjorder ved mig som jeg manglede, tror d han ville give noget af hans kærlighed til mig, jeg kunne ikke modtage det, jeg græd dag og nat, fordi jeg følte ikke jeg kunne være sammen med ham da jeg hele mit liv har fået af vide at jeg er ikke god nok. Han kunne ikke forstå, hvorfor jeg var så fjern, i blikket så en dag mødtes vi og tog hjem til ham, jeg følte mig meget dårligt tilpas hjemme ved ham, fordi jeg havde svært ved at stole på folk, så jeg rejste mig op for at gå hjem, da han ikke ville lade mig gå,... ja .. så skete der os noget der tog hårdt på mit liv, jeg blev overfaldt af ham... og i det sek. tænkte jeg kun på hvordan mit liv skulle få en ende hvilken måde der var bedst at begå selvmord på. Der gik dage og nætter, jeg holdte det i mig selv, følte personen havde taget min sjæl følte mig fortabt indeni, mine forældre kunne jeg ikke sige noget til, min mor ville bare slå mig igen, var meget bange. Jeg græd og græd hver dag alene, enten på mit væelse hvor jeg låste min dør, eller ude på badeværelset, jeg skulle bare vær alene..jeg havde det så dårligt indeni at jeg kunne ikke klare smerten mere, jeg tog et barberblad, skar mig i mine arme, håndled, fingerne, og jeg blev ved det gjorder slet ikke ondt, det fik min smerte indeni væk, jeg følte jeg kunne få luft igen. så jeg blev ved hver eneste gang, jeg fik det dårigt. Jeg har ar ´, jeg har sår, hver gang nogen spurgte hvad det var, jeg sagde jeg havde slået mig, synes det var pinligt for mig at vise det, selvom det var det der skulle til. Jeg blev mere og mere aggresiv, overfor mine venner, jeg begyndte at ryge, det fik mig også til at slappe af, jeg er nu 19 år og jeg har stadig følelsen af jeg ikke kan give andre menneske omsorg, folk siger jeg er blevet skør, da jeg os er bgeyndt at bliv voldlig, jeg har ikke ondt af andre, tror jeg er ved at blive unormal? er det normalt at have en følelse af man vil slå nogen ihjel? at man vil slå sig selv ihjel hele tiden? har kun drømme om mord og skader, vågner altid med maridt er det normalt ? jeg har svært ved at give folk kærlighed, jeg har slået min veninde så hårdt at jeg ikke engang havde det dårligt efter, hvad sker der med mig ?

Svar:
Hej Du!
Først vil jeg starte med at fortælle dig, at jeg synes det er rigtig sejt, at du har valgt at skrive til brevkassen, så du ikke længere skal gå alene med dine tanker og følelser. Og du er faktisk rigtig god til at beskrive, hvordan du har det.
Jeg tror bestemt ikke, at du er ved at blive unormal, men tværtimod at du tumler med nogle ting som gør at du har det svært med at være tæt på andre og give eller modtage omsorg. Og jeg er sikker på, at du men noget hjælp vil kunne finde ud af, hvorfor du har det sådan – og dermed også få hjælp til at ændre det.
Det jeg tror, der sker med lige nu er, at den facade som du har sat op for at beskytte dig selv – nu er blevet så ”hård”, at du ikke rigtig oplever medfølelse for andre mennesker, og måske nogle gange bliver nødt til at gøre voldsomme ting, for overhovedet at kunne mærke dig selv og dine egne følelser.
Du fortæller, at din mor ikke var i stand til at give dig den omsorg og kærlighed, som du havde brug for, og at hun slog dig. Og du havde heller ikke meget hjælp at hente i din far. Det lyder som, at du allerede i en tidlig alder lærte, at du ikke kunne stole på at andre mennesker fordi dine forældre kunne finde på at slå dig og gøre dig ked af det. Jeg tror, at det måske er derfor at du har udviklet en facade. En facade som gør, at det ikke er muligt for andre at såre dig følelsesmæssigt igen.
Da du blev ældre og mødte en fyr som viste dig omsorg, blev du igen svigtet, da han overfaldt dig. Og så fik du igen bekræftet, at du ikke kan stole på, at andre mennesker vil dig det godt. Måske kan det være derfor, at du har svært ved at modtage kærlighed og omsorg fra andre, fordi du har fundet ud af, at det kan gøre ondt at lukke andre ind, og derfor er det bedre at lade være – selvom det gør dig ensom.
Måske er grunden til at du skærer i dig selv, bliver voldelig og får lyst til at slå andre ihjel - at den mur, som du har opbygget for at undertrykke dine følelser, er ved at falde samme. Det er nemlig sådan, at selvom man undertrykker sine følelser og ikke mærker dem, så er de stadigvæk inden bag ved facaden. Og på et tidspunkt vil de fylde så meget, at de kommer frem. Jeg tror, at grunden til at du oplever voldsomme ting, som lysten til at slå andre ihjel og skære i dig selv er fordi, at dine følelser har behov for at blive hørt. Du bliver nødt til at mærke og acceptere de tanker og følelser, som du går rundt med – for først når du gør det, så vil det hele fylde mindre for dig. Jeg tror, at dine følelser ”larmer”, fordi de prøver at fortælle dig noget. Du har været rigtig god til at ignorer dem i lang tid – og derfor bliver de nu nødt til at ”larme” meget i form af trangen til at være voldelig og tanker om at slå ihjel, for at få dig til at lytte.
Jeg tror derfor, at du har brug for at lytte til dine følelser for at finde ud af, hvad de prøver at fortælle dig. Fordi du i så lang tid har bygget en mur op, og ikke lyttet til dine følelser så har du måske brug for hjælp til at mærke dine følelser. Jeg tror derfor, at det kunne være godt for dig, hvis du kom i kontakt med en psykolog. Jeg vil derfor anbefale dig, at snakke med din læge om, hvordan du har det. Lægen vil måske kunne hjælpe dig med at finde en psykolog eller en anden, som kan hjælpe dig med at få det bedre. Hvis du ikke føler, at du kan snakke med din læge om det, kender du måske en anden voksen, som kan hjælpe dig? Du er også velkommen til at kigge for bi chatrådgivningen her i Cyberhus.dk, og få en snak med en rådgiver om, hvem du kan snakke med, hvad du skal sige eller andre spørgsmål du måtte have. Chatten er åben mandag til torsdag kl. 14-19 og fredag kl. 13 -16.
Hvis du har mod på at snakke med din læge, men synes det er svært kan du vælge at printe det, du har skrevet her i Cyberhus samt mit svar, og vise det til lægen. Du beskriver nemlig rigtig godt, hvordan du har det – og at du har brug for hjælp til at blive en glad pige, som tør stole på andre mennesker.
Jeg håber, at du kan finde lidt hjælp i mit svar.
Held og lykke
De bedste tanker
Marianne