Kæreste bøvl.
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. Jeg er udvekslingsstudent i USA dette år, og jeg har en værtssøster der er 2 måneder ældre end jeg. Hende og hendes kæreste havde 2 års dag i tirsdags. I sommerferien var de igennem noget bøvl hvor han slog op med hende, og de gik fra hinanden i 2 uger, men fandt derefter sammen igen. Sidste tirsdag slog hun så op med ham, fordi hun kunne ikke klare hvordan han behandlede hende mere. Han er 4 år ældre, og meget kontrollerende. Møder ikke op til hendes basketball kampe, eller til nogen familie forsamlinger med hendes familie. De er sammen hver evig eneste dag, og han sover her hver nat. Jeg har været her i 3 måneder, og har kun kendt ham i de 3, men kan bare mærke han ikke er god for hende. De skændtes ofte hvor det ender med hun græder, hvilket jeg ligger øre til, da jeg ligger på den anden side af væggen. Han prøver at trække hende væk fra hendes familie. Hun slog op den dag, fordi han 'tricker' hende, 'he is messing with her mind' kunne ikke lige forklare mig på dansk, beklager. Så hun slog op, og var knust over at efter de har været sammen i to år, og at han derved ikke 'jagter' hende og gør forsøg på at få hende tilbage. Han svinede hende og hendes familie til, og jeg gjorde alt for at være der for hende, sov med hende og snakkede med hende så snart hun var ked af det. Hendes mor og jeg fortalte hende hele tiden at hun fortjener bedre, og han var ikke værd at jagte, men hun elsker ham stadig og vil være sammen med ham. I søndags var han her igen, og som jeg forstår det er de sammen igen. Hendes mor hader ham og vil ikke have de er sammen, men der er intet hun kan gøre. Hvis de går fra hinanden igen, eller han begynder at behandle hende som lort igen, hvad kan jeg så gøre? Hvordan skal jeg håndtere situationen og hvad kan jeg gøre for at hun ikke begår samme fejl igen, og går tilbage til ham en gang til? På forhånd tak.

Svar:
Hej
Den problemstilling du fortæller om, tror jeg rigtig mange kender og synes er rigtig svær. Jeg synes det er super fint at du søger råd for, hvordan du skal tackle situationen, da det kan være både frusterende og svært, at se en man holder af bliver behandlet dårligt.
Jeg ved der er mange mennesker som har prøvet at stå i en lignende situation, hvor man kommer med en masse gode og velmenende råd til en god ven, men det er ikke altid at vennen følger dem. Og det kan nogle gange godt være lidt frusterende at skulle høre brok om kæresten, men personen vælger at blive i det. For det er et valg din værtsøster tager, at hun gerne vil fortsætte med at have ham i sit liv. Men problemet for hende ligger måske i, at selvom ens fornuft siger en ting, så vil hjertet noget andet og jeg tror din værtsøster er endt i en lidt usundt og dårlig cirkel med hendes kæreste, hvor hun egentlig godt vil være fri for alle problemerne, men samtidig ikke kan undvære ham. Det er ikke nogen holdbar løsning og det virker ikke som et sundt, respektfyldt og tillidsfyldt forhold de to har, men det er noget hun bliver nødt til selv at indse.
Det jeg tænker du kan gøre, er at snakke med hende om, at du vil hende det bedste og støtte hende så godt du kan. Men samtidig få sagt til hende, at du er ked af, at se hende så ked af det og du ved at det kan være svært at bryde med ham, når hun elsker ham, men det virker som om, hun ikke er rigtig glad. Du kunne  evt. i jeres snak, spørge efter hvad hun elsker ved sin kæreste og hvad hun ikke er så glad for ved ham og deres forhold. Det kan måske få hende til at tænke lidt over situation, når hun får sagt det højt. Du kan nemlig ikke gøre så meget for at din værtsøster ikke begår samme fejl igen, andet end at lytte og snakke om hende om det, da det er ene og alene er hendes beslutning. Du har altid retten til at sige fra overfor hende, hvis du ikke føler du kan holde til hører mere om det, og fortælle hende at du synes det er svært at hører på, når du ved, at han behandler hende så dårligt, men hun fortsat ønsker at være sammen med ham.
Det er en svær og træls situation du står i, men det er ikke din opgave at sørge for din værtsøster ikke begår samme fejl, du kan kun komme med din mening og håbe hun finder ud af, hvad der er bedst for hende.
Held og lykke med snakken og fortsat godt ophold i USA :)
Mange hilsner Helle N