Min far drikker hver fredag.
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej
Min far drikker hver aften og nå min far gør det og kommer ind i stuen kommer min mor og far og at skændes og jeg kan ikke lide det fordi det er som om de ikke kan lide hinanden mere men det er ikke hver fredag men tit,hvad skal jeg gør så det stoppe?

Svar:
Hej bange pige.
Det er rigtig godt, at du vælger at søge hjælp gennem brevkassen. For jeg kan hører, at du har det meget svært derhjemme.
Du fortæller, at din far tit drikker. Og at din far og mor skændes, hvilket gør dig bange og ked af det, fordi det er som om de ikke kan lide hinanden.
Du spørger om, hvad du kan gøre for at få det til at stoppe. Du kan ikke få din far til at stoppe med at drikke. Han har brug for hjælp fra andre voksne. Det er ikke dit ansvar at få ham til at stoppe, for du er barnet og han er voksen. Derfor er det ham som skal passe på dig, og ikke omvendt.
Det du kan gøre, er at prøve at snakke med din far eller mor om det. Tror du, at du kan snakke med dine forældre om det? Fortælle dem at du bliver ked af det og bange, når de skændes. Det er ikke sikker, at de har tænkt over hvad det gør ved dig,når din far drikker og de skændes. Hvis du fortæller dem, hvordan du har det, giver du dem en mulighed for at prøve at ændre sig.
Det er vigtigt, at du får snakket om, hvordan du har det. Du må ikke gå alene og være bange og ked af det. Hvis du ikke kan snakke med dine forældre om det, kender du måske en anden voksen, som du kan snakke med?
Du kan også logge på Chatrådgivningen. Der kan du anonymt chatte med en rådgiver om, hvem du skal snakke med, og hvad du kan sige.
Chatten er åben mandag -torsdag kl. 15-19.
Jeg har også fundet en hjemmeside til dig, hvor du kan læse lidt om andre børn, som oplever at deres forældre drikker: www.hope.dk
Jeg håber, at du vil prøve at snakke med dine forældre eller en anden voksen om, hvordan du har det med at din far drikker. Eller at du vil logge ind på Chatrådgivningen, så du sammen med en rådgiver kan prøve at finde ud af, hvad du skal gøre.
Mange tanker
Marianne