Min mor er en slags hore.
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej cyberhus , nu kan jeg simpelhen ikke klare det hele mere. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Min mor skifter kærester hele tiden og den eneste jeg virkelig har holdt af er hendes sidste eks kæreste (Torben).. Jeg bor hos mine bedste forældre fordi min mor lider af depression og min far er udviklingshæmmet, men de er fra gamle dage og jeg må virkelig ingen ting for dem! Nu er kommunen så heldigvis gået ind og hjælpe mig , for der er kun et par måneder til at jeg bliver 18 og det kan ikke være rigtigt at alle mine venner må gå i byen, når jeg ikke må og jeg ingen frihed har, min mormor er så streng at hun læser mine postkort og læser i min kalender. Det er min mormor og morfar virkelig sure over da de aldrig har måtte sådan noget , det er som om der kommer en slags jalousi op i dem .. Nu vil i så tænke, ej det er sikkert bare bekymring .. Men nej det er ikke helt kun det .. Nåe, men min mor skifter hele tiden kærester og nu er hun så sammen med en som kun kommer en time hver anden uge for at få sex.. Dette ved jeg da jeg får det at vide af familie og venner. Jeg kan ikke håndtere det mere og han går og siger til folk at mig og min søster er hans bonus døtre og alt muligt .. Jeg har virkelig ikke lyst til at kende den mand og hun elsker ham ikke engang, det ved jeg fordi hun ikke gider høre på at han snakker hele tiden og hun siger at alt hvad han lukker ud er noget lort og hun hader at have sex med ham, jeg ved godt at det lyder mega underligt at jeg ved alt dette om hendes privat liv og jeg ved egentlig ikke hvorfor JEG får det at vide ude i byen . Hun forstår ikke at jeg ikke vil blandes ind i mere lort og som hun har gjort de sidste mange gange invitere hun ham en dag vi har en aftale (som f.eks. at spise hos hende) bare mig og min søster og når man spørger hende på selve dagen om vi stadig har en aftale kun os tre siger hun ja, men det passer jo så ikke helt , da man har fået at vide en uge før fra alle mulige at han også er inviteret og han så sidder der når man kommer .. Sidste gang var det lidt anderledes , jeg sagde til min mormor, som kørte os ud til hende, at hun lige skulle blive holdene, for hvis han var der igen tog jeg hjem, men da havde min mor været så snedig, at han først kom da vi havde spist og skulle til at sætte en film på. Jeg kiggede ikke på manden én gang , for jeg ville ikke se ham . Jeg kiggede på min søster og sagde: Nå, så fik hun sørme gæster alligevel " Tager min mobil og ringer til min mormor som kører midt i sin aftensmad og kommer og henter os . Min søster kunne ikke sige fra og spurgte om hun skulle tage med, så sagde jeg at min mormor ikke ville køre to gange og at hun ikke havde penge til bussen . Jeg prøver virkelig at holde sammen på de mennesker jeg elsker i min familie , men det er pisse svært, jeg føler at den eneste man kan stole på er min far og min søster. Så pgr. at jeg var træt af at høre ude i byen at han var min pap/bonus far, skrev jeg et brev til ham på facebook hvilken jeg ikke skulle have gjort .. I brevet stod: Hej . Jeg er ligeglad hvad du og min mor har sammen , men du skal ikke gå og sige til folk at du har to pap døtre, for det har du ikke.. En der kommer hos hende en time hver anden uge for at få noget på den dumme kan squ aldrig blive min papfar og heller ikke min søsters for den sags skyld! Du skal bare lade mig og min familie være og uanset hvor lang tid i er "kærester" eller hvad du nu bilder hende ind, kommer du aldrig ind i mit liv.. Så tag dig sammen og lad vær med at bild hende ind at jeg nok skal blive god igen , og jeg skal nok sørge for at du heller ikke kommer til at ødelægge min søsters liv .. Hvis i flytter sammen, som rygterne siger vil hun aldrig komme til at se hverken mig eller min søster , men altså det sker jo heller ikke, da det ikke er det du kommer for . Synes bare lige at du skulle vide, at du bare skal holde dig fra mig og min søster! Håber det trængte ind . " Det var måske lidt hårdt skrevet og han blev rigtig sur på min mors eks kæreste, som IKKE har noget med sagen at gøre .. Han ringede til min mor, som ringede til min morfar og sagde til folk at min morfar nok skulle sætte mig på plads, da var der en af hendes venner der spurgte: Pigen bliver jo snart 18, hun må jo selv tage vare for det hun skriver, det er der ingen der skal bestemme" Hvorefter min mor siger at uanset om jeg er 18 eller ej , vil min morfar stadig bestemme over mig ., Jeg ved ikke helt om jeg er blevet smidt ud da det er 3. gang nogle ringer og klager over noget jeg har skrevet . Bortset fra at de to andre gange har jeg ikke skrevet noget til nogen, det er noget med at min kærestes eks kæreste er jaloux på mig og kender min onkel , så hun har fundet på alt muligt om at mig og min fyr har sagt alt muligt om hende.. Min morfar har sagt at han får det brev jeg har skrevet til min mors "kæreste" sort på hvidt og at det nok bliver i morgen han får det .. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at få min mor til at forstå at jeg ikke vil være inde i deres liv? Efter hendes kæreste fik brevet fra mig, sagde han til min mor at jeg nok skulle blive god igen og at jeg nok ville forstå at det var ham og ikke Torben hun ville have .. Men i dag har jeg lige fået at vide at min mors "kæreste"vil tæske ham Torben sammen med sin kammerat, fordi han tror at det er Torben der er skyld i at jeg prøver at ødelægge deres forhold og han har intet fortalt mig, jeg har mine oplysninger fra en hemmelig kilde .. Det er det jo ikke , jeg prøver bare at beskytte mig selv og min søster , da der åbenbart ikke er andre der forstår hvor ondt det gør indeni! Please hjælp mig .. Ud af den kæmpe lange roman jeg har skrevet, hvordan skal jeg så få min mor til at indse at jeg ikke skal blandes ind i det forhold? .. Det skal lige siges at min søster er 14 år og var mors pige, men jeg tror at hun er ved at blive såret ligeså meget som jeg er blevet gang på gang , for det er nemlig ikke første gang dette sker .. Problemet er bare at min søster ikke kan li at sige fra og at jeg derfor må gøre det for hende. Hun er min guldklump, selvom jeg aldrig ser hende, da jeg ikke kan holde ud at gå derhjemme pgr. alt dette og så arbejder fuldtid + går på gymnasiet.. Det er fandme hårdt og jeg kan ikke klare det mere psykisk , jeg er også ved at få en advarsel fra gymnastiet om at jeg har for meget fravær .. Alt mit fravær er pgr. pjæk . Jeg har ikke kunne overskue at tage i skole nogle dage og andre dage er jeg kommet forsent eller gået tidligere hjem, ingen kender til alle mine tanker jeg lige har fyret af og du skal ikke sige at jeg skal besøge chatrådgivningen, da jeg kun er på computeren sent om aftenen og meget af natten , pgr. arbejde ... Håber inderligt at du kan hjælpe mig :'( Ps. Jeg ser mine forældre når jeg har lyst stortset..

Svar:
Hej Anonym
Det er godt nok en indviklet situation du står i med din familie, og jeg kan godt forstå at du er møg frustreret over det hele.
Jeg kan godt forstå at du er rigtig træt af at din mor hele tiden skifter kærester. Specielt hvis det så er nogle kærester som du ikke bryder dig om, og fordi du ikke mener hun egentlig elsker dem hun er sammen med. Jeg tror ikke jeg kan give dig løsningen på hvordan du får din mor til at stoppe med at skifte kærester, eller får hende til at droppe ham hun har nu.
Det er svært at sige hvorfor hun gør som hun gør. Måske har din mor bare lyst til at være sammen med forskellige mænd lige nu. Det kan også være at det er på grund af hendes depression, at hun føler hun behøver at skifte mænd og være sammen med mange for at have det godt. Lige meget hvad grunden er, er det i sidste ende hende der selv bestemmer hvem og hvordan hun vil dele sit liv med andre.
Når det så er sagt er der selvfølgelig ingen tvivl om at hun som mor har et ansvar for at du og din søster har det godt, og derfor synes jeg også det er vigtigt og rigtig godt at du fortæller din mor hvordan du har det. Jeg tror ikke der er en bestemt måde at sige det på, eller en bestemt måde at få hende til at forstå tingene på. Du bliver nødt til at fortælle hende direkte og præcist hvad det gør ved dig at hun gør som hun gør. Fortæl hende at det gør ondt indeni og fortæl hvorfor det gør ondt indeni.
Hvad er det der gør at det gør ondt indeni? er det at du føler du mister din mor til de mænd, er det fordi du mener at de mænd ikke gør din mor glad, eller måske noget helt tredje. Hvad end det er, er det vigtigt at du mærker efter og siger det til din mor. Hvad hun så derefter vil gøre vil så være op til hende.
Det du kan bestemme og afgøre er hvordan du så vil forholde dig til din mor. Hvis nu hun vælger at fortsætte som hun gør nu...hvad vil du så? Det er et valg du kan træffe. Prøv og mærk efter hvordan Jeres forhold vil være fremover hvis hun fortsætter som hun gør, og så fortæl hende det. Jeg synes også det kunne være godt for dig at tænke over om der kunne være andre muligheder for hvordan både din søster og dig, og din mor kunne være glade selvom hun ikke dropper sin kæreste. Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, men jeg mener i hvert fald at det er vigtigt at prøve alle muligheder af, for at holde sammen på dem holder af.
Med hensyn til din skole synes jeg det er vigtigt at du prøver at snakke med dem om hvordan du har det lige nu. Jeg kan godt forstå hvis du ikke har lyst til at fortælle alle detaljer omkring de her ting, men jeg synes alligevel det er vigtigt at de ved hvordan du har det, så de kan forstå hvorfor du har fravær.
I det hele taget synes jeg det er rigtig vigtigt at du prøver at få snakket med nogen om alt det her. Det er tydeligt at høre på dig at du har det rigtig svært og at det her fylder rigtig meget, og jeg mener det er vigtigt at du prøver at dele det med nogen så du ikke skal gå alene med alle de her tanker. Når man går alene med tingene kommer de ofte til at fylde vokse og fylde meget mere end hvis man prøver at dele det med nogen.
Jeg kan godt se at det ikke hjælper at henvise dig til chatten, når du ikke kan komme på i vores åbningstid, men så synes jeg du skal prøve en anden voksen. Du skriver at nogen fra kommunen lige nu prøver at hjælpe dig med dine bedsteforældre. Måske var det en voksne du kunne snakke med om alt det her. Måske var der også nogen fra kommunen der kunne hjælpe dig med at snakke med din mor.
Jeg kan godt se at mit svar ikke indeholder så mange løsninger, men jeg håber at du alligevel kan bruge det.
DeBedsteHilsner
Niels-Christian