Nyt, det var ikke muligt for mig at få den, men min kærestes forældre har fået den, men!!
brevkassespørgsmål af
B
17 år
Hey det B igen...
jeg skrev indlægget mine forældre tænker kun på sig selv, skal jeg tage dem med mig, kæreste i T, ulovligt eller ej for ca. 3 uger siden. Og har derefter søgt om fuld forældremyndighed over dem, men de sagde at de ikke ville give mig den da mine søstre kun er 9 og 7, og de synes ikke at jeg får en ungdom hvis de giver mig den... Men min kærestes dejlige forældre har søgt om den, og de har fået den (shit det gik hurtigt). De har altid elsket mig og mine søstre og er bare så taknemlig for alt de giver mig. Jeg skrev til de der, der afgører det og spurgte om jeg kunne få halvdelen når jeg blev 18 og det kunne jeg godt. Ved ikke helt hvad det betyder at min kærestes forældre har halvdelen og jeg har den anden halvdel, men der stadig en måned til jeg bliver 18, men der en ting jeg ved og det er uanset hvad SKAL mine søstre med mig til T igen, vil/tør ikke lade dem blive ved mine forældre. Kan jeg godt tage dem med til C når jeg bliver 18 og bo sammen med dem hos min kæreste og hans forældre, eller er det stadig ulovlig. Har ikke lyst til at snakke med mine forældre om det for det går virkelig dårligt her for tiden med dem. (Det bare ikke rart). Føler mig ikke hjemme i DK for det er ikke mit hjem, mit liv er i T, men hvis det ulovligt igen hvad gør jeg så. Ser snart ikke flere muligheder, og vil bare væk, væk med dem.
Savner min kæreste sygt meget, og hat bare brug for at være sammen med ham, men det kan jeg ikke og det sygt hårdt.
please hvad skal jeg gøre, hvad kan jeg gøre. Vil gøre alt i hele verden for at få mine søstre med, er denne måde ulovlig??
Taaak, kh B <3

Svar:
Hej med dig
Først vil jeg lige starte med at sige, Wow det er gået hurtigt med at komme igennem til myndighederne. Sager om forældremyndighed varer normalt mange måneder og nogle gange år, om at afgøre, så det er godt nok fantastisk at de har kunnet gøre det på så kort tid, i dit tilfælde.
I forhold til det du spørger om så er svaret ja. Det vil fortsat være ulovligt, og det vil fortsat være at betragte som kidnapning, hvis du tager dine mindreårige søskende med til T, uden dine forældres accept.
Jeg må indrømme at jeg ikke forstår det her med at din kærestes forældre kan få forældremyndigheden. Jeg er i tvivl om det betyder at de for en periode kan blive tilknyttet som værge, for dine søskende eller om de faktisk får forældremyndigheden fordi de adopterer dine søskende? Der er også nogle ting omkring, hvordan lovgivningen er i C, som vi ganske enkelt ikke har indsigt i. Det kræver en advokat med speciale i familieret, og viden om hvordan det er i C.
Så mit bedste bud er at du kontakter den del af statsamtet som du er tilknyttet i Danmark, og efterfølgende beder din kærestes forældre om at blive meget klogere på lovene i C.
Held og lykke med det
Niels-Christian