Når et andet menneske vælger at trække stikket
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Jeg havde en ven som sidste år vælgt at trække stikket ud  efter jeg begik en lile  fejl som jeg selvfølgelig  Undskyld for og
jeg rigtig ked af det og føler vi havde noget godt sammen mit problem er 1 jeg føler at jeg blev nødtil af  kamp og jeg ikke kan  giv helt  slap og tænker også mange på person
2 føler det er mig der skal række hånden  frem, 3 er udstikke på hvad det rigtig ville værre af gøre her.

Svar:
Hej Anonym
Jeg er ked af at du har oplevet at en rigtig god ven har valgt at trække stikket ud på den måde. Det sker nogle gange i et venskab. Nogle gange kan det lykkes at finde sammen igen...andre gange kan det ikke. Det forstår dig sådan at du gerne vil prøve at finde sammen med din ven igen, og så skal du selvfølgelig prøve.
1. Hvis du har et ønske om at du og din ven skal genfinde jeres gode venskab bliver du nødt til at kæmpe for det. Du siger at det skete da du begik en fejl, og at du allerede har sagt undskyld. Det tænker jeg er en rigtig god start. Hvis din ven er blevet rigtig ked af det der skete mellem jer dengang og måske føler sig rigtig såret over det der skete dengang. Og det kan tage lang tid at komme igennem.
2. Når du siger at du føler at det er dig der skal række hånden frem går jeg ud fra at der er fordi du oplever at din ven ikke gør det. Og så har du ret. Hvis ikke din ven rækker hånden ud er der kun dig der kan gøre det.
Måske er det ikke rimeligt at det er sådan. Men vi er kun herre over hvad vi selv gør. Og hvis din ven ikke gør noget, og du stadig har et ønske om at I skal blive gode venner igen...så er det dig der må tage initiativet og række hånden ud.
3. Jeg kan godt forstå du er i tvivl og jeg vil være ærlig at sige at det er jeg også. Jeg kender hverken dig eller din ven og derfor er det selvfølgelig også svært at sige præcis hvad du skal gøre. Men umiddelbart vil jeg tænke at det bedste er at sige tingene som de er.
Sig til din ven at du virkelig er ked af at I ikke længere har det samme venskab som tidligere. Sig at du ønsker at I kan få et godt venskab igen, og sig at du meget gerne vil arbejde på at det kan lade sig gøre.
Det eneste du kan gøre er at fortælle din ven hvad det er du ønsker og være åben overfor hvad din ven. Så er det op til din ven at gøre hvad han/hun føler er bedst for ham/hende.
Måske er din ven bare ikke klar til at I skal være gode venner endnu. Hvis man er blevet rigtig ked af det eller rigtig såret kan der nogle gange godt gå meget lang tid før man er klar til at tilgive og komme videre. Måske kan din ven ikke genoptage jeres venskab lige nu. Måske skal der gå ½ år eller 1 år mere.
Det bliver du så nødt til at finde ud af med dig selv om du kan acceptere at vente på?
Det kan også være at din ven melder klart ud at han/hun ikke ønsker at fortsætte jeres venskab, og så er det selvfølgelig noget du bliver nødt til at acceptere.
Men det korte af det lange er at hvis du ønsker at prøve at finde sammen med din ven igen, må du kæmpe for det , og fortælle det til din ven.
Jeg håber du finder ud af det og at I bliver gode venner igen.
Mange hilsner
Niels-Christian