Når man ikke kan se sig selv ud af tingene
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Brevkasse. Jeg har HAFT en kæreste, men for 2 måneder siden slog hun op. Vi var sammen i 10 måneder. Mit "hoved-problem" er at jeg ikke kan komme over det, men folk siger jo "det skal nok gå, du er stærk". Tjae fysisk, men jeg er kun 18. Og bare fordi man er stærk uden på? betyder det ikke at man er det på indersiden også. Men da hun slog op, gik der ca 2-3 uger. Så skulle hun være sammen med en af mine bedste venner, så blev jeg ked/sur og derfor skrev nogle dumme sms'er. Men pludselig svarede hun mig ikke, så gik der 15 minutter. Så fik jeg en besked fra hendes far, om at jeg skulle komme vidre og aldrig mere kontakte hende igen (dette ved mine forældre ikke). Det hele er min skyld, fordi jeg var et ondt svin. Nu sidder jeg her, i et sort hul som jeg ikke kan komme op af. Venner har jeg ikke nogle af, og jeg er ikke typen som snakker meget. - nogle som kan hjælpe? vil helst ikke have flere cut's end jeg allerede har. - Mvh. Peter (efternavn slettet)

Svar:
Hej Peter (jeg har slettet dit efternavn for at sikre din anonymitet).
Det kan gøre rigtig ondt at miste en kæreste, som man har været rigtig glad for. Og du har helt ret, selvom man er fysisk stærk, betyder det ikke, at man også er det på indersiden.
Jeg har lyst til at fortælle dig, at der er håb forude og også at det hele ikke er din skyld. Det kræver to menneskers indsats at få et forhold til at fungere, og da du skrev de dumme sms'er var du rigtig såret og ked af det, og så har man nogle gange bare rigtig meget brug for at komme ud med nogle tanker og følelser - og nogle gange får man bare sagt det på en forkert måde.
Jeg får indtrykket af, at du har talt med dine forældre om dine følelser – og det er bare rigtig godt. Jeg synes også du skal fortælle om den sms hendes far sendte dig. Jeg tænker det er vigtigt at de kender til hele historien, for at de kan støtte dig bedst muligt.
Cutting
Du skriver at du cutter, og det viser mig, at det her har gjort rigtig ondt på dig. Men også at du ikke rigtig kommer ordentlig ud med dine følelser. Når man cutter er det nemlig oftest fordi man ikke rigtig kan komme ud med de tunge følelser man har indeni – derfor hober de sig op, og til sidst fylder de så meget, at man bare her brug for at gøre noget. Cutting kan i få sekunder give en fornemmelse af at smerten indeni kan kontrolleres og at man kan få den ud.. Men når man er færdig med at cutte, er smerten indeni bare værre.
Mit råd er, at du i stedet for at cutte, når det hele bliver for meget, tager en snak med dine forældre, skriver din tanker og følelser ned på papir eller kommer her på chatten. Det at tale om de ting, som gør ondt er nemlig vejen til at få smerten ud - det er cutting ikke..
Det tager tid
Det er rigtig træls at høre, men når man er blevet såret på den måde som du er, så tager det bare tid, at komme oven på igen. Men du skal også nok komme over det. Den bedste måde man kan komme hurtigst muligt over det på, er ved at snakke en masse om sine følelser med nogen, og bruge masser af tid på de ting der gør en glad (hør din yndlingsmusik, se dine yndlingsfilm, lav noget sjovt sport osv.) og begynde at kigge dig om efter andre søde piger der er omkring dig. Måske kan du komme til at snakke med en ny sød pige i dit område eller måske en på nettet.
Der er nemlig masser af andre mulige kærester derude for dig, og på et tidspunkt skal du nok møde en ny sød pige.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og vil tænke lidt over det med at tale/ skrive om dine følelser, når det gør ondt – i stedet for at cutte. Smerten ved at miste din kæreste skal nok gå væk med tiden – giv dig tid til at snakke om følelserne og forkæle dig selv med en masse gode ting, indtil smerten er gået væk..
Mange tanker fra Heidi