Overgreb?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej brevkasse, Jeg er en pige på 16 år, der har en rigtig god ven. Vi har kendt hinanden siden børnehaveklassen – snart ti år. Vi har altid været rigtig meget sammen i skolen og i klubben, og vi ses rigtig tit i weekenderne. Vi overnatter tit hos hinanden og holder filmaften og den slags. Jeg ved at han i lang tid har været lidt vild med mig – jeg har slet ikke samme følelser for ham. For mig er han kun en rigtig god ven, og jeg sætter rigtig meget pris på hans venskab. Vi har det rigtig sjovt sammen, men jeg ikke forelsket i ham. Da vi var yngre – sådan omkring 4. klasse eller sådan, legede vi sammen en dag, og vi viste hinanden hvordan vi så ud uden tøj på. Det var ret uskyldigt og vi røret ikke ved hinanden. Men siden den gang har han rigtig gerne ville mere af den slags – og det vil jeg ikke. De sidste mange gange vi har overnattet sammen, har han lagt sig tæt op ad mig og har nusset mig på ryggen og sådan. Det har været okay, men jeg har alligevel rykket mig væk og sagt ”nej” for at han ikke skulle tro at jeg ville mere. Alligevel er han blevet ved, og har taget hænderne op i min bluse og rørt ved mine bryster. Han har også taget dem ned i mine bukser og rørt mig ”dernede”. Jeg har sagt nej og forsøgt at rykke mig væk, men han holder mig altid godt fast. Når der er gået noget tid giver han slip og griner og smiler og siger at vi jo bare hygger os, og at alle bedste venner gør den slags. Det ved jeg er løgn – men jeg ved ikke, om han tror, at bedste venner gør sådan? En gang er jeg også vågnet ved, at han lå og nussede mig på balderne og lårene. Jeg lod som om jeg stadig sov og ”vendte mig i søvne” væk fra ham. Han siger tit, hvis jeg fx aflyser en aftale eller glemmer noget, at så ”skylder jeg ham noget”. Han mener at så skal jeg fx vise ham mine bryster eller numse eller sådan noget, og så er vi ”kvit”. Jeg ved udmærket godt, at jeg burde holde mig væk fra ham og sige, at han skal lade mig være, ellers vil jeg aldrig se ham mere. Men jeg synes det er rigtig svært. Jeg ved også godt, at nogen ville sige, at han slet ikke kan være nogen god ven, når han gør sådan nogle ting. Men det ER han altså. For vi hygger os rigtig godt sammen på andre tidspunkter. Jeg ved ikke om det er deciderede overgreb? Skal jeg droppe ham helt som ven eller skal jeg prøve at sige mere tydeligt nej? Tror I han kan udvikle sig til at blive voldtægtsforbryder hvis jeg ikke sørger for at han forstår når jeg siger nej? Jeg er bange for at hvis jeg siger jeg ikke vil se ham, hvis han ikke stopper, så kan jeg aldrig have det rart og sjovt med ham igen. Jeg er også lidt bange for helt at miste ham, for han er en af de eneste venner jeg har. Men jeg føler også lidt at han udnytter mig, fordi han bruger enormt mange ting i mod mig. Jeg giver tit efter og fx viser ham min numse hvis han har sagt jeg skal gøre det, fordi jeg fx har glemt en aftale eller sådan. Så tror han jo sikkert jeg gerne vil – men det vil jeg ikke rigtigt. Det er mere for at få fred for ham, for han snakker ikke andet ind til det sker. Og han bliver ved med at prøve at få det til at ske, ved at hive mine bukser ned og sådan. På den måde er jeg jo ligesom en slags ”medskyldig” og så kan han vel ikke vide, at jeg egentligt ikke vil? Jeg ved ikke helt om mit brev giver mening!? Hvis ikke så undskyld på forhånd, så må I skrive det så skal jeg prøve at forklare det bedre. På forhånd tak for svaret.

Svar:
Hej med dig
Jeg synes du er super skarp til at beskrive og forklare hvad der er sket og hvordan du har det med det. Så ja, det giver fint mening og jeg vil rigtig gerne prøve at komme med min mening og nogle tanker om det hele, og så håber jeg det er noget du kan bruge.
Jeg synes det er en rigtig svær situation du står i og jeg kan sagtens forstå, at du på den ene side er glad for jeres venskab og på den anden side synes det er meget ubehageligt, at han ikke respektere dine grænser og er så interesseret i din krop.
Jeg synes du stiller nogle vigtige spørgsmål og der er flere ting jeg gerne vil skrive til dig, så for at gøre det lidt mere overskueligt, så deler vi det lidt op. Og jeg synes vi skal starte med det spørgsmål som det hele faktisk handler om:
Du spørger: "Jeg ved ikke om det er deciderede overgreb?"
Ja, det er det og det er der ingen tivl om. Ud fra det du skriver, så har du sagt fra, både ved at sige nej og ved at rykke dig væk. Så enkelt er det og derfor skal du vide, at de ting han har gjort er både forkerte og ulovlige. Når han fx. siger til dig, at du skylder ham noget, fordi du har aflyst en aftale og han derfor har "ret" til at se noget af din krop nøgen, så er det også både forkert og ulovligt.
Du skriver: "jeg jo ligesom en slags ”medskyldig” og så kan han vel ikke vide, at jeg egentligt ikke vil?
Jeg synes faktisk det er super vigtigt, at du tænker om du har været tydelig nok og om du har været klar nok. Også at du kan se, hvornår du gør nogle ting for at få fred og at de ting måske kan gøre det uklart for ham, om du vil eller ej. Lige meget om du kunne have gjort noget anderledes og være mere tydelige nogle steder, så er du på ingen måde medskyldig og det rykker ikke ved, at det han gør er meget forkert.
Det kommer jeg lige tilbage til, for der er noget mere som hænger lidt sammen med det du skriver her: "Jeg ved udmærket godt, at jeg burde holde mig væk fra ham og sige, at han skal lade mig være, ellers vil jeg aldrig se ham mere. Men jeg synes det er rigtig svært."
Det fortæller mig, at du er fuldstændig klar over, at det han gør er forkert og at du kan mærke at det er over dine grænser. Det er både vigtigt og flot, at du er så afklaret omkring det.
Så det handler meget om, at dine gode oplevelser af jeres venskab og at du ikke føler du har så mange venner, gør det sværere at tage den beslutning, som du inderst inde godt ved er rigtig. Og jeg tror også at det er de to ting der gør, at du måske giver ham lidt for lang snor og ikke bliver helt klar nok over for ham. Det er meget forståeligt.
Jeg har 3 ting jeg gerne vil sige til dig og som jeg håber du kan bruge til at tage den beslutning der er rigtig for dig.
1. Jeg tror der er en ting som kommer før alt andet, og det er din holdning og følelse omkring jeres venskab. Du skal stille dig selv det spørgsmål, om dit venskab med ham er det venskab du vil have. er det sådan et venskab skal være for dig?
Du svarer lidt på det allerede, men måske har du brug for at stille dig selv det spørgsmål igen og denne gang svarer på det helt klart. Ja eller nej.
Hvis svaret er ja, så må du acceptere at det er en del af jeres venskab, men hvis du svarer nej, så skal du handle og jeg tænker der er to ting du kan gøre:
2. Det første handler om, at I får taget den snak og at han forstår det forkerte i det han gør. Og det gode ville så være, at han begynder at forstå det meget forkerte i det han gør, undskylder og begynder at respektere dig som menneske og som ven. Her kunne du evt. vise ham det du har skrevet til mig, for det fortæller helt klart, hvad du mener, føler og forstår ved dit venskab til ham. Og måske mit svar, som måske kunne hjælpe ham med at se alvores i  det.
3. Den anden mulighed er, at han har begået så mange forkerte ting og behandlet dig så dårligt, at du melder fra nu og ikke vil se ham mere.
Jeg vil rigtig gerne fortælle dig min personlige holdning til det her og jeg vil bruge dit sidste spørgsmål til at sige det ud fra. Du skriver: "Tror I han kan udvikle sig til at blive voldtægtsforbryder hvis jeg ikke sørger for at han forstår når jeg siger nej?"
Jeg kan ikke vide det, men jeg er bekymret for dig og ham. Jeg synes de ting han gør, viser at han ikke respektere dig som pige og som menneske. Og fordi I er gode venner og kender hinanden fra i var børn, så virker det endnu mere bekymrende. Ud fra det du skriver, så virker han er meget følelseskold over for dig, i hvert fald når det kommer til din krop og hans lyst til at se og mærke dig. Og jeg kan være bekymret for, om han en dag kan finde på at tage det næste skridt, som er voldtægt.
Derfor er det min holdning, at du skal droppe ham som ven og ikke se ham mere. Jeg synes slet ikke at venner skal behandle hinanden på den måde og selvom du kan føle dig uden venner, hvis han ikke er der mere, så synes jeg du skal fokuserer på at finde andre venner, som respektere dig og det du siger.
Det var mine tanker her fra og hvis du har brug en anden voksens holdning eller bare har lyst til at snakke med en voksen, så har jeg to ideer til dig. Det første er vores egen chat her i Cyberhus, hvor der sidder voksne som også gerne vil lytte og prøve at hjælpe.
Det andet er at tænke på om der er en voksen du kender som du er tryg ved. Det kunne være dine forældre, en sød lærer eller en helt anden. Prøv at overveje det, for jeg synes ikke du skal stå alene med det her.
Jeg håber du kunne bruge mit svar og så må du have en dejlig jul..
Venlig hilsen
Erroll