Porno morfar
brevkassespørgsmål af
Sofie
18 år
Hej cyberhus, jeg har et dilemma.
Jeg har det problem at min morfar det normalt bor i Thailand kommer hjem og bor hos os en gang om året.
Sidste år oplevede jeg noget vildt ubehageligt.
Da jeg en dag var hjemme og han havde set at jeg var hjemme, hører jeg pludselig nogle lyde fra køkkenet. Der var stønnen. Min morfar sad og så Porno højlydt mens jeg var i huset. Jeg fortalte mine forældre hvad der var sket, men de tænkte det bare var en engang ting.
Anden gang var dagen efter hvor det skete igen. Her var jeg i bad, da det skete og havde ikke lyst til at gå ud fra toiletter, så jeg skrev til min mormor, som ikke er sammen med ham og ikke har været det i lang tid, hun kom og bad ham om at stoppe det med det samme!
Hun fortalte mine forældre det og igen gjorde de ikke noget ved det.
Det skete igen næste morgen.
Jeg valgte at flytte hjem til min moster i de dage hvor at han boede hos os.
Jeg har snakket med mine forældre om at jeg har det ubehageligt ved at være i huset når han er der, men alligevel skal han bo ved os igen i år.
Jeg befolke hvad jeg skal gøre når jeg har taget den med mine forældre, men de er for konfliktsky til at tage den op med ham.
Min moster og mormor har tilbudt mig at bo hos dem mens han er her, men jeg synes stadig det ville være træls at være væk fra mit hus i 4 uger. Hvad skal jeg dog gøre?

Svar:
Hej med dig,
Det lyder som en rigtig ubehagelig oplevelse du har haft, og jeg kan godt forstå, at du er frustreret over at skulle være væk hjemmefra i 4 uger, bare fordi din morfar kommer, og fordi han opfører sig meget upassende hjemme i dig og dine forældres hus.
Først vil jeg rose dig for en stor modenhed, for den måde du har tacklet situationen og talt med dine forældre om problemet. Du har gjort det helt rigtige, og det er rigtig ærgerligt, at dine forældre virker til at være for konfliktfsky til at hjælpe dig, og tale med din morfar omkring problemet. At du har talt med dine forældre, og at de ikke gør noget ved problemet, gør det rigtig svært for dig, at have noget at arbejde med, da det jo i sidste ende er deres beslutning, om din morfar skal bo ved jer eller ej. Det er dog dejligt at høre, at din mormor og din moster har tilbudt dig, at bo ved dem, så du ikke er tvunget til, at skulle bo i hus med din morfar, når du ikke har lyst.
Jeg vil nævne et par muligheder, som jeg tænker du kan prøve:
1) Selvom det helt forståeligt er rigtig svært, så synes jeg, du kan prøve at tage snakken med din morfar. Det kan både være ved bordet, hvor alle er der, eller hvor det kun er ham tilstede, alt efter hvad du føler dig mest tryg ved. Fortæl ham, hvor ubehageligt det er for dig at han gør det steder, han nemt kan blive set, og at du ikke synes det er fair, at du kan blive nødt til at flytte, blot fordi han vil se porno midt i jeres hus, og om han ikke vil være sød at se det et lidt mere privat sted. Jeg ved ikke, om samtalen kunne hjælpe, men det kunne være en mulighed at prøve af.
2) Du kan også bede din moster snakke med din morfar, hvis hun ikke allerede har forsøgt.
3) Alternativt kan du prøve at lave en aftale med dine forældre om, at I i de 4 uger, din morfar bor ved jer, har klare aftaler om hvornår de er hjemme, så du kan være hjemme i huset samtidig med dem, og dermed ikke skal være alene med din morfar. De stunder, hvor dine forældre vil være væk, vil du evt. kunne være hos din mormor eller din moster. Jeg ved godt, at det ikke er en optimal løsning, da du jo stadig ikke vil kunne være hjemme hele tiden, men på denne måde vil du ikke behøve at bo ude, men istedet være ude efter behov.
Som sagt, er der ikke en rigtig god løsning for dig, eftersom dine forældre ikke tager ansvar. Hvis din moster ikke vil snakke med din morfar, vil du enten skulle tage en snak med din morfar, eller være tvunget til at flytte ud i 4 uger, for at din morfar kan komme til. Det er rigtig ærgerligt!
Jeg håber, du kan bruge en af de tre løsninger til noget, og at du får 4 gode uger på trods af det hele!
Mange hilsner
Christina.