Problem med forældre
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej.
Jeg er en pige på 17 år, som har har haft nogle problem med min mor i et stykke tid. Vi skændes mege t og der er mange gnidninger. Jeg sidder nogle gange bare på mit værelse og græder. Jeg har den følelse at jeg har brug for at komme lidt væk, og derfor har min kæreste tilbudt mig at jeg kan være ved ham lidt. Jeg ved ikke om jeg tør flygte fra det hele, da jeg er bange for at min mor bare bliver endnu mere sur. Hjææææælp.

Svar:
Hej med dig
Det er aldrig sjovt at skændes med sin mor eller en anden person. Det er super flot, du skriver herind for at få hjælp.
Når man er på din alder, sker der rigtig mange ting både fysisk og psykisk med din krop, fordi du er godt igang med puberteten.
Rigtig mange får nogle andre holdninger og ideer og meninger, når de er omkring 17 år end deres forældre. Det er fordi, du er ved at udvikle dig til at blive voksen og selvstændig. Din krop bliver altså klar til, at du om nogle år er i stand til at tage vare på dig selv og begynde selv at tage de vigtigste beslutninger i dit liv.
Indtil nu har din mor været den der sikkert har hjulpet dig, bestemt over dig og passet på dig. Det er svært for de fleste mødre at indse, at deres børn bliver voksne og selv er i stand til at passe sig selv og have dannet egne meninger. Det er grunden til at de fleste teenagere skændes med deres mødre. Jeg tror, at du kan spørge hvilken som helst voksen, og de vil alle svare dig, at de alle har haft skænderier og gnidninger med deres forældre. Det er helt normalt.
Jeg kan sagtens forstå, at du får lysten til at komme lidt væk. Det er sødt af din kæreste, at han har tilbudt at hjælpe dig at flytte ind til ham, og det kan også være en mulighed. Jeg synes dog ikke, at du bare skal stikke af uden at snakke med din mor. Du må huske på, at det ikke er fordi, hun ikke kan lide dig, at I skændes, men nok fordi hun har svært ved at acceptere, at du er ved at blive voksen og fordi du ikke føler, at du må gøre det, du gerne vil. Hun gør det kun fordi hun gerne vil passe på dig og ikke vil have, der sker dig noget. Det er helt naturligt. Så længe du bor hjemme, er det også dine forældre der bestemmer i deres hjem. Hvis du flygter fra det hele, flygter du også fra problemerne - og når du kommer hjem igen, er problemerne der stadig.
Jeg synes en mulighed kunne være at sætte dig ned og snakke med din mor. Aftal med hende inden, at I ikke må skændes eller være sure, mens I snakker. I skal sige jeres meninger stille og roligt uden at afbryde hinanden. Ved at lade hinanden tale færdigt, og prøve at se det fra den andens vinkel, kan I måske blive gode venner igen. Måske finder du svaret på, hvorfor I er sure på hinanden? Kom eventuelt med forslaget om, at du kan bo ved din kæreste bare en enkelt dag eller to. Lyt til din mor og hør om hun har en løsning på, hvordan I får det bedre sammen. Hvis I sammen får løst de problemer, der er mellem jer, får I det begge meget bedre. Jeg tror ikke kun, at det er dig, der har det dårligt over, at I ikke har det godt sammen. Jeg er sikker på, at din mor er lige så ked af det som dig. Så jo før I får snakket ud om tingene des hurtigere får I det bedre.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at din mor og dig snart bliver gode venner igen.
Venlig hilsen Mette