... Så skete det ... for altid ...
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Hej, Jeg er en fyr på 23 år, som har mødt den dejligste pige syntes jeg selv! Vi mødtes til en fest og begyndte efterfølgende og ses, og nærmest "date" i lidt over en måned er det blevet til. Jeg er gået hen og virkelig blevet glad for hende her på det sidste, men desværre har hun lige pludselig ikke de samme følelser for mig, som jeg har fået opbygget til hende, og at alle tingene er begyndt og gå for stærkt pludselig! Det resulterede i at vi ikke rigtig ved hvor vi står lige pt. og hun ønsker en tænkepause, så hun kan genoverveje, og se om det virkelig skal være mig og hende. Efter denne snak, er jeg ikke rigtig sulten mere, føler hele tiden en vis tomhed inden i, især i aftentimerne, men også når jeg står op og går på arbejde, jeg har ikke rigtig overskud til særlig mange ting, og tænker bare endnu mere på hende nu, efter det er endt, som det nu en gang er... som det ser ud nu, føler jeg ingenting mere, for tingene, har overvejet bare og gøre en ende på det hele, men på den anden side ikke, for tænk hvis hun kom tilbage... Jeg går konsekvent i den tro at hun nok kommer tilbage efter en tænke pause, hvilket hun jo inderst inde jo nok ikke gør.. eller gør hun??? Jeg kan bare ikke rigtig komme videre, og følger virkelig jeg er gået i stå i denne verden, især nu når vinteren er kommet, jeg kan ikke rigtig se om det er en vinterdepression jeg er gået hen og fået, eller om det bare er kærestesorger?! Jeg har efterhånden prøvet og date en ny pige, men det er overhoved ikke det samme som med hende jeg har følelser for, kommer hele tiden til at tænke på hende, når jeg er sammen med en anden pige, jeg har mødt, derfor ender det altid i at jeg må stoppe kontakten til dem, da det sårer mig endnu mere at mindes om at det er en anden jeg har følelser for.
Ja, jeg skrev ind tidligere ang. den pige jeg begyndte og holde virkelig af... Vi mødtes efter hun havde holdt en tænkepause på et døgnstid, hvor vi ikke snakkede, hvorefter jeg tog kontakt for at sørge for hun ikke havde glemt det hele... Hun havde besluttet sig for hvad der skulle ske, og om det nu var en god idé og mødes... ja, sagde jeg det var det for mit vedkommende ... Vi mødtes gik en tur på gågaden om aftenen, og fik snakket tingene igennem.... Hun har selv været hurtig på aftrækkeren, og lige pludselig er hun blevet skræmt.... Hun rejser nu til Jylland fra d. 7 og så til d. 12. og så igen senere på ugen, og så resten af året.... Vi aftalte at hun kontaktede mig, så hun ikke blev "kvalt" Jeg spurgte om der var noget tidspunkt... Hvorefter hun siger at når hun føler sig klar.. Der kan gå alt fra 1 måned, til 1 år., sikkert... Jeg spurgte om en fremtid en gang, hvor hun promte sagte "vi bliver aldrig kærester" jeg spurgte indtil hvordan hun kan være så sikker på det, tingene kan ændre sig... Hvorefter hun siger at det aldrig skete.... Ja, så står jeg her... har ikke spist mad siden lørdag, eller drukket noget... Har været sammen med lidt venner, men jeg har bare siddet og kigget ud i luften... Og aner virkelig ikke hvad jeg skal ta' mig til.... Følger virkelig en form for ensomhed nu.. Og alt bar skal startes forfra ... Føler en hvis sorg inden i, men aner virkelig ikke hvordan jeg kommer videre... Jeg er jo pisse nysgerrig om hvad hun laver, og al sådan noget.... Årh, alt er sgu' så sort for tiden. Sover dårligt nok, ja, jeg sidder bare og stirre ud i luften og tænker alt igennem, men kommer ingen vegne ... :( Mit liv er gået helt i stå efter hendes forsvinden.....

Svar:
Hej Anonym
Jeg har tilladt mig at samle dine to spørgsmål til ét så det bliver lidt mere overskueligt for dig at læse mit svar.
Du er inde omkring et par forskellige problemstillinger i forbindelse med den her kæreste og jeg tror jeg vil dele mit svar op i nogle små afsnit for at gøre det mest mulig overskueligt.
Kærlighed kan gøre ondt
Kærligheden kan gøre forbandet ondt ind imellem og det er helt tydeligt at du er hårdt ramt lige nu. Det er så svært at måtte sande at den man har store følelser for ikke længere føler det samme. Det kan næsten føles som et fysisk hul indeni der ikke sådan lige kan fyldes ud, der hvor kærligheden plejede at sidde...og det gør ondt. Der er ikke noget unormalt i at du er så ked af det at du ikke har lyst til hverken mad eller drikke, og det er heller ikke mærkeligt at du bare sidder og kigger ud i luften når du er sammen med vennerne. Sådan tror jeg rigtig mange oplever de første dage og måske uger med kærestesorger. Giv dig selv lov til at være ked af det. Som du selv siger så oplever du en sorg efter at have mistet det du havde satset dit hjerte og dine følelser på, og det tager tid at komme over.
Hold fast i at lave noget med vennerne, selvom du måske ikke er vildt oplagt, så du ikke trækker dig helt ind i dig selv og kun fokuserer på sorgen og smerten. Selvom du skal give dig selv lov til at være ked af det er det også vigtigt at du ind imellem prøver at flytte tankerne til noget andet. Det kan være svært hvis man bare sidder alene hele tiden...så kan det være lidt lettere hvis man er sammen med andre mennesker om et eller andet.
Det samme gælder med mad og drikke. Jeg ved godt at lysten fuldstændig kan forsvinde, men det er alligevel vigtigt at du prøver at få lidt ind hver dag. Vigtigst er det selvfølgelig at du får noget at drikke, men det kræver altså energi at komme ovenpå igen og der er maden altså også vigtig.
Accepter hendes beslutning
I kærlighed er det aldrig noget der er helt sikkert. Hvad der til at starte med føles helt rigtigt kan pludselig forandre sig og føles helt forkert. Når du fortæller om Jeres forhold den seneste måned lyder det som om at hendes følelser for dig med tiden har ændret sig. Måske fordi hun har lært dig bedre at kende, og fundet ud af at du ikke lige var det hun søgte. Måske fordi hun undervejs fandt ud af at hun slet ikke søgte en kæreste. Måske er det noget helt tredje eller fjerde...måske endda en grund hun ikke selv kender. Nogle gange kan det bare føles rigtigt eller forkert uden man ved hvorfor.
Det er nok noget af det sværeste, men du bliver nødt til at acceptere hendes beslutning. Jeg tror ikke du kan gøre eller sige noget der ændrer hendes følelser. Du bliver nødt til at give hende den plads og tid som hun beder om.
Mærk efter hvad du vil
Du er ikke herre over hendes følelser og beslutninger...men du er herre over dine egne.
Du bliver nødt til at mærke efter og tage stilling til om du vil "vente" på hende, eller om du vil "lukke" alt mellem Jer nu og forsøge at komme videre.
Hvis du vælger at "vente" bliver du nødt til at acceptere at det er på hendes vilkår. Hun har klart sagt at i ikke bliver kærester og at der kan gå meget lang tid før hun føler overskud til at du kan være en del af hendes liv igen. Du skal gøre op med dig selv om det er vilkår du kan leve med. Hvis ikke, bliver du nødt til at "lukke" jeres forhold helt nu.
Jeg kan sagtens forstå hvis du stadig tænker på hende og er nysgerrig på hvad hun laver, men du bliver nødt til at give slip, hvis du beslutter dig for at ville videre. Jeg tror det vil være umuligt for dig at komme videre hvis du stadig holder en lille smule kontakt for at få stillet din nysgerrighed.
Ny date
Du skriver at du har forsøgt dig med at date en ny pige men at det ikke rigtig fungerer. Jeg tror det handler meget om hvilke forventninger du har til en ny date. Hvis du gør det for bare at møde nye mennesker og være sammen med et andet menneske tror jeg det kan være helt fint. Hvis du dater en ny pige for at komme videre eller for at finde det samme med en ny som du havde med din gamle, tror jeg det er dømt til at mislykkes.
Jeg tror du bliver nødt til at afslutte tingene med din gamle date/kæreste inden du kaster dig ud i noget nyt. Det er meget svært at møde nye mennesker og være åbne overfor nye følelser, hvis hjertet stadig er fuld af sorg og måske stadig "tilhører" en anden. Før du kan give dit hjerte og din opmærksomhed til en anden, bliver du nødt til at tage det tilbage først.
Det vender igen
Som sagt kan kærlighed gøre forbandet ondt, og den sorg og smerte der følger med kan være så uoverskuelig at det kan virke helt umuligt at det nogen sinde vil ændre sig. Men det gør det. Det tager tid, og der vil være både gode og dårlige dage...med tiden flere og flere af de gode.
Om nogle uger eller måneder tror jeg du vil kigge tilbage på den her oplevelse og være blevet klogere på dig selv og dine ønsker for kærligheden. Jeg tror også du vil være blevet stærkere fordi du vil have oplevet at klare dig igennem kærestesorgerne og set at tingene vender igen...selv når det ser aller sortest ud.
Jeg tror og håber på at kommer videre og igen finder glæden ved livet.
DeBedsteHilsner
Niels-Christian