Teenager-Tid..
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Jeg er en pige på 12 og er ved at bliver "teenager".
1. Nogle gange når jeg er på toilet,og så jeg tører mig så kommer der lidt hvid slim med. er det udflåd?
2. Jeg bliver provokeret tit af min storebror herhjemme. Jeg flipper rimelig meget over det. Når jeg siger det til min mor så reagere hun ikke rigtigt på det. hun er også begyndt af "provokere" mig. Hun siger jeg er forkælet og jeg har det for godt. Men hun skulle lige prøve og være mig. jeg skal til at være "kvinde".Jeg har meget temprament. Hvad kan jeg gøre for at ikke reagere så voldsomt?
3. Min far drikker lidt for meget i weekenden. jeg ved ikke hvordan jeg skal fortælle ham det?
4. Hvordan forhindere man sine forældre i at snakke pengesnak med en, altså om deres økonomi. jeg kan ikke lide når de klager over at der mangler penge.
5. Mine forældre er skilt og da de var sammen var vi altid ude at flyve på ferie. det skal jeg med min mor i år. jeg tror ikke jeg kan tage afsted uden min far? jeg har også fået lidt flyveskræk. jeg er bange for at flyet styrter.
6. Jeg er ikke høj, i forhold til alle mine veninder. jeg har hørt at hvis man ikke sover nok, kan det forhindre en i af vokse, passer det?
Knus miig.. Tyren..

Svar:
Kære Tyren 12 år.
Du skriver, at du er ved at blive teenager. Der sker meget med kroppen i den periode, så jeg kan godt forstå at du har en del spørgsmål. Det er helt naturligt.
1. Det hvide slim du taler om kan godt være udflåd. I din alder sker der meget med kroppen og der kommer mange ”krops-spørgsmål”. Det er nemt at komme i tvivl om alt det, der sker i kroppen i
”teeange-tiden” så det er en god ide at tale med nogle voksne om det. Din mor vil sikkert kunne hjælpe dig, men du kan også prøve at skrive spørgsmålene ned og aftale en samtale med din skolelæge. Skolelægen kan give dig svar på de fleste spørgsmål.
2. Du vil gerne blive bedre til ikke at reagere så voldsom når du bliver provokeret. Det er meget naturligt i din alder, at man skændes med sin familie og lettere føler sig provokeret. Der sker en masse hormonelt i din krop og det kan påvirke dit temperament. Det er meget naturligt. Det er nu du er ved at blive voksen, og derfor er det fint at prøve sig selv af, og at sætte grænser overfor andre.
Men du kan øve dig i at tælle til 10 hver gang du føler dig provokeret. Nogle gange hjælper det - og du vil opleve at du falder til ro og ikke lader dig blive provokeret:-) En anden god ide er også at gå ind på sit eget værelse og rase ud i enerum.
3. Du skriver, at du synes at din far drikker, og at du ikke ved, hvordan du skal fortælle ham det.
Du kan prøve først at tale om det med din mor.
I kan I kan så sammen tale med din far, eller hun kan hjælpe dig med, hvad du kan sige til ham.
Du kan også du vise ham dit spørgsmål her i brevkassen. Det kan måske få gang i Jeres samtale, så I sammen kan finde en løsning.
Du kan også logge på vores ChatRådgivning og sammen med vores rådgivere øve dig på hvad di i samtalen med din far kan sige.
4. Jeg synes, at du skal fortælle dine forældre direkte og ærligt, at du ikke bryder dig om, at de taler pengesnak med dig. Det er ikke sikkert at de
tænker over det, så prøv at sige det direkte, så de ved, hvordan du har det.
5. Prøv at tale med din mor om, at du ikke føler, at du kan tage på ferie uden din far.
Det er meget forståeligt, at du savner ham. Måske du kan tale med dine forældre om også at tage på en ferie med din far, eller aftale at besøge
ham i ferien.
Du skriver at du før har fløjet, så prøv at tænk på, hvad der har hjulpet dig der. Og fortæl din mor om din flyskræk, så hun kan hjælpe dig. I kan
måske også finde en anden transportform.
6. Du er ikke særlig høj, og vil gerne vide om for lidt søvn kan forhindre dig i at vokse.
Jeg er ikke læge og kan derfor ikke give dig et sikkert svar på det, men prøv at tale med din skolelæge om det næste gang du skal til undersøgelse. Skolelægen måler og vejer alle skolebørn, og holder øje med om de vokser som man skal. Du kan altid besøge skolelægen og tale med hende om dine spørgsmål - også selvom du ikke har bestilt en tid.
Mange varme tanker.
Loa