veninde og tidligere ven
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Jeg har to ting. Det ene er på min Hemingway vejne og det andet er én ubehalig oplevelse jeg har oplevet. 1. Den ene dag kom vi til at snakke om overgreb i klassen også spørger min veninde om det er ét overgreb hvis hun bliver trukket ud på toilettet af drengene på skolen og de rager på hende. Jeg ved at det er et overgreb og er bange på hendes vejne fordi jeg ved hun har oplevet det (jeg kunne høre det på den måde hun sagde det). Skal jeg gøre noget, og hvad ? 2. Idag skulle vi høre musik i min klasse (A) og da vi sætter noget musik på kommet nogle fyre fra B ind. De vil høre noget andet og den ene tager min mobil. Jeg gør hen mod ham og rakker mod min mobil. Jeg siger flere gange at jeg skal ha den men han siger nej. Det blever ved og af vrede kom jeg til at sparke til ham (uden at tænke over det). Han ligger min mobil og jeg tager den og vi går hver sin vej (han går ind i sin egen klasse) efter 3 sek. Er han samme sted som da han tog min mobil, men denne gang med en meter lang lenial lavet af træ. Han truer mig med den og jeg stiller mig op og kigger som om jeg er ligeglad. Efter ca. 5 min hvor han har sagt at jeg skulle sige undskyld for at sparke ham, kom vores lære ind. Hun går hen og vil tage lenialen men fyren siger nej og begynder at græde lidt. "Gå! Fuck af!" Råber han grædende og hopper frem mod mig med lenialen truende i begge hænder. Jeg løber ud og har fået snakket med én lære. Jeg er bare meget banhe for ham nu, og er bange for at jeg kan få det dårligere på Andre måder. Hvad skal jeg gøre ?

Svar:
Hej 12-årige
Først vil jeg sige, at jeg synes at det er godt at du skriver herind, for at få et råd af en voksen til dine to bekymringer, for jeg kan godt forstå, at du har lidt svært ved at finde ud af hvad du skal gøre.
Og så vil jeg sige, at jeg synes, at du lyder til at være en god veninde og det er godt at du gerne vil hjælpe din veninde. Hun har måske brug for det, ihvertfald er det rart for hende, at du støtter hende.
Du spørger først i forhold til din veninde, hvad du skal gøre, og OM du skal gøre noget. Det synes jeg at du skal. Jeg giver dig ret i, at det er et overgreb hun har været ude for. Det kan godt være, at det har været lidt i sjov, det kan også være, at det slet ikke har været sjovt. Det kan jeg ikke vide, ud fra det du skriver. Under alle omstændigheder, så ER det et overgreb og der skal handles på det.
Jeg synes du skal snakke med din veninde om det, og spørge hende om hun har sagt noget til en voksen. Det har hun måske ikke, måske synes hun at det er flovt, eller at hun selv har været lidt ude om det. Ligegyldigt hvordan din veninde har reageret imens drengene har trukket hende ud på toilettet og rørt ved hende, er det ikke hendes skyld. Det er ikke iorden dét drengene har gjort, uanset hvad der ellers er sket og det skal hun have afvide.
Derudover er det vigtigt, at I får snakket med en god lærer på skolen, for sådan noget skal stoppes. Det skal i to piger ikke klare på egen hånd, det er en opgave for de voksne. Det lyder som om senere i din mail, at I har en lærer som gerne vil lytte og tage jer alvorligt, så hende kunne det måske være?
Det vigtigste i mit råd til dig, er at I bliver nødt til at fortælle det til en voksen.
Jeg synes det er meget vigtigt, at du fortæller din mor og far om det her også, fordi de kan støtte dig og fordi det kan godt være svært at snakke med en veninde om de her ting, og så er det rart at have noget støtte fra dem som kender dig bedst. Så går du ikke alene med det og så kan du jo også fortælle dem om det næste.
Fordi du spørger også om ham fyren der tog din mobil. Jeg kan godt forstå, at du bliver vred, når du flere gange har sagt til ham, at du vil have den igen. Det kan være meget græseoverskridende når andre har ens mobil, for den er jo super privat og meget personlig. Jeg synes at din vrede er helt på sin plads, men det er altid ærgeligt, når man kommer til at bruge vold, istedet for at snakke. Egentlig kan jeg godt forstå, at han gerne ville have en undskyldning fra dig. Lige som overgrebet på din veninde ikke er iorden uanset hvordan det er sket, er det jo heller ikke iorden at sparke nogen, uanset hvorfor det er sket.
Jeg ved det jo ikke, men jeg tror ikke, at der er nogen grund til at være bange for ham nu. Jeg synes at han lyder som om at han er blevet utrolig såret, måske fordi at han virkelig har tabt ansigt over for hele klassen. Først over at du sparker ham og bagefter over, at du ikke reagerer på at han truer dig. Du virker nok ret stærk på ham. Til sidst bliver det virkelig ydmygende, når læreren kommer og tager linialen fra ham og han begynder at græde.
Jeg tror ikke nødvendigvis at du har en fjende i ham og jeg tror, at I begge ville kunne få meget ud af, at få talt sammen om hvad der skete. Uden spark og linialer og allerhelst med en lærer. F.eks. hende der så det og som du allerede har talt med.
Jeg synes at du lyder som en rigtig cool, men også super sød og klog pige, så jeg synes, at du skal tage fat ien lærer og snakke om begge ting med det samme.
Håber at du kan bruge mit svar til noget og held og lykke med det hele.
Mange hilsner fra Cheva