vinor vid jeg om jeg er klar til at skifte køn.
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej jeg er en dreng på 14 år og har i marger år nu vadet misånelig på piger på det tej og dten mede dig kan snake til henenne på. så en dag beslutede jeg mej at kiger in til køn skift. det var medt granse oversgridene og lit skramne. jo mer jeg kigede jor mer siker bliv jeg på at det var nådet for maj. men jeg er liger begend at overvejer det og er lagt fra siker. så vor liger skla jeg overvejer det fore jeg kan bliver seker på at det er nåde får maj og vis det er så skal jeg jo siger det og til min mor vordan skal jeg det. såg det ikke nemet sår var såd at hjelp. :)

Svar:
Kære du
Det er naturligt at du i en alder af 14 bliver mere og mere opmærksom på andre piger. Det kan skyldes hormoner men det er også en alder hvor man udforsker andre ting og bliver opmærksom på sig selv og sin krop. Man bliver nysgerrig på sig selv og man prøver at finde ud af hvem man er og hvad det er der gør en glad og tryg.
Du skriver at du har kigget og undersøgt om det at skifte køn og er blevet mere sikker. Inden du beslutter dig for noget, er det vigtigt at du snakker med nogle voksne om det. Du kan snakke med dine forældre og hvis du ikke vil det, kan du tage en snak med din egen læge. Din læge har tavshedspligt og det betyder at hun/han ikke må fortælle andre som fx dine forældre noget af det du fortæller uden at du giver lægen lov til det. Din læge er professionel og kan hjælpe dig og sammen kan i aftale hvad i skal og hvordan dine forældre kan inddrages.
Du kan også få anonym rådgivning og hjælp i forhold til dine overvejelser om at skifte køn. Du kan få rådgivning på LGBT (Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner) hvis hjemmeside du finder her. Du har mulighed for at snakke med nogle voksne frivillige i ungdomstelefonen på 33 36 00 80.
Du kan også skrive i vores chat hvis du har noget andet på hjertet. Chatten finder du her.
Held og lykke med det.
Kærlige hilsner
Lima