At vælge sine 'rigtige' veninder
brevkassespørgsmål af
Mia
19 år
Hej Cyberhus.
Jeg har altid været den søde og hjælpsomme pige, som altid har tænkt på alle andre før mig selv. Jeg har altid haft mange veninder og venner, og jeg har altid brugt meget tid med dem, og hjulpet og gjort meget for dem.
Da jeg startede på gymnasiet snakkede jeg stadig meget med mine veninder fra folkeskolen. Samtidig fik jeg også en dejlig flok veninder fra min gymnasieklasse, og jeg tilbragte meget tid samme med dem allesammen. Pigerne fra min gymnasieklasse undrede sig over at jeg stadig snakkede så meget sammen med de andre, for det gjorde de bestemt ikke. - det var ligesom et overstået kapitel.
For mig har 'grupperne' af veninder, altid været meget forskellige. Gymnasie-pigerne har været super festlige, og til tider ret bitchet og stædige, men stadig søde. Folkeskolepigerne har altid været de søde og mere stille og rolige. - og af en eller anden grund, har jeg altid følt mig mest tryg ved disse piger, og følt at jeg kunne stole mere på dem.
Nu er det 1 år siden at jeg blev student, og jeg snakker stadig meget med begge 'grupper'. Jeg tilbringer meget tid sammen med min gymnasie-venner, men jeg nyder også at tilbringe tid sammen med mine gamle folkeskoleveninder.
Mit lille dillemma er, at mine gymnasieveninder synes det er total mærkeligt at jeg stadig tilbringer tid med folkeskolepigerne. I denne tid er der byfest i vores by, og jeg havde aftalt med folkeskolepigerne, at vi skulle følges. Det er de andre piger blevet mega fornærmet over, og det forstår jeg simpelthen ikke.
Med tiden der er gået er jeg også blevet mere stædig, og blevet en mere stærk person, som tør at sige folk igen. Mit spørgsmål er så bare lige hvordan jeg takler det? Jeg orker ikke at de er fornærmet over sådan nogle små-ting, og jeg vil bare gerne hygge mig med dem allesammen. Men det forstår de bare ikke.
Mvh. den til tider lidt for søde pige.

Svar:
Kære søde pige
Nåe jeg læser dit brev, så bliver jeg rigtig glad, for du er så heldig at du har to grupper af veninder som du nyder at hænge ud med, og det lyder også til at du selv er en rigtig god ven. Det er selvfølgelig ærgerligt at dine gymnasieveninder ikke helt kan forstå eller respektere at du gerne vil holde kontakten til folkeskole-veninderne, og jeg tænker på om de måske har mødt hinanden? Det kunne jo være at de bedre kunne forstå dit valg, hvis de møder hinanden. I er allesammen voksne (unge voksne), og jeg ser ingen grund til at det skulle være et problem at mødes allesammen. De har jo nemlig allesammen en ting til fælles - dig og ønsket om at være venner med dig. Så måske du kunne snakke med dine gymnasievenner om de måske kunne have lyst til at møde dine folkeskoleveninder og lære dem at kende, fordi det gør dig trist når de ikke forstår hvorfor du gerne vil holde kontakten? De behøver jo ikke være venner med dem, men hvis de vil være dine venner, så skal de også respektere dit valg. Og dit valg er jo, som du selv skriver, at du kan hygge dig med dem allesammen. Det synes jeg faktisk er et rigtig godt valg!
Du skriver også at de blev fornærmede over at du ville følges med dem fra folkeskolen. Spurgte du ind til hvorfor de blev fornærmede? Jeg har det nemlig ligesom dig - jeg har svært ved at se hvad der skulle være forkert ved det. Det kan være at de måske føler at du ikke vil dem lige så meget eller at de føler sig udenfor, men du er jo stadig deres ven selvom du følges med nogle andre. Men måske du ville blive klogere hvis du spørger dem om det? På den måde kan du også vise at du også respekterer deres følelser, og meget gerne vil forstå hvad de mener i stedet for måske selv at blive fornærmet, forvirret eller sur over deres reaktion. Måske kan du starte med at spørge den person af gymnasievennerne som du føler dig mest tryg ved? Hvis du kan forklare hende hvorfor du gerne vil hænge ud med alle, så kan hun være med til at få de andre til at acceptere det. For at vende stemningen i en gruppe, skal der ikke meget til, men det er svært at gøre helt alene, og vi kan allesammen have brug for en støtte. Hvis du nu har brug for at snakke mere om hvordan du kan tage snakken med dem, så er du også meget velkommen til at besøge vores chat.
Jeg håber du kan bruge mit svar og at det bliver en fantastisk byfest!
Venlig Hilsen
Signe