Itvivl
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej
Jeg har aldrig haft sex før. Nu er der en jeg er vild med, som gensidigt er vild med mig. Jeg ved ikke om jeg helt føler mig klar..
Jeg ved heller ikke så meget om sexlivet.
Hvad bør jeg gøre?

Svar:
Kære dig
Hvor er det dejligt at du har fundet en som du holder af, og som også holder af dig. Det, og tryghed, er nogle af de vigtigste forudsætninger for at den første gang kan blive en god oplevelse, men det er kun dig der kan mærke hvornår du er klar - og det behøver ikke at være lige med det samme. Det er helt okay at vente, og fordi I holder af hinanden, så forestiller jeg mig, at der også er tid nok til alt det der med sex senere. Det er ikke noget der haster, og der er mange andre ting man kan lave sammen.
Man kan f.eks. lige så stille begynde at udforske hinandens kroppe og finde ud af hvad der føles rart og hvornår noget er over grænsen. Det kaldes også for forspil, hvor man kysser eller kæler, og hvor man prøver sig frem med hvad der føles rart for både sig selv og den anden. Måske rører man ved hinanden under tøjet eller måske rører man uden på tøjet i starten. Det er meget forskelligt hvad man føler sig tryg ved, og du skal kun gøre det som føles trygt for dig. Og det er ALTID helt ok at sige nej eller sige fra! Uanset om I er nøgne eller om det først virkede som en god idé.
I den forbindelse, så kan det være en god idé at tale om det, sådan at I begge to er enige om hvordan man siger til og fra undervejs. Det kan være en samtale som måske føles lidt akavet, men hvis I holder af hinanden, så skal er også være plads til at man har de akavede samtaler.
Her tænker jeg også på om du har fortalt din partner at du er jomfru? Det kan være rigtig godt at være ærlig omkring hvordan man har det, og hvad man selv tænker at man har brug for i situationen. Jo mere ærlig og åben du er, jo nemmere bliver det også at støtte dig.
Jeg håber du bliver ved med at lytte til dig selv, og sørger for at tage det stille og roligt. I har ikke travlt, og i langt de fleste forhold, vil sex blive en naturlig ting med tiden.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og husk at du altid er velkommen til at skrive igen eller besøge vores chat.
Venlige hilsner,
Signe