Jeg bløder ikke når jeg ligger ned
brevkassespørgsmål af
Freja
14 år
Hej. Jeg har oplevet at jeg under min menstruation ikke bløder når jeg ligger ned. Men når jeg så rejser mig op kommer der rigtig meget blod på en gang. En morgen da jeg vågnede kiggede jeg lige om jeg var blødt igennem, hvilket jeg ikke var, hvor jeg så derefter lå lidt med min mobil. Da jeg så rejste mig op blødte jeg igennem på højest 5 sekunder. Det er typisk store klumper på omkring 2-3 cm jeg bløder efter jeg har ligget ned. Er det normalt og kan man på nogle måder undgå det?

Svar:
Hej med dig.
Det er helt normalt ikke at bløde så meget om natten. Det er, fordi man ligger på langs og blodet søger derfor ikke nedad på samme måde, som når man står eller sidder op. Det betyder derfor ikke, at du ikke bløder om natten, men blodet samler sig og kommer ud, når du rejser dig. Der sker slet ikke noget ved det og det er ikke noget, du skal være bekymret for, selvom det kan virke til, at der kommer meget blod på samme tid. Det er selvfølgelig ikke sjovt at bløde igennem og derfor bør man også sove med bind, selvom man fornemmer, at man ikke længere bløder så meget. Hvis det er sådan, at du oplever at bløde igennem bindet, kan du også vælge både at bruge bind og tampon. En tampon skal dog helst skiftes efter fire timer og den kan godt irritere, hvis man ikke bløder meget eller ikke er vant til at bruge tampon. Den bedste løsning kan derfor være at købe ekstra tykke bind for en sikkerheds skyld. Det er absolut ikke noget, du skal være bekymret for og det er en helt naturlig del af menstrautionen, at den bliver lidt klumpet.
Jeg håber, at du kunne bruge svaret.
Med venlig hilsen Signe M