Jeg er bange

brevkassespørgsmål

Jeg er bange

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 5 måneder 3 uger siden

Hej Jeg er totalt bange, da jeg i dag havnede på en helt forkert hjemmeside. Jeg surfede lidt rundt på det sociale medie, Reddit. Helt normale videoer kom frem. Memes osv. Der kom så noget totalt klamt op på mit Reddit, og jeg ville scrolle så hurtigt væk som muligt, men kom til at trykke på linket på det ulækre opslag. Jeg kommer så ind på hjemmesiden, hvor der var pornografi. Så får jeg en besked i en ny fane på google, hvor der står: "STOP" med stort og det var fra politiet, og jeg nåede at se at der også stod Red Barnet, og lukkede i forskrækkelse beskeden ned igen. Gg hjemmesiden selvfølgelig. Jeg er bange for at det har været noget børnepornografi der var på den hjemmeside, og det var netop DET beskeden fra politiet handlede om. Hvad gør jeg?

Svar:

Hej med dig.

Jeg kan godt forstå, at du er blevet forskrækket over at være havnet på en hjemmeside, som lyder til at have grænseoverskridende indhold og så samtidig få en advarselsbesked. Ud fra hvad du fortæller, så har du ikke opsøgt ulovligt materiale bevidst, men du er havnet på hjemmesiden ved et tilfælde, og i så fald skal du ikke være bekymret over om Politiet opsøger dig, eller det får nogle konsekvenser. Det havde været noget andet, hvis du havde besøgt hjemmesiden, og downloadet indhold, delt det med andre osv. Dét ville have været ulovligt. Men det har du ikke gjort, så det var bare rigtig uheldigt, at du havnede der.

Red Barnet har en side, der hedder Anmeld det, hvor man anonymt kan anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn (det man tidligere kaldte børnepornografi). Det kræver at man har hjemmesideadressen og evt. nogle flere oplysninger om siden eller det, man har set. Det kan du vælge at gøre, hvis du stadig har hjemmeside adressen. Hvis ikke, så vil jeg ikke opfordre dig til at opsøge det igen, da det kan være grænseoverskridende og meget ubehageligt at se igen. Men hvis man er så uheldig at falde over noget ulovligt materiale, så kan det gøre en stor forskel at anmelde det til nogen, så det kan blive fjernet og Politiet kan blive gjort opmærksom på, så de kan finde gerningspersonerne. Samtidig kan det også give en en følelse af, at man hjælper og gør en forskel, så nettet kan være rarere og sikre at være på.

Jeg håber ikke, at du er bekymret længere, men du er velkommen til at skrive til os igen, hvis du har brug for at snakke om det, du har set på siden, da det godt kan fylde i tankerne i noget tid efter, når man har set noget ubehageligt.

Mange hilsner
Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål