Jeg har haft sex med min ven
brevkassespørgsmål af
A
16 år
Hej jeg har haft sex med min ven men jeg havde ikke lyst til det. Det skete efter skole alle und talen os var taret hjem og vi var ikke færdige med at parke vores ting og så kom han hen til mig jeg var lige glad for vi var jo venner men så skobede han mig nid på et bor og sørede for at jeg ikke kune skrige mens han hade fast i mine henner så sate han mig fast til en stol og så tog han alt mit tøj af og tog der efter hans tøj af han så jeg prøvede at komme væg men det virkede ikke så jeg bliv vor jeg var. Han spræde mine ben og satte også dem fast han kom nu hans tissemand ind i min tissekone jeg kune ikke gøre noget han tog den frem og til bage og bankede den sår hårdt han kune ind i min tissekone æfter noget tid stoppede han og fjernede nu det der gjorde at jeg ikke kune skrige og satte hans tissemand ind i min mån da han var helt færde med mig lod han mig ikke gå han begønde at tage billeder af mig.

Svar:
Kære A.
Det lyder godt nok til du er blevet udsat for noget virkelig traumatisk samt ekstrem grænseoverskridende, men så er det derfor rigtig stærkt og godt at du skriver ind til os og fortæller din historie.
Jeg vil starte med at sige, at det du som du beskriver i dit skriv kan beskrives som voldtægt og det er bådet ulovligt og meget forkert gjort af din ven.  Det er heller ikke lovligt eller i orden at han tog billeder af dig uden du gav lov til det.
For at gøre mit svar en smule mere overskueligt for dig vil jeg dele resten af mit svar op i små råd, som du måske kan bruge for at håndtere situationen:
1. Tal med en voksen du stoler på: Det kan være fx en forælder, en lærer, eller en anden voksen, du stoler på. Fortæl dem om din situation og dine følelser. Fortæl dem også om de billeder han tog uden du sagde ja til det, og se om I kan finde en måde at få slettet de billeder på.
2. Kontakt vores sms-rådgivning: Hvis du ikke allerede ved det, så har vi en rigtig god sms-rådgivning, som du også kan skrive ind til for at få yderligere hjælp. Du skriver bare til telefon-nummeret: 25 80 60 60, så svarer vi tilbage indenfor en dags tid, og du er selvfølgelig anonym der.
3. Måske politianmeld voldtægten: Hvis du føler dig klar til det, kan du overveje at melde det, der er sket, til politiet. Det kan måske være en svær beslutning, så det er derfor måske en rigtig god ide at snakke med en voksen du stoler på først, så i sammen kan finde ud af hvad i skal gøre.
4. Det er okay at være ked af det nu: Det som du har oplevet har sikkert sat en masse følelser i gang fx vrede, trished og frygten for om du vil kunne stole på andre igen.  Det er derfor vigtigt at du ved at det er okay, at du er ked af det og/eller vred for det har du din fulde ret til at være. Hvis du har mod på det kan du også fortæller nogen af dine andre venner/veninder om det der skete, og hvordan det har påvirket dig.
5. Det er ikke din skyld!: Husk, at det IKKE er din skyld, hvad der skete- det er ene og alene din ”vens” skyld, han udnyttede dig hvor du troede du kunne stole på ham fordi han var din ven. Ingen fortjener at blive udsat for sådanne ting, og du fortjener den rette støtte og hjælp.
6. Måske kan en psykolog hjælpe: Det er måske en god ide, at du får mere støtte i form af fx en psykolog eller anden rådgiver, der ved og forstår meget om seksuel vold og voldtægt. En psykolog kan måske hjælpe dig med at forstå dine følelser, bearbejde oplevelsen og give dig redskaber til at komme igennem det på en god måde. Du kan tale anonymt med en psykolog der er ved særlig meget om voldtægt hos Center for voldtægtsofre. Du kan ringe til dem på tlf. 24 78 28 11 (onsdage mellem kl.08.30 og 10.00) Du er selvfølgelig anonym.
Det var nogle af de råd jeg kunne give for nu, og jeg vil nu runde mit skriv af med igen at minde dig om igen, at alt det her ikke er din skyld, og du fortjener alt mulig støtte, forståelse og kærlighed i den her sværere situation.
Jeg håber derfor mine råd kan hjælpe dig lidt på vej, også håber jeg naturligvis du kommer igennem denne sværere tid på en god og sund måde.
Jeg vil sende en masse varme kram i din retning, og al held og lykke med at få bragt voldtægtsmanden til ansvar for hans ulovlige handlinger.
Venlig hilsen Kylie.