Jeg har været utro
brevkassespørgsmål af
Nicoline A.
21 år
Kære Cyberhus. Som titlen siger, så har jeg været utro. I er de første jeg fortæller det til, kæresten ved det ikke - og jeg ved ikke hvordan jeg skal fortælle ham det. Hvis jeg overhovedet gør. Jeg ved at det er dybt forkert, overhovedet at overveje at holde det hemmeligt for ham, men jeg kan ikke klare tanken om, hvor knust han bliver, når han finder ud af det. Men på den anden side, ved jeg det vil ødelægge ham, hvis han finder ud af at jeg har holdt det skjult. Det eneste rigtige er at fortælle det, men nøj, hvor synes jeg det er svært. Og jeg fortryder inderligt. AV mit hjerte. Det skete i sidste fredags, hvor jeg var i byen med 3 af mine veninder. Jeg har i en længere periode (cirka 3 måneder) snappet lidt frem og tilbage med en dreng, og jeg skal være ærlig og sige, at jeg vidste godt hvor det ledte hen af. Han vidste at jeg havde en kæreste, da vi har været sammen i 5 år, men han og jeg har måske altid haft et godt øje til hinanden. Helt fra folkeskole tiden. Nu er han 23 og jeg er 21. Nå, men jeg blev altså fuld, og tilfældeligvis var han også i byen med et par venner, det ene tog det andet, og vi endte sammen. På en bænk ved en togstation, hvor jeg sad ovenpå ham og vi kyssede, holdt i hånd og opførte os som kærester. Bagefter tog vi hver til sit, og jeg tog hjem til min kæreste og kyssede på ham, som om ingenting var sket. Jeg står i et kæmpe problem, føler jeg, fordi jeg kommer til at gøre nogen ondt uanset hvad. Min kæreste (som vi kalder Martin) og fyren (som vi kalder Patrick) vil blive sure på mig uanset, fordi jeg kommer til at skuffe en af dem. Jeg ved, at jeg vil blive sammen med min kæreste, og selvom jeg i mange år, har haft et godt øje til Patrick, så er han aldrig en jeg vil være i et forhold med. Måske bare en gammel flamme, jeg denne aften havde brug for at udforske? Jeg er normalt en pige, der er meget stille og forsigtig, så det der med at være utro og svømme i forskellige partnere, er slet ikke mig. Selvom, der selvfølgelig ikke er noget galt i det. Mine veninder ved ikke at jeg var sammen med Patrick den aften, og Martin har heller ingen ide eller mistanke. Patrick skrev til mig i går om vi skulle mødes, men jeg har totalt ghostet ham, hvilket heller ikke er helt fair overfor ham. Jeg skylder dem begge en forklaring. SÅ, hvordan får jeg sagt det til min kæreste på den mest ordenlige og ærlige måde, uden jeg risikerer at han går fra mig. Jeg ved at jeg knuser hans hjerte uanset, men jeg vil så gerne gøre det rigtigt. Puha, jeg har det svært ved det her. Håber I kan hjælpe mig. De bedste hilsener, og TAK for det store arbejde I gør. - Nicoline

Svar:
Kære Nicoline.
Puha sikke en svær situation du sidder i, men godt du rækker ud og søger hjælp, det er også rigtig sejt og modigt du tør stå frem og sige du har begået en dum fejl- udemærket!
Der er ikke nogen nem løsning på dit problem, og forstår godt tanken om at skulle fortælle din kæreste sandheden plager dig,  for der en risiko for han bliver vred. Men måske skal du overveje bare at få det gjort.  Både for din skyld, men også din kærestes. Du kan sige at du har brug for at få lettet din hjerte og fortælle du har begået en kæmpe fejl fx. Du kunne også overveje at skrive et brev til ham, hvis det er for grænseoverskridende at skulle sidde ansigt til ansigt med ham.
Naturligvis er det svært at sige hvad hans reaktion vil være, og som sagt tidligere er der ingen nem løsning på dit problem. Måske tilgiver han dig, måske har han brug for lidt luft, måske bliver han vred. Du er nød til at forberede dig på de forskellige scenenaier du kan sidde i med ham.
Hvad end det ender med må du forsøge at respektere din kærestes beslutning efterfølgende- hvis det fx ender med han ikke kan tilgive så må du tage konsekvensen af det. Lære af dine fejl, og lov dig selv du vil forbedre dig i forhold til fremtidig kærester. Det er ikke let, men tror sagtens du kan klare det!
Med hensyn til den anden fyr, bør du også overveje bare at være ærlig med ham. Det er måske ikke helt fair at ghoste ham på den måde, så måske skulle du overveje at tage fat i ham og sige fx “Det skal bare ikke være jer to, og hvad der skete den aften sku slet ikke være sket”
Igen kan det være svært st sige hvad hans reaktion vil være på dette, men i sidste ende må han respektere din beslutning. Du har ikke pligt til at skulle opretholde kontakten til ham, men giv ham i det mindste en forklaring på hva der sker.
Håber du kan bruge mit svar til noget, og håber du vælger at være ærlig overfor både din kæreste og den anden fyr.  Det er stærkt og modigt at turde indrømme man har været utro, det er bedre end bare at gemme på det. I væreste fald kunne din kæreste finde ud af sandheden igennem en anden og det er selvfølgelig bedst han hører sandheden fra dig!
Al held og lykke til dig.
Venlig hilsen Kylie