Jeg kan ikke give slip
brevkassespørgsmål af
L
18 år
Min daværende kæreste og jeg slog op for et års tid siden nu, men han er stadig ret ofte i mine tanker, desværre. Vi slog op, fordi han ikke stolede på mig, jeg var usikker og ikke helt klar til, at han skulle kende alle mine dårlige sider (de såkaldte flaws, jeg b.la. går og struggler med). Siden vi endte forholdet, har han været meget i mine tanker, jeg kan ikke helt give slip - men det er meget i perioder. Han har haft en kæreste her de sidste par måneder, og det har virkelig også været hårdt at skulle se på begge deres instagram profiler, men der har altså ikke været kontakt mellem mig og ham på noget tidspunkt, indtil.. Vi har ikke set hianden i et helt år, før i sidste weekend og siden da, har han været noget af det første jeg tænker på. Jeg elsker ham stadig, og gud hvor jeg hader at skulle erkende det.
Hans nye kæreste har så lige droppet ham, og i går aftes skrev han så til mig - hvor jeg så (desværre) svarede igen med et hej. Jeg er meget splittet, fordi på den ene side savner og elsker jeg ham stadig, men det er ikke noget jeg vil erkende for nogle og især ikke ham. På den anden side, har jeg mavefornemmelsen af, at jeg ville blive hans trøstedukke hvis det blev til noget igen - og det er imod alt hvad jeg står for. Mit spørgsmål er hermed om jeg skal ignorere ham, og prøve så vidt jeg kan at komme over ham(hvordan kommer jeg over ham, da jeg tydligvis ikke er det endnu efter et helt år?) - eller skal jeg svare ham og se hvad det fører til?
Jeg er så sindssygt splittet, og jeg er ved at gå helt amok - hvordan fanden kommer jeg over ham?

Svar:
Kære L
Det kan gøre utroligt ondt, når man går fra sin kæreste, og nogle gange kan der desværre gå rigtig lang tid før man kan få personen ud af sine tanker og give slip. Det er hårdt og kan være virkelig frustrerende at gå rundt med kærestesorger i lang tid, men det er helt okay, at det tager tid, for det er svært at undvære en, som man har haft et tæt forhold til og holder meget af. Jeg tror helt sikkert, at det med tiden vil blive nemmere, men jeg tror det er vigtigt, at du giver dig selv lov til, at være ked af det og er god mod dig selv. Når det er sagt, så fornemmer jeg, at du oplever din situation er blevet endnu mere kompliceret efter, at din ekskæreste har skrevet til dig efter hans brud med den nye kæreste, og jeg vil derfor forsøge at dele mine tanker omkring din situation, så du måske kan blive lidt klogere på, hvad du skal gøre.
Jeg kan godt forstå, at du føler dig splittet i den her situation, og jeg kan forestille mig, at du bruger meget energi på at tænke for og imod dine valgmuligheder. Men lige meget hvor mange tanker du bruger på at tænke over tingene, så kan du ikke regne dig frem til, hvad der vil ske, hvis du vælger det ene eller det andet. Du kan nemlig ikke styre din ekskærestes tanker, handlinger og følelser, og derfor er det vigtigt, at du gør det der mærkes rigtig for dig.
Du skriver, at du er splittet, fordi du på den ene side savner og elsker din ekskæreste, og på den anden sige har en mavefornemmelse af, at du vil blive hans trøstedukke, hvis det blev til noget igen. Når du skriver, at du ikke vil erkende overfor ham, at du savner og elsker ham, så tænker jeg, at det er fordi, at du gerne vil passe på dig selv. Måske fordi du er nervøs for at blive svigtet af ham igen? Det kan være en stor overvindelse at vise sin sårbarhed overfor andre og særligt overfor dem man holder af, fordi man er bange for deres reaktion. Måske var det netop det, der spændte ben sidst, når du var usikker og ikke var helt klar til, at han skulle kende alle dine dårlige sider? Selvom det måske lyder tåbeligt, så tror jeg fakisk, at det kan være med til styrke et forhold rigtig meget, hvis man giver ens kæreste lov til at se alle sider af en - både de gode, og dem man selv ser som dårlige. Det gør, at man som kærester kommer tættere på hinanden og lærer hinanden bedre at kende, og samtidig giver det mulighed for, at ens kæreste kan støtte en i de ting der er svære. Min pointe er, at hvis du beslutter dig for at svare din ekskæreste og se hvad det fører til, så tror jeg det er nødvendigt, at du åbner op overfor ham og viser flere sider af dig selv, for ellers er der risiko for, at det igen ender med, at han ikke stoler på dig.
Når det er sagt, så kan jeg sagtens forstå, at du er nervøs for om du blot vil blive hans trøstedukke efter, at han og hans nye kæreste er gået fra hinanden. Det er ikke til at sige, om det er hans hensigt, men jeg tænker det er rigtig fint, at du er opmærksom på, at der kan være en risiko for det. Du kan vælge at ignorere ham og forsøge at komme over ham. Hvis du vælger den løsning, så tænker jeg, at det vil være en god idé at fjerne ham fra instagram for en tid. Det kan nemlig være rigtig svært at komme videre, hvis man hele tiden ser sin ekskæreste på de sociale medier. Det er i virkeligheden lidt at pine sig selv, for det gør ondt, når man ser sin ekskæreste være glad, når man selv er ked af det. I det hele taget, så tænker jeg, at du skal prøve at gøre nogle gode ting for dig selv, som plejer at gøre dig glad. Måske hjælper det at bruge mere tid sammen med vennerne, dyrke motion, se serier eller tale med andre om, hvordan du har det.
Du kan også vælge at svare ham og starte stille og roligt ud med at skrive med ham. Vær nysgerrig på, hvorfor han skriver igen, og hvad der gik galt mellem ham og hans eks. Der kan være mange grunde til, at de gik fra hinanden og at han nu skriver til dig, så måske vil det hjælpe dig i første omgang at være nysgerrig på, hvorfor han skriver. Ved at skrive med ham, så kan det være, at du får en helt klar fornemmelse af om du har lyst til at være sammen med ham igen, eller måske bekræfter det dine tanker om, at han vil bruge dig som trøstedukke, også er det med at få stoppet kontakten, så du ikke føler, at han udnytter dig, og går imod det du står for.
Kærlighed kan være en svær størrelse, og det er vanskeligt for mig at sige, hvad der er rigtig eller forkert at gøre i din situation. Mit bedste råd er derfor, at du mærker efter og vælger ud fra, hvad der føles rigtig.
Selvom jeg ikke kan give dig noget klart svar på, hvad du skal gøre, så håber jeg alligevel, at du kan bruge mine tanker og råd som en hjælp til at blive klogere på din situation. Jeg ønsker dig alt det bedste.
Varme hilsner fra Maren