Jeg kan ikke stoppe
brevkassespørgsmål af
psygopaten
14 år
For noget tid siden begyndt jeg og se videoer af vold og folk der slås. Vil gerne stop men kan ikke la vær. Det gør bare noget ved mig som er virkelig godt når jeg ser dem men så bagefter får jeg det dårlig. Er der nået galt med mig og hvordan stopper jeg.

Svar:
Hej psygopaten.
Jeg vil gerne starte med at sige, at det er helt naturligt og meget almindeligt at være nysgerrig på det, der kan skubbe til ens grænser, og som måske føles forbudt at se eller kunne lide. Det kan være en årsag til, at du har det godt, når du ser den slags videoer, du gør. Og lige præcis den slags videoer er du helt sikkert ikke alene om at se. Så jeg tænker ikke, at der er noget galt med dig.
Du skriver, at du får det dårligt efter du har set videoerne. Jeg tænker, om det kan være dårlig samvittighed, du får over at have set videoerne, fordi du måske føler, at du ser noget, du ikke burde? Eller fordi der er nogen, der kommer galt afsted og kommer til skade, og at du føler sympati med dem. I hvert fald tror jeg, at din reaktion efter er helt normal, og egentlig et godt tegn. For hvis du overhovedet ikke følte noget, når du så vold og kun fik det godt, så ville der være større grund til bekymring.
Du spørger også til, hvordan du stopper med at se den slags videoer. Det nemmeste ville selvfølgelig være, at du bare skal lade være med at søge efter dem, eller blokere søgeordet fra fx Youtube. Men jeg tror, at det er bedre, at du finder ud af, hvad du får ud af at se dem og hvorfor du søger dem til at starte med. Er det nysgerrigheden og spændingen? Eller noget andet? Der er også forskel på voldsvideoer, og hvor voldsomme de er. Måske er det en bestemt type videoer, du ser, hvor det er noget bestemt, der er på spil. Eller måske er det tilfældigt. I hvert fald tror jeg, at du får nemmere med at stoppe med at se det, hvis du ved, hvad det er for nogle behov, det (måske) opfylder, for så kan du også bedre finde noget at erstatte det med. Eller komme frem til en accept af, at din nysgerrighed driver dig lige nu, og at det måske bare er en periode indtil det ikke er så spændende længere.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner Pernille