Kæreste problemer
brevkassespørgsmål af
Emil
15 år
Hej Cyberhuset..
Jeg er en ung dreng på 15 år, og har i noget tid haft en flirt med en pige som jeg er blevet utrolig glad for og det samme er hun for mig. Når vi er til fester og andet socialt sammen har vi det super hyggeligt, og vi har samtidig kysset utrolig mange gange. Derudover skriver vi også meget sammen når vi er hjemme og det har stået på i lidt over 3 uger.
Men til den seneste fest kom en fyr hen til hende og det så ud som om de talte godt sammen og ikke noget der gik mig på. Alle havde fået "nået" at drikke og der var positiv stemning, og pludselig mens jeg er ude at tale med en af mine venner ligger jeg mærke til hende og drengen er væk. De er langt nede af en af vejene og da min ven og jeg kommer ud på gaden ser vi dem langt væk. Derefter siger nogle af mine venner, at de har kysset og jeg bliver på en gang pisse sur og ked af det. Dernæst slutter festen kort tid efter, og jeg har valgt med vilje ikke at snakke med hende pigen resten af festen. Alle tager hjem hver til sig, og ud på natten for hendes veninde, hende til at ringe til mig. Hun fortæller at det hun lavede var en fejl, og indrømmer at de havde kysset men jeg er næsten sikker på hun kommer til at kysse med ham igen.
Mit spørgsmål er nu om jeg skal vælge at give hende en chance til da hun fortæller det er mig hun vil have, eller om jeg skal bare "glemme" hende...

Svar:
Kære Emil,
Tak for dit brev! Det lyder til at være en rigtig ærgerlig situation du står i, så jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvad du skal gøre.
Når den person man flirter med og som man troede man var "exclusive" med, pludselig kysser med en anden, kan man blive rigtig vred og ked af det og man kan også føle sig forrådt. Derfor kan jeg også godt forstå, at du er i tvivl om hvad du skal gøre - om du skal glemme hende eller give hende en chance til.
Du skriver, at selvom pigen siger, at det var en fejl, er du næsten sikker på, at hun kommer til at kysse med fyren igen. Hvorvidt pigen gør det eller ej, er kun hende selv, der ved. Men jeg tænker, at den tanke formentlig opstår i dig, fordi du føler dig svigtet af hende. Hun har brudt din tillid. En tillid, som I har brugt lang tid på at opbygge. En tillid, som det vil tage lang tid at reparere. Idet pigen har kysset en anden, har hun vist dig, at du ikke kan stole på hende. Derfor er det også helt naturligt, at du får den tanke, at hun vil kysse med en anden igen. Og her er det så, at dilemmaet opstår: for skal du så give hende en chance, for at vise hun er til at stole på, og for at se, om tilliden kan blive genopbygget? Eller skal du bare glemme hende med det samme? Hvis du vælger det første, risikerer du at blive såret igen. Hvis du vælger det andet, risikerer du at skylle et forhold, der kunne være blevet rigtig godt, ud i toilettet.
Hvad der er en den rigtige vej at vælge er svært at sige. Det er 100% op til dig at mærke efter i dig selv, og gå med det, du har det bedst med. Måske kan det hjælpe at snakke med dine venner om de tanker du gør dig. Nogen gange kan det være rart at høre andres tanker, om de dilemmaer og situationer man står i. Det hjælper ofte at få sagt sine tanker højt, og talt med andre om dem, og det kan nogen gange også gøre det nemmere at træffe en beslutning. Men andre gange kan det være rart, bare at gå med det for sig selv, og tage sin egen beslutning, uden at blive farvet af hvad andre synes.
Desværre kan jeg ikke give dig noget klokkeklart svar på, hvad du skal gøre, da det er 100% op til dig. Jeg håber du kan bruge svaret alligevel.
De bedste hilsner,
Stine