Kærestesorg
brevkassespørgsmål af
Oline
17 år
Kære Cyberhus I tiende klasse havde jeg denne klassekammerat, som jeg startede ud med at være rigtig gode venner med. Vi grinede meget og havde det generelt bare mega fedt sammen. En dag vi var til fest sammen, endte vi med at kysse, ikke én, men to gange. Det var mit første kys med en fyr, og ret overvældene for mig. Efterfølgende blev vi hurtigt enige om, bare at "keep it chill" og være venner, men jeg fik hurtigt følelser for denne fyr, selvom jeg vidste det var dumt. Ca. 1 måned efter vi havde kysset første gang, begyndte vi at få noget, og disse kys fandt mere og mere sted, og begyndte at betyde mere og mere, hvertfald for mig, eftersom det også var i ædru tilstand. Vi snakkede om at blive kærester, men han var hele tiden nervøs for, hvad det ville gøre ved resten af klassen. Vi nåede at have noget i 4 måneder, før det hele faldt til jorden, og vores venskab ligeså.Jeg blev droppet, og selvom vi aldrig nåede at blive kærester, gjorde det stadig rigtig ondt. Grunden til jeg egentlig skriver, er fordi, at vi går på samme gymnasie lige nu. I dag, 7 måneder efter vi droppede det hele, er jeg stadig ikke ovre ham, men der er ikke noget jeg hellere vil. Derfor ville jeg høre, om jeg kunne få nogle råd til at komme videre? Jeg ser ham hver dag, og indtil videre har jeg slettet ham på snapchat for at tage afstand til ham, men tænker ikke det er en "solid løsning" på længere sigt.. så hvis jeg kunne få nogle råd ville jeg som sagt være ovenud taknemmelig. Det hele ser nemlig lidt håbløst ud lige nu, eftersom jeg tænker på ham hver dag, hele tiden.. Vh

Svar:
Kære Oline
Det gør så ondt, at miste nogen man holder rigtig meget af. Om I nåede at være "rigtigt" kærester eller ej, betyder ikke så meget. Det der betyder noget er at du tydeligt, havde stærke følelser for ham, og nu er han der ikke længere.
Jeg hører dig tydleigt, når du siger at du er afklaret, og gerne vil videre. At du gerne vil "glemme" ham. Og det kan jeg godt forstå.
Du skal vide at det ikke er mærkeligt eller unaturligt, at du stadig tænker på ham flere måneder efter. Kærestesorg er en helt ekstrem stærk følelse, som man kan bære med sig i lang lang tid. Så det du oplever er helt naturligt.
Men hvad kan du så gøre? Jeg tænker den bedste medicin er at fylde tiden og tankerne ud med noget andet. For jo mere tid du har til at sidde og tænke over ham...jo mere vil du gøre lige præcis det.
Lav en masse aftaler med veninder. Og når de spørger om du vil med, og du ikke har lyst...så gør det alligevel.
Aftal at lave mad derhjemme, sammen med resten af familien. Spørg om I skal spille brætspil en aften om ugen. Se en serie sammen. Gå en tur med familien. Besøg dine bedsteforældre lidt mere end du plejer, hvis du kan?
Meld dig til sport, få et fritidsjob, eller måske et frivilligt job. Gå til koncert, oplev noget nyt.
Det kan godt være det lyder mærkeligt, og det kan godt være at det at være aktiv og lave en masse, er det sidste du har lyst til. Men det er nogle gange det der skal til. Jo mere tid, man har alene med sine tanker, jo mere vil de kredse om det der fylder indeni. Og det der fylder for dig er den her fyr, og jeres brud.
Jeg tror på at det bedste du kan gøre er at fylde din tid ud med alt muligt. Lige så stille vil dine tanker så også blive fyldt af andre ting, end ham. Og lige så stille....med mange små skridt vil du mærke at ham fylder mindre og mindre. Det tager tid, men det skal nok komme.
Gode hilsner Thea