Kan ens penis vokse i "etaper"?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Jeg er en dreng på 15 år. Jeg vil skyde på, at jeg har været i puberteten i en 2,5 - 3 år nu. Egentlig er jeg godt tilfreds med min krop, men der er noget, jeg er begyndt at tænke en del over, og det er derfor jeg skriver til jer. Det omhandler størrelsen på min penis. Det forholder sig sådan, at den ikke er særlig stor, og især ikke i tykkelsen. Mine kugler er faldet ned og jeg har fået hår dernede. Længden er nok en smule under gennemsnittet, men ikke meget, og derfor ved jeg ikke helt om den på den front er færdigudviklet endnu. Mit største "problem" er derfor tykkelsen, og da det ser ud til at resten af min penis kunne være færdigudviklet, ville jeg høre om der er en mulighed for, at den stadig kan vokse i tykkelsen? Altså om det er muligt for en penis at vokse i etaper, eller om længde og bredde hænger sammen, og vokser omkring samtidigt. Jeg er helt med på, at man udvikler sig i forskelligt tempo, og at man først kan kalde sig færdigudviklet i 20-årsalderen. Jeg har bare også læst, at penisen er noget af det første, der udvikler sig hos en dreng og blev derfor i tvivl, da min penis som sagt allerede er vokset på nogen punkter (og måske også en smule i tykkelsen, uvist om det er grundet puberteten , eller bare det at jeg bliver større). Mvh. Dreng

Svar:
Hej med dig!
Det lyder til, at du har læst en del omkring penisstørrelse og pubertet, hvilket er rigtig fedt. Man kan finde svar på rigtig meget, men jeg kan alligevel godt forstå, at du er lidt i tvivl omkring det her med, hvorvidt det hele ligesom følges ad, eller om det vokser i etaper, som du skriver. Jeg kan desværre ikke give dig et direkte svar, mest af alt fordi jeg ikke tror, at man kan sige det med helt 100 % sikkerhed. Nogle oplever nok, at det vokser lidt i etaper, mens andre ikke gør. Så jeg ved ikke, om din penis bliver tykkere eller længere. Men som du selv skriver, så har du alligevel nogle år tilbage at vokse i, så hvis det er noget, der går dig på, så er det jo helt okay at håbe. I sidste ende er det dog kun tiden, der kan vise, hvor stor og hvor tyk din penis ender med at være.
I forlængelse af det, så er det også vigtigt for mig at påpege, at alle penisser er forskellige. Nogle er lange og lidt mere slanke i det, mens andre er korte og tykke. Nogle er lige, mens andre er skæve. Alle variationer er helt normale og okay, men alligevel er der rigtig, rigtig mange drenge og voksne mænd for den sags skyld, som fra tid til anden bliver enormt usikre på deres penis og om den er "god" nok eller lang nok eller tyk nok eller noget helt fjerde. Så de tanker, du går med, er du slet ikke ene om. Men det fokus der er på penislængde og så videre, tænker jeg er lidt ærgerligt, fordi det ikke har så stor betydning, som mange går og tror. En del mænd er f.eks. bange for, at hvis de har en penis, der er mindre end gennemsnittet, at de så ikke kan tilfredsstille en partner seksuelt, men det kan man sagtens. Som man så ofte har hørt det, så er det ikke størrelsen men gørelsen, der betyder noget. Jeg ved ikke, om dine bekymringer rent faktisk knytter sig til det her, men hvis det gør, så husk endelig på at sex og intimitet og samvær er så meget mere end bare penetration og størrelse.
Til sidst så tænker jeg også, at der måske skal knyttes nogle ord til konceptet af "gennemsnitlig penisstørrelse". Jeg tror, at man nogle gange kan komme til at tænke, at den gennemsnitlige penisstørrelse er den penisstørrelse, som 90 % af mænd har, og selvom det godt kan være sådan, at tingene hænger sammen, så kan et gennemsnit også afspejle en virkelighed, hvor 50 % har en penis, som er større end gennemsnittet, og 50 % har en penis som er mindre end gennemsnittet. Det kan sågar afspejle en virkelighed, hvor 90 % af mænd ligger under gennemsnittet, hvis de resterende 10 % så bare ligger tilpas meget over gennemsnittet. Et gennemsnit kan altså virkelig afspejle så mange forskellige ting, og på den måde er et gennemsnit ikke altid helt meningsfuldt. Så selvom at du skriver, at du ligger lidt under gennemsnittet, så kan det stadigvæk godt være, at langt de fleste mænd har en penis på cirka samme størrelse som dig. Det her skal selvfølgelig ikke forståes som om, at man ikke må snakke gennemsnit, og at gennemsnit er fuldstændige værdiløse, for det er de ikke, men jeg tænker alligevel, at man ikke skal lægge alt sit fokus på, hvorvidt man "lever op" til gennemsnittet, og tro at man er unormal, hvis man er under det, for det er man med alt sandsynlighed ikke.
Jeg håber, at det hele gav mening, og at det var svar på dit spørgsmål! Ellers er du meget velkommen til at kigge forbi Brevkassen igen, eller måske smutte forbi vores anonyme 1-1 chat og få en snak.
De bedste hilsner
Amanda