Kan godt lide en fyr
brevkassespørgsmål af
Isabella
13 år
Jeg kan lide en fyr fra und mig. men jeg bed ikke om han kan lide mig. men han ved at jeg kan lide ham. Men jeg vil gane vide om han kan lide mig men vi han fået øjenkontakt meget gane og nu er jeg meget i tvivl så, nu ved jeg ikke om han kan lide mig. Så jeg hopper at det giver mening, og hopper at i kan hjælp.

Svar:
Hej Isabella
Det er så dejligt at blive rigtig glad for en fyr, og samtidig vildt svært når man bliver usikker på hvad fyren føler. Jeg tror det er noget som de fleste har prøvet og kan genkende.
Jeg tror ikke der er en bestemt løsning, men jeg vil prøve at give nogle bud på hvad du kan gøre, for at finde ud af, hvordan han har det med dig.
Når du I allerede har øjenkontakt nogle gange, så tænker jeg det er godt sted at starte. Øjenkontakt kan det være et tegn på interesse. Måske kan du overveje at sende ham et smil næste gang I får øjenkontakt, og se hvordan han reagerer på det.
Næste skridt kunne være at starte samtaler med ham for at se, om han er ivrig efter at tale med dig og deltage i samtalen. Det behøver ikke handle om følelser eller andre dybe ting. Bare samtaler om hvad som helst, for at du kan få en fornemmelse af om han har lyst til at snakke mere med dig.
Du kan selvfølgelig også spørge om han kunne have lyst til at hænge ud. Følges hjem fra skole, hænge ud i et frikvarter eller noget andet som giver mening for dig. Hvis han gerne vil hænge ud,  betyder det nok at han i hvert fald er interesseret i at lære dig bedre at kende .
Du kan også overveje at spørge ham direkte, om han har følelser for dig. Det kan virke skræmmende, at være så direkte. Både for ham og for dig, så det er måske bedst at afprøve nogle af de andre ting først?
Det er som sagt svært, men jeg håber du har fået et par ideer til hvordan du måske kan blive lidt klogere på hvad han tænker.
Held og lykke med det
Mange hilsner Lukas