Kan ikke finde job
brevkassespørgsmål af
Jonas Jensen
18 år
Hej brevkasse. Jeg er en 18-årig dreng der lige er startet på en HHX i sommer hvilket er rigtigt fedt, jeg har bare et problem... Jeg kan simpelthen ikke finde nogle som helst jobs, og de jobs jeg har sendt ansøgninger til har ikke svaret tilbage. Jeg har heller ikke noget joberfaring, så jeg det er lidt svært at komme foran i køen i forhold til andre i min situation. Mit spørgsmål til jer er så: Hvor finder jeg et job og hvordan kan jeg forbedre mine muligheder når jeg ikke har noget joberfaring. Tak på forhånd!

Svar:
Hej Jonas.
Hvor er det godt, at du skriver herind med dit spørgsmål! Det er dejligt at høre, at du er glad for din uddannelse på HHX.
Det kan være en stor udfordring, at finde et passende studiejob, og så kan det være rigtig frustrerende, hvis man ikke får et svar tilbage på de ansøgninger man sender ud. Nu er jeg ikke klar over, om du både skriver uopfordrede og opfordrede ansøgninger, og hvilke kvalifikationer de jobs du søger, kræver at man har, hvis du, som du skriver, ikke har nogen joberfaring. Men en måde, du kan forbedre dine muligheder er ved at aflevere dine ansøgninger personligt, så arbejdspladsen får et indtryk af hvem du er i virkeligheden, frem for kun at læse din ansøgning på skrift. Det giver som regel et indtryk af, at du er meget motiveret for at søge jobbet. En anden mulighed er også at kontakte de steder, du allerede har søgt hos og spørge dem, hvorfor de ikke valgte dig til jobbet. Det kan virke lidt grænseoverskridende, men så kan du måske få at vide, hvad du kan gøre anderledes, og hvilke kvalifikationer vedkommende der fik jobbet har. På den måde, kan du blive klogere på, hvad arbejdspladsen søger, og de informationer kan du så bruge i de næste ansøgninger du skriver. Når du skriver ansøgninger, er det også altid en god idé at skrive, hvad du kan tilbyde arbejdspladsen og hvorfor du synes, at de skal vælge lige netop dig. Mange begår tit den fejl, at de skriver en masse om sig selv og hvad de har lavet tidligere, men det er i stedet vigtigt at man prøver at sætte al sin erfaring og personlighed i spil i forhold til det konkrete job som man søger.
I forhold til dit spørgsmål om, hvor du finder et job, kan det være mange steder. Der kan hænge jobopslag i supermarkeder, på din skole, biblioteker osv. Det kan også være, at der er en Facebookside med jobs i nærheden af, hvor du bor. Du kan også selv lave en statusopdatering, hvor du skriver, at du søger job og at andre gerne må holde øje, hvis de hører om noget. Derudover kan du fortælle til dem, du kender, at de gerne må fortælle dig, hvis de hører om noget, der kunne være interessant for dig at arbejde med. Du kan også prøve at kigge på studiejob-danmark.dk, som er en jobportal med mange forskellige slags studiejob.
Jeg håber, at du kan bruge nogle af forslagene til noget. Jeg vil i hvert fald ønske dig rigtig meget held og lykke med jobsøgningen!
Mange hilsner,
Gro