Kan ikke komme
brevkassespørgsmål af
Sofus
16 år
Hej jeg er en dreng på 16 år Jeg har nu været sammen med min kæreste 8 gange og kan ikke sperme/komme under sex. Det bekymre mig meget Hvordan kan jeg fikse det?

Svar:
Hey Sofus
Det er virkelig ikke rart, når man ikke kan få sex til at fungere, som man gerne vil, så jeg kan godt forstå at du er meget bekymret.
Når du skriver, at du ikke kan komme under sex med din kæreste, forstår jeg det sådan at det kun er noget der driller, når I har sex? Så hvis du onanerer, så er der ingen problemer med at komme. Det er rigtig godt, for så er der ikke noget fysisk der driller. Hvis det er korrekt forstået, så skal vi istedet kigge nærmere på om du måske har nogle tanker der kan blokere og drille.
Tanker der blokerer kalder man ofte for præstationsangst, og når det handler om sex, så er det virkelig almindeligt. Ja, jeg tænker faktisk at det er noget de fleste drenge og mænd oplever. For nogle betyder det, at de ikke kan komme. For andre betyder det, at de kommer efter ganske få sekunder og andre igen, kan måske slet ikke få stiv pik. Det kan have meget forskellige udtryk, men det handler ofte at man er så spændt eller bekymret for om det nu går godt, at tankerne ganske enkelt blokerer for at det kan lykkes.
Hvis man først har prøvet at det ikke fungerer en enkelt gang eller to, så kan man blive endnu mere nervøs for om der er noget galt, og så bliver man endnu mere blokeret. Det kan blive en slags ond cirkel man har svært ved at bryde ud af, men jeg kan garantere dig at det sagtens kan lykkes.
Jeg vil faktisk råde dig til,  at prøve at lave en aftale med din kæreste om,  at I ikke skal forsøge at have sex de næste par gange I er sammen. Når I har prøvet så mange gange, kan oplevelsen af at det ikke fungerer sagtens have sat sig lidt fast i din krop, og så kan det være nødvendigt at gøre noget helt andet. Hvis du nu ved at I ikke skal have sex, så fjerner du en væsentlig årsag til de her bekymrende tanker, og så kan du give dig mere hen til bare at nyde din kæreste.
I forhold til sex, så er det bare sådan, for de fleste, at hvis tankerne og bekymringerne kører rundt i hovedet, så vil kroppen ikke rigtig være med. Så det handler om at forsøge at slukke for tankerne og være i følelserne. Det er meget svært at slukke for tankerne så længe man ved at man skal prøve at få det til at fungere, og derfor er et vigtigt skridt at træde et par skridt tilbage og sætte samleje på pause.
Lav alt muligt andet sammen. Nus, kæl, kys og hvad I nu ellers synes er dejligt. Mærk hinandens kroppe. Mærk hvordan din kærestes krop føles, og prøv at mærke hvor dejligt det føles når hun rører ved dig. Jo mere du kan give dig hen til følelsen, jo mindre vil de her tanker og bekymringer fylde. Hvis du først har prøvet at komme en enkelt gang eller to, ved at I laver noget andet end samleje, så lagres de oplevelser i kroppen, og så er du på vej til at bryde den onde cirkel.
Så ganske kort, så synes jeg du skal tage snakken med din kæreste, om at I måske kan prøve at gøre noget helt andet end at prøve at få samleje til at lykkes lige nu. At I bare lige skal have nogle andre gode oplevelser sammen, før I prøver igen. Jeg tænker også din kæreste måske vil synes det er rart at have en åben snak om det her. Det er i hvert fald min erfaring at mange piger måske kan tænke at det er fordi de gør noget forkert, eller fordi deres kæreste ikke tænder på dem, at sex ikke fungerer. Så en åben snak, kan virkelig være en befrielse for jer begge to, og det er et godt første skridt til at skabe en forandring, så det kan løse dig hen af vejen.
Og det er jeg sikker på at det nok skal. Giv det tid, og hav tålmodighed med dig selv og din krop. Det skal nok lykkes.
Mange hilsner Lasse