Kan mine forældre se hvad jeg bruger mine penge på?
brevkassespørgsmål af
Milo
16 år
Hej Jeg ved at mine forældre i hvert fald plejede at kunne se hvilke både fysiske og online butikker jeg brugte penge i (på kortet). Men da jeg blev 15 blev jeg jo økonomisk myndig - Kan mine forældre så stadig se det? Jeg tør ikke helt at spørge dem, de har de med at være ret mistænksomme af en eller anden grund. Synes dog det ville være rart at vide. Håber alt er vel, Mvh Milo

Svar:
Kære du.
Tak for dit spørgsmål.
Du spørger til, om dine forældre kan se hvad du bruger dine penge på. Det er faktisk lidt forskelligt. Det kommer an på typen af din konto, og nogle gange også hvilken bank man har.
Da du netop er økonomisk myndig, kan du også selv kontakte din bank, og spørge om dine forældre har adgang til din konto. Du kan ydermere høre om det er muligt, hvis de har, at denne adgang fjernes.
Det er ikke unormalt at forældre kan se deres barns konto frem til de er 18 år gamle, også selvom de bliver økonomisk myndige når de bliver 15 år.
Jeg bliver nysgerrig på, hvad der gør at du bliver opmærksom på om de kan se den? Det bedste vil jo helt klart være, hvis du kan tale med dine forældre om det, og lave en aftale om, at du har adgang til din egen konti via netbank og kort.
Normalt vil forældre gerne hjælpe deres unge på vej, og hjælpe til hvordan man håndtere en økonomi, når man fx begynder at arbejde og tjene penge.
Men jeg vil anbefale dig, at du prøver at kontakte din bank, for at høre konkret i din situation, da det som sagt kan være forskelligt, hvordan det fungerer fra bank til bank.