Kost, træning og bekymringer
brevkassespørgsmål af
Josephine
22 år
Hej Cyberhus,
Jeg skal til at træne seriøst med landevejscykling. Jeg ved ret meget om kost, da jeg har haft en spiseforstyrrelse (anoreksi/bulimi) tidligere, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af det her. Jeg er også bange for at ryge tilbage i spiseforstyrrelsen, for det vil jeg ikke. Jeg vil prøve at beskrive min kost og træning så godt som muligt, så I bedst kan hjælpe mig :)
KOST:
- Morgenmad: havregrød lavet på vand med kanel, nøddesmør (peanut butter ell. cashew smør ell. mandelsmør), nødder (typisk mandler, hasselnødder, cashewnødder, paranødder, pekannødder og macadamia-nødder) der er hakket og frø (hampefrø, chiafrø og hørfrø) og banan (ca. 450 kcal)
- Snack under landevejscykling: to hjemmelavet energibarer (ca. 400 kcal)
- Frokost: omelet lavet af to æg og spinat, 150 g. kogt kylling og ca. 30 røde druer (ca. 360 kcal)
- Aftensmad: to deciliter brune ris, laks bagt i ovnen (variere lidt, da jeg ved, det ikke er sundt at spise fisk hele tiden) og gulerods- og agurk- og rød peberfrugts-stænger (ca. 550 kcal)
- Aftensnack #1: en protein cookie (ca. 210 kcal)
- Aftensnack #2: gulerods- og agurk- og rød peberfrugts-stænger, en protein blondie (ligesom en brownie, bare lys) med hindbær og chokolade, og en chai latte (ca. 550 kcal)
TRÆNING:
- Landevejscykling: 6 timer (ca. 2550 kcal)
- Styrketræning for den øverste del af kroppen: 30 min (ca. 135 kcal)
- Pole dancing: 60 min (ca. 210 kcal)
Så i alt vil jeg have spist (dagligt) = 2520 kalorier. Og forbrændt: 2895 kalorier. Det betyder jo, at jeg kommer i kalorie-underskud, og det betyder vel at jeg kommer til at tabe mig? Det skal jeg helst ikke, da jeg vejer 55 kg og er 178 cm høj. Så, skal jeg spise flere kalorier? Hvis ja, har I så nogle idéer til nogle gode snacks, der er sunde, eller ihvertfald ikke for usunde.
Det skal lige siges, at jeg har én dag om ugen, hvor jeg ikke træner og spiser lidt mindre striks. Derudover arbejder jeg ikke, eller er i uddannelse, pga. min psyke, dérfor kan jeg træne så meget og fokusere så meget på min kost.
Jeg håber, at mit brev giver mening, at jeg ikke har regnet forkert, og at I kan og vil hjælpe mig! :)
Knus, Josephine.

Svar:
Kære Josephine.
Først vil jeg sige, at det er sejt, at du er så dedikeret til seriøs landevejscykling. Det kræver stor disciplin og styrke, og ikke mindst udholdenhed, og netop derfor er det rigtig godt at læse, at du er meget opmærksom på, hvordan du og din krop bedst klarer det. For når man vil træne på et højt plan, så er det essentielt at man sætter sig godt ind i, hvad det kræver, og det lyder det til at du har gjort.
Jeg kan godt forstå, at du kan være bekymret for, hvad den her strikse kostplan kan betyde for dig, når du tidligere har haft en spiseforstyrrelse. Du har helt ret i, at når du forbrænder mere end du indtager, så vil du tabe dig, og det lyder ikke til at være så optimalt i dit tilfælde. Da din diæt og motionsplan er så striks, så vil jeg egentlig anbefale dig at tage kontakt til en kost- eller ernæringsvejleder, så du er helt sikker på, hvad der vil være godt at spise.
Men som udgangspunkt er sunde snacks, når man ikke skal tabe sig, al frugt, nødder og avokado. Der er en del kalorier i meget frugt, men det indehodler også en masse gode vitaminer, og kan være godt at spise efter træning, hvor man kan have brug for et skud hurtig energi. Der er også kalorier i nødder og avokado, men det er sundt fedt, som kroppen har brug for, og som jeg også kan se, du har i din kostplan. Men en håndfuld nødder om eftermiddagen også, vil kunne øge dit kalorieindtag. Det kan også være en lille skål skyr med lidt nødder, frø og bær.
Men for at være på den sikre side, så synes jeg at du skal prøve at finde en kost eller ernæringsvejleder. I mange træningscentre er der ansat en, der har uddannelse i kost, så hvis du er tilknyttet et træningscenter, kan du prøve at forhøre dig der. Og ellers kan du prøve at google dig frem. Mange kostvejledere tilbyder vejledning over mail eller telefon, så det kan måske gøre det lidt nemmere.
Held og lykke med din træning, og jeg håber, at du finder ud af at sammensætte en diæt, som du kan trives med.
Mange hilsner Pernille