Livet
brevkassespørgsmål af
Cecillie
17 år
hej jeg har den tanke at jeg ikke vil leve mere. Jeg mistet min morfar den 18 januar og kan ikke komme op på hesten igen. Hvad kan jeg gøre jeg vil ikke leve uden ham.

Svar:
Kære Cecilie
Det lyder til, at du går gennem en rigtig svær tid lige nu, og det er helt forståeligt, at du ikke kan komme op på hesten igen efter din morfars død. Det gør frygteligt ondt, når man mister en person, som man holder meget af, og det kan tage lang tid før man bliver bare lidt glad igen.
Du skriver, at du har den tanke, at du ikke vil leve mere, og det er meget alvorligt at have den slags tanker. Derfor er det også rigtig godt, at du skriver her i brevkassen, fordi du handler på dine svære tanker og rækker ud efter hjælp, hvilket er første skridt mod at få det bedre.
Det er vigtigt for mig at sige, at det er helt ok, at du stadig er ked af det over at have mistet din morfar. Det kan som sagt være svært at komme ovenpå igen, når man har mistet en man holder af, og jeg tror det er vigtigt, at man tillider sig selv at tage den tid, man har brug for.
Jeg tror samtidig også, det er vigtigt, at man ikke går med sin sorg og alle de svære tanker og følelser for sig selv. Det er alt for hårdt, at være i den slags alene uden at have nogen at snakke med om, hvordan man har det. Jeg tænker derfor, at det vil være en rigtig god idé, at du snakker med nogen om, hvordan du har det. Du er allerede startet ved at skrive her i brevkassen, men jeg tror også det er vigtigt, at du fortæller nogen i din omgangskreds, hvordan du har det, så de kan være der for dig og støtte dig, når du er ked af det. Det kan eksempelvis være din mor/far, søster/bror eller en anden i familien, som også kendte din morfar, og ved hvordan han var som menneske. På den måde kan I sammen mindes ham og alle de gode oplevelser I har med ham, så I ikke bare forsøger at glemme ham, men i stedet glæder jer over alt det gode. Det kan være hårdt at snakke om den slags, og det er ok, men måske kan det faktisk hjælpe på dit savn at snakke om din morfar med nogen andre.
Det kan også være, at du hellere vil snakke med nogen, der ikke kendte så meget til din morfar. Det kan eksempelvis være en veninde/ven, en lærer/pædagog eller en anden person, som du er tryg ved at åbne dig op overfor. Det vigtigste er, at du fortæller om dine tanker og følelser til nogen, så du kan få hjælp og støtte i den her svære tid.
Hvis ikke du har mod på at snakke med nogen i din omgangskreds om dine tanker med, at du ikke vil leve mere, så vil jeg anbefale dig at kontakte Livslinien. Hos Livslinien tilbyder de gratis og anonym rådgivning på chat og telefon, og de har stor erfaring med at rådgive mennesker, som er i livskrise eller har tanker om selvmord. Du er også meget velkommen i Cyberhus' en-til-en chat, hvor vores dygtige rådgivere sidder klar til at lytte eller komme med gode råd.
Det gør mig rigtigt ondt, at du har mistet din morfar, og jeg håber virkelig, at du har mod på at snakke med nogen om, hvordan du har det, så de kan få mulighed for at hjælpe dig igennem din sorg.
Mange varme hilsner
Maren