Hjælp til vægttab på efterskole
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej.
Jeg er en pige der er er startet på efterskole for cirka en måned siden. Jeg går på danselinien og vi træner meget.
Men jeg har det problem, at bare efter en måned har jeg taget på i vægt. Det kan så småt ses i mit ansigt, og min bukser begynder
at stramme. Det er virkelig forfærdeligt, men hvordan ændrer jeg på mine madvaner, når maden bliver serveret for os hver dag?
I starten spiste jeg rigtig meget slik, det er jeg stoppet med i denne her uge. Jeg er også begyndt at spise hvidt brød, men det
prøver jeg at stoppe med igen. Jeg har ikke spist hvidt brød før, men her på efterskolen er jeg lige pludselig blevet vant til det,
og når vi danser så meget, føler jeg bare jeg har brug for en hvis mængde energi? Jeg er normalvægtig, men jeg vil rigtig gerne
smide et kilo eller to, så jeg ikke har deller osv. Hvad er dit råd til det? Skal jeg spise mindre, eller spise færre kulhydrater, eller
noget andet? Jeg er vegetar, og skolen sørger for at jeg får masser af proteiner nok. Men når der serveres hvidt brød om aftenen som
snack, så kan jeg ikke lade vær med at tage et, for jeg er sulten, og det er det eneste man kan få? Til morgenmad spiser jeg
havregryn og mysli, og alm rugbrød med pålæg til formiddag. Til middag får vi varm mad, eftermiddag får vi også rugbrød/hvidt brød eller
knækbrød og så er der aftensmad og senere aftenssnack. Kan du hjælpe mig?
Hilsen den bekymrede pige.

Svar:
Hej med dig,
Først og fremmest tillykke med din start på efterskole. Jeg håber du bliver rigtig glad for det og vil tænke tilbage på det med glæde..:)
Jeg forstår godt din problematik, det kan være svært at styre sit madindtag når man ikke selv står for, eller er med i, madlavningen, indkøb osv.
Ud fra det du skriver tror jeg du har gjort det helt rigtige – nemlig at skære ned på slikforbruget. Du vil sandsynligvis hurtigt se en effekt af det.
Det varer sikkert et stykke tid før dig og din krop har vænnet sig til efterskole livet, og jeg tror at din vægt helt naturligt vil rette ind igen, når der er kommet lidt rutine ind i jeres hverdag. Du har, trods alt, kun været på skolen en måned 
Det er helt rigtigt at du har brug for mere energi når I danser meget, og det er derfor svært for mig at blive ret meget mere konkret end jeg har gjort her, i forhold til hvad du skal spise.
De bedste hilsner
Line