Jeg har prøvet flere gange men kan tabe mig..
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej jeg er en pige på 15 snart 16 år.
Jeg vejer 65 kg og er 171 cm høj. Jeg vil rigtig gerne tabe mig lidt og blive mer tilfreds med min krop.
Sidste år forsvandt der mange af mine muskler pga. af et for stort vægttab (alt det jeg tabte har jeg næsten taget på igen). Men de er blevet opbygget lidt igen, bare ikke helt nok.
Vi har lige fået styrketræning herhjemme, og en maskine der kan det ene og andet. Så jeg tænkte, nu skulle der ske noget. (det skal lige siges at jeg har været meget nedtrykt på lang sigt og derfor siddet på værelset en masse dage uden at lave noget). Men jeg startede med at spise lidt sundere, som æg, kød og grønsager. Jeg valgte at træne senere på dagen.
Men efter træning fik jeg nakkesmerter heldigvis forsvandt de ret hurtigt igen. Dagen efter trænnede jeg også, men så fik jeg nærmest hold i nakken og det gjorde utrolig ondt. Ligesiden (det er nok en uge siden) har jeg ik rigtig haft lyst til at træne pga af det, og fordi jeg bare rigtig gerne vil ku se forandring hurtigere.. Og jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre, for har stadig lidt smerter i nakken.. - det skal lige siges at jeg altid har spendt meget i nakke og ryg og derfor kan få ondt.
Nu kunne jeg rigtig godt bare tænke mig at der skete noget. Jeg vil rigtig gerne opbygge større muskler og tabe mig, så jeg kan føle mig tilpas. Plus jeg tror det vil kunen styrke min ryg. Jeg ved bare ikke hvordan for det er ikke ligefrem fordi jeg elsker at træne.. især ikke når det går så langsomt og at der kommer forhindringer..
Men håber på at jeg kan få lidt hjælp til kost og måske hvad og hvordan jeg kan træne.
Og til her til sidst vil jeg også lige hører omkring alkohol. For jeg drak stortset hver weeekend i en lang periode, og nu er det noget tid siden jeg har gjort det. Og når jeg så træner, hvad vil der så ske hvis jeg drak en gang hver uge foreksempel? Ville det gøre meget forskel, og hvilken forskel ville det gøre?
Og til allersidst, passer det så at man taber sig når man ryger og tager på når man stopper? For jeg har også i en lang periode røget og nu har jeg jeg efterhånden ikke røget i flere uger, og er samtidig blevet større.. Ved ik om det måske skyldes jeg har spist mer elle andet.. Men håber på lidt hjælp, tak på forhånd!

Svar:
Hej med dig
Det lyder som om, at du har været en del igennem, da du skriver, at du har været nedtrykt gennem en længere periode. Men det virker til, at det der nu især fylder hos dig, er at du gerne vil tabe dig og blive mere tilfreds med din krop. Jeg tror, at der er mange piger, som har tanker om hvordan, de ser ud og gerne vil blive mere trænet og spise sundt, måske fordi at der er en stræben efter at se perfekt ud. Dog tror jeg også, at det er vigtigt at huske på, at det ikke er ens udseende, der er afgørende for, hvor god eller perfekt man er som menneske. Jeg er ikke ekspert på alt det her med kost og træning, men jeg vil prøve at svare så godt, som jeg kan.
Du skriver, at du er 171 cm høj og vejer 65 kg, og jeg kan på den måde se, at du har et BMI som fortæller, at du er normalvægtig. Så jeg forestiller mig derfor ikke, at du nødvendigvis har behov for at tabe dig, selvom du gerne vil blive mere tilfreds med din krop. Jeg tror også at tilfredshed kan have noget at gøre med, hvordan ens tanker om sig selv, de er. Man kan have en tendens til at tro, at man bliver tilfreds bare man får ændret lidt her og der, men tit tror jeg, at det kan være svært at stoppe, hvis man fx har fået en flad mave, så kommer der måske et nyt kropsligt fokuspunkt som man er utilfredshed med, og det kan måske derfor være svært nogensinde at blive fuldt tilfreds. Du skriver også, at du gerne vil have flere muskler, og det tror jeg er en sund indstilling, men så er det også vigtigt at huske at muskler vejer mere end fedt, og det derfor kan være svært at gå ned i vægt, samtidigt med at få flere muskler når du er normalvægtig. Du skriver også, at du har haft mistet mange muskler, pga et for stort vægttab tidligere, og det får mig til at tænke på, at du må huske at passe på dig selv i den her proces, hvor du har fokus på kost og motion, da det ikke er godt at tabe sig for meget på kort tid.
Det lyder rigtig træls at du har fået hold i nakken og generelt har nakkesmerter efter, at du har trænet. Smerter i nakken kan fx opstå pga. overbelastning, hvis du har trænet lidt for hårdt. Du nævner, at du altid har spændt meget i nakken og i ryggen, og jeg tænker på, at det måske kunne være rart for dig at få massage, enten ved en rigtig massør, ellers kan du måske få din mor, eller en veninde til det, som har prøvet det før og derfor ved hvad hun gør. Når man har ondt i nakken, kan det også være rart at have en varmepude på, da varme kan virke behageligt og løsne spændinger. Hvis det bliver ved med at være meget slemt med din nakke, kan det være at du skal overveje at kontakte din læge, eller tage til en fysioterapeut som vil kunne anbefale dig nogle specifikke øvelser, som modvirker nakkesmerter.
Du skriver, at du godt kunne tænke dig, at der hurtigt sker nogle forandringer, og at du gerne vil have nogle råd til kost og motion. I forhold til kost, synes jeg, at det lyder fornuftigt at du spiser godt med æg, grøntsager og kød, da det er mad, der indeholder mange proteiner, som er gode til at opbygge muskelmasse. Derudover vil jeg generelt anbefale dig at spise groft og varieret, men jeg tænker også, at der skal være plads til, at du nogle gange spiser lige nøjagtigt hvad du har lyst til, da mad også handler om nydelse. Jeg synes det lyder dejligt, at I har fået styrketræning hjemme ved jer, da det kan være nemmere at få træningen ind som en fast del af ens uge. Men du skriver også, at du ikke ligefrem elsker at træne, og jeg tænker derfor, at du skal se om du kan finde en træningsform, som du faktisk godt kan lide. For jeg tænker ikke, at træning skal være en sur pligt, men derimod et sted hvor der er plads til sjov, til at holde fri fra andre ting, og få opbygget en masse ny energi, man kan tage med videre i sin dag. Nogle gange kan det også være rart at have en træningspartner, da det kan være hyggeligt at træne med fx en veninde, og måske også lettere at få trænet hvis man har en aftale på forhånd. Hvis du har brug for mere specifik inspiration til både kost og træning, vil jeg anbefale dig at kigge på iform.dk. Det er en hjemmeside, der skriver rigtig mange ting om emnet, og man kan også få forslag til konkrete øvelser. Du kommer ind på deres hjemmeside ved at trykke her.
I dit brev spørger du også om, hvilken forskel det vil gøre for din krop at drikke alkohol en gang om ugen. Jeg har fundet en artikel, der fortæller om, hvad der sker i kroppen, når man indtager alkohol - hvis du har lyst, kan du læse den ved at trykke her. Når man drikker, indtager man mange kalorier samtidigt med at alkohol er med til at sænke fedtforbrændingen. Så det vil påvirke din krop hvis du drikker ugentligt, og det kan fx være en god ide, ikke at indtage for mange genstande på en aften. Deruover skal det siges, at livet jo er andet end kost og træning, og der derfor også skal være plads til at have det sjovt og hyggeligt med veninder og venner.
I forhold til rygning, spørger du, om det passer, at man taber sig, når man ryger og tager på, når man stopper. Det er kompliceret at svare på, hvordan rygning påvirker kroppen, og det er meget forskelligt fra person til person. Der er nogle der fx tager på, når de stopper med at ryge, men det er slet ikke alle. Uanset hvad tror jeg det er vigtigt at huske på, at der er rigtig mange ulemper ved at ryge rent sundhedsmæssigt, og det derfor er allerbedst bare at lade være. Hvis man ryger, vil det også kunne påvirke ens kondition negativt, da det fx forringer iltoptagelsen i kroppen.
Jeg ønsker dig held og lykke med træningen. Husk at gøre de ting, som du bedst kan lide og pas på dig selv. Du er god og smuk lige nøjagtigt som du er.
De bedste hilsner
Annika