Jeg vil gerne tabe mig
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Jeg er en pige på 12. Jeg er ikke vildt høj, omkring 150-152. Jeg vejer ca. 50-55 kg, og det synes jeg er lidt for meget.
De fleste piger i min klasse er meget tynde, og jeg vil gerne komme lidt tættere på deres vægt. Jeg har taget på her på det seneste og jeg er rigtig dårlig til at følge kostplaner, lave daglig motion og ungå sukker. Har prøvet at finde en sport, men jeg kan ikke finde en jeg synes lyder spændende. Min mor og mig har ledt efter et fitness-center, hvor jeg må komme med ind og træne sammen med hende (istedet for hold), men det kan vi ikke. At tabe mig er noget jeg virkelig vil. Mest omkring maven, lårene og lidt armene. Vil gerne træne i et fitness-center, hvis det ikke er på hold.
Kan i hælpe mig?

Svar:
Hej Anonym
Du er bestemt ikke den eneste der gerne vil tabe dig lidt, men som har rigtig svært ved at følge bestemte kostplaner og få lavet den nødvendige motion og lign. Sådan er der RIGTIG mange der har det.
Jeg tænker at du har et rigtig godt udgangspunkt når du har snakket med din mor om det og hun støtter dig og gerne vil lave noget motion sammen med dig.
I forhold til det med motionen så er det helt rigtigt at det kan være svært at finde et fitness center hvor man må træne før man er 15 år. Nu kan jeg ikke se hvor i landet du bor, men jeg vil opfordre dig og din mor til at prøve at undersøge nogle svømmehaller i nærheden af jer. Nogle svømmehaller har mindre fitnessrum med løbebund, crosstrainer og nogle få andre maskiner som man kan bruge hvis man er tilmeldt et svømmehold. Og så kunne I måske kombinere svømning med lidt fitness. Og hvis ikke der er fitness er svømning i sig selv en meget effektiv træningsform.
I forhold til det med madplaner og sukker, så tror jeg du skal overveje at prøve at justere din mad i små skridt. Det kan være vildt svært at lave om på det hele på én gang, men måske kan det lykkes hvis du laver ændringer lidt af gangen.
Et godt sted at starte er helt sikkert det med sukkeret. Prøv eksempelvis at bestemme dig for at sådan noget som kage, chips, slik, is, sodavand og andet med meget sukker i kun er noget du spiser halvt så meget som du gør nu. Så hvis du spiser sukker hver dag så start ud med kun at gøre det hver anden dag. Når du har gjort det i en uge eller to kan du skære længere ned og på den måde når du på et tidspunkt frem til at du kun sjældent spiser sukker.
Det vigtigste er at du accepterer at det kommer til at tage tid og at du ikke bliver helt vild sur på dig selv hvis/når du kommer til at spise noget du egetnlig havde bestemt dig for ikke at gøre.
At ændre sine kost- og motions vaner kan tage meget meget lang tid. Men det kan lade sig gøre.
Du kan også røve at lave nogle aftaler med din mor omkring jeres mad. Noget med at I en eller flere dage om ugen lader være med at spise brød, ris og pasta, men i stedet spiser masser af grønt og magert kød. Det er ofte meget lettere hvis man er sammen med andre om at ændre sin kost og jeg tænker at din mor kan være en stor støtte.
Bedste hilsner
Niels-Christian