Rygning som selvskade?
brevkassespørgsmål af
Julie
19 år
Hej,
Jeg har fået en dårlig vane. Jeg er begyndt at ryge, når jeg er stresset, og det er jeg desværre en del for tiden. Jeg ryger ikke meget, cirka 3 cigaretter om dagen. Jeg får det dårligt af at ryge, får kvalme og bliver træt og svimmel, men det er på en måde behageligt, fordi det dulmer min indre uro og angst og stress. Jeg vil ikke sige at jeg er fysisk afhængig, men vælger selv at ryge, og jeg vil rent faktisk gerne have det dårligt af det, fordi ubehaget ved røgen, får mig til glemme det, som går mig på. Det er vel en form for selvskade?
Jeg vil gerne stoppe, men aner ikke hvordan jeg kan få det bedre på andre måder. Det hjælper ikke at snakke med folk; jeg har det stadig dårligt.
Hvad kan jeg gøre? Det er både dyrt og usundt at ryge...
Julie

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan forstå, at du er begyndt at ryge og gerne vil stoppe. Det er kommet i en stresset periode og kan virke beroligende. Derfor kan det være svært at stoppe. Det kan, som du selv hentyder, være en god ide at finde andre måder at få det godt på. Jeg vil forsøge at rådgive dig så godt, jeg kan.
For det første vil jeg sige, at det er rigtig positivt, at du selv er så opmærksom på, at rygning er usundt og du vil gerne gøre noget ved det. Du har ret i, at tre cigaretter om dagen er ikke meget og en god regel kunne være, at du siger til dig selv, at du ikke må overtræde de tre om dagen. Selvom det stadig er usundt, kan det være godt at minde sig selv om, at så er det ikke værre, end det er og det er noget, du kan gøre noget ved.
Når det handler om rygning, er der måder, man kan få hjælp til at stoppe på. Det kan være tyggegummi med nikotin, der hjælper en med at trappe ned eller plastre, der gør det samme. Det kan man købe på apoteket og man kan også spørge apotekerne til råds om, hvordan det er nemmest at stoppe og hvad man skal købe for at stoppe. En anden banal ting kan være at undgå at have cigaretter i dit hjem. Jeg kunne forestille mig, at det er svært, når du er ude, fordi ofte er det svært at lade være med at ryge, fordi ens venner gør det. Men når man ikke har dem i hjemmet, kan det hjælpe med, at man vænner sig til ikke at få dem i løbet af aftenen og når du ellers er hjemme. Det handler om at bryde vanen i rygningen.
Du skriver, at rygningen er behagelig, fordi det dulmer din indre ro. Det er helt rigtigt, at man bliver meget afslappet ved rygning. Derfor kan det virke behageligt, når man for eksempel er stresset. Derfor behøver det ikke nødvendigvis at være selvskade, men derimod en måde at opnå nydelse. Der er nikotin i cigaretter, som gør en afhængig. Selvom du ikke ryger mere end tre om dagen, vil det stadig være afhængighedsskabende. Det der føles som selvskade kan derfor være en blanding af, at det er beroligende og man er blevet afhængig og det derfor giver en nydelse. Røgen ved rygning kan føles ubehagelig og det kan hjælpe med at glemme det, der går en på, som du selv siger. Rygning bliver en form for aktivitet, der gør, at man kan glemme det, der er svært. Men det betyder ikke, at det nødvendigvis skal være en skadende aktivitet, man bruger som distraktion. Her kan andre distraktioner også bidrage til, at man ikke tænker så meget på alt det negative. Det kan være en form for sport, at gå på cafeer, shopping, i biografen, læse en bog, lave god mad osv. Nogle gange skal man også huske på, at alting ikke skal være så alvorligt og det er i orden at gøre noget godt for en selv engang imellem. I stedet for rygning kan det for eksempel være at gå ud og købe noget slik, du kan hygge dig med derhjemme. Det er selvfølgelig heller ikke sundt, men det er helt i orden, at man engang imellem gør noget, der ikke er sundt og forkæler sig selv. Det handler om at vurdere, hvad der er for meget og for lidt. En anden ide kan være at have noget i hænderne, så man er optaget af noget, der kan få en til at glemme, at man har lyst til at ryge. Eller det kan blive en ny aktivitet, som man har ligeså meget lyst til som en cigaret. Det kan være mange små ting alt efter din smag. Det kan være nogle gulerodspinde, man har til at ligge. Det kan være lakridser, vingummier, the, kaffe eller mange andre ting. Det handler om at få sig nogle vaner, som man kan acceptere og som kan skabe en hyggelig stemning.
Selvom det virker svært lige nu, skal du vide, at det er rigtig positivt, at du er så opmærksom på dig selv og dine grænser. Selvom det er svært at overholde, ved du, hvad du vil og du har muligheden for at gøre noget ved det. Mit råd til dig vil være at fokusere på et rygestop, hvor du kan føle dig glad ved at være en person, der ikke ryger. Vær stolt af dig selv. Og hvis det skulle smutte og du kommer til at tage en cigaret nu og da, så tilgiv dig selv og sig, at det er i orden at falde i, og så må man prøve igen.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig med en afklaring og ønsker dig held og lykke med rygestoppet.
Med venlig hilsen Signe M.