Sport? motion?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej:)
jeg er en pige på 14 år, jeg vejer 58 kg. og jeg er 162 cm. høj. Jeg spiser meget sundt pg normalt, men jeg får nok ikke rørt mig nok. Jeg prøver virkelig at få nok motion, men jeg får måske kun 25-30 min. om dagen. jeg styrketæner 3-4 gange om ugen i ca. 20 min. hver gang. Da det var godt vejr, løb jeg 1-2 gane om ugen, men jeg har ikke lyst til at tage ud og løbe, nær det er så dårligt vejr, som det ofte er i Danmark. jeg vil gerne tabe mig nogle få kilo inden sommer, da jeg synes, jeg har for meget fedt på maven og på lårene. Jeg vil gerne i gang med noget, som jeg kan gøre i alt slags vejr og, som man taber sig ved. Jeg har prøvet ALT sport i nærheden af, hvor jeg bor. Har i nogen forslag til, hvad jeg kan gøre for at få noget mere motion og tabe mig lidt?
-Maria

Svar:
Hej Maria.
Det er rigtig godt at være opmærksom på, at spise nogenlunde sundt og få rørt sig lidt hver dag. Men det kan godt være svært at komme igang med at motionere og finde den sport, der lige passer til en.
Først og fremmest må jeg starte med at skrive, at på baggrund af det du skriver, så er du normalvægtig, så hvis du har lyst til at tabe dig, så er det altså ikke fordi, at du er overvægtig. Samtidig vil jeg også understrege, at det er helt naturligt for piger, at have lidt ekstra fedt på maven og særligt på lårene. Når man kommer i puberteten sker der nogle forandringer med kroppen, som godt kan virke overvældende. Særligt får de fleste piger lidt større hofter og lår, men det er igen en helt naturligt proces i at blive en kvinde. Men jeg kan godt forstå, hvis du gerne vil føle dig godt tilpas med din krop nu hvor det er sommer. Det kan være lidt skræmmende og grænseoverskridende, at skulle vise sig i bikini eller shorts, hvis man er lidt usikker på sin krop.
Selvom at du gerne vil motionere mere, så synes jeg at det er flot at du bevæger dig 30 minutter om dagen og styrketræner et par gange om ugen, og at du har prøvet så meget sport. Det er rigtig godt at prøve lidt forskelligt af, så man ved hvad der passer en bedst. Du skriver at du gerne vil i gang med noget, som du kan gøre i alt slags vejr. Selvom du skriver, at du ikke er så glad for at løbe, når det er dårlgit vejr, så er både løb og cykling begge træning, man kan dyrkes i alt slags vejr. Ellers er der også holdsport som fodbold som ofte foregår udenfor det meste af tiden, men hvis det er sport, som du kan dyrke selv, så begrænser det selvfølgelig en smule. Fitness centre tilbyder også forskellige former for hold, hvor du både kan cykle, danse, få pulsen op med vægte osv. Nogle centre tilbyder også løbeklubber hele året rundt, så hvis du har lidt svært ved at komme afsted når det er dårligt vejr, så kan det måske hjælpe lidt på det. Ellers kan det også være en god idé at træne eller løbe med en ven eller veninde. Så kan man hjælpe hinanden med at komme afsted.
Men det er svært at sige, hvilken sport du taber dig mest af. Nogle mener, at løb og cykling er rigtig godt, mens andre mener at det er ligeså effektivt at powerwalke som at løbe. Derfor tror jeg at det vigtigste er, at du laver noget, som du selv synes er sjovt. Men som udgangspunkt lyder det som en god ide at du både styrketræner og får pulsen op et par gange om ugen. Der går desværre altid lidt tid før man kan se resultaterne af sin træning, og særligt hvis man er interesseret i at tabe sig på maven. Så selvom at du gerne vil træne for at tabe dig, så er træning også godt for ens humør generelt, og man får det altid lidt bedre når man har trænet. Så det kan også være en motivation for dig, hvis du har svært ved at se resultater med det samme.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd.
De bedste hilsner Pernille